RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: “Flitsbezorgers kosten supermarkten miljoenen omzet”

icon
Food13 januari, 2022

De snelle groei van ‘quick commerce’ heeft mogelijk een grote impact op het zakenmodel van de traditionele supermarkt. Waarnemers voorspellen een consolidatieslag en meer samenwerkingsverbanden.

 

Uiteenlopende cijfers

De boodschappen binnen de tien minuten aan huis: voor de verwende consument is het een aanlokkelijke belofte. De koeriers van startups als Gorillas, Getir, Flink, GoPuff en Zapp strijden in heel de westerse wereld, stad na stad, om een plekje op het fietspad en in de harten van de shoppers. Dát er een markt is, lijdt weinig twijfel. Hoe groot die markt precies is, daarover lopen de meningen sterk uiteen.

 

Volgens onderzoeksbureau Kantar zouden snelle bezorgdiensten in Nederland nu al goed zijn voor een half miljard euro omzet en zal de kaap van het miljard euro nog dit jaar worden genomen. 700.000 klanten maken er al van de dienst gebruik. De gemiddelde besteding bedraagt 20 euro. In het Verenigd Koninkrijk zou quick commerce volgens studiedienst IGD momenteel zelfs al 1,4 miljard pond (1,7 miljard euro) aan omzet vertegenwoordigen, wat uiteindelijk nog weinig is in een foodretailmarkt die meer dan 200 miljard pond (240 miljard euro) weegt. Voor cijfers over België – waar Gorillas als enige voorlopig enkel in Brussel en Antwerpen bezorgt – is het nog veel te vroeg.

 

2 tot 4% van de markt?

Onvermijdelijk heeft de groei van flitsbezorging ook een impact op de omzet van de grote foodretailers. “Supermärkte hassen diesen Trick” (“supermarkten haten dit”) was niet voor niets de reclameslogan van Gorillas in thuisstad Berlijn. Elke bestelling die consumenten met de fiets aan huis laten leveren, halen ze niet langer in de supermarkt of de (nacht)winkel om de hoek. Vooral retailers die sterk staan in het segment van de stedelijke gemaks- en buurtwinkels, lijken kwetsbaar. Hoe groot kan de schade worden?

 

Volgens analisten van Berenberg lopen Britse supermarktketens als Tesco, Sainsbury’s of Marks & Spencer het risico om tussen de twee en de vier procent van hun omzet, of “honderden miljoenen pond” te verliezen aan de snelle fietskoeriers, als ze niet gepast reageren. Ook analisten van Barclays verwachten dat het marktaandeel van de flitsbezorgers tussen de 2,2% en 4,4% van de totale foodmarkt zal bedragen tegen 2026. Sterker nog zijn de cijfers van Cardlytics, dat de bestedingen via Britse bankrekeningen analyseert: gebruikers van snelle bezorgdiensten spenderen gemiddeld 22% minder in de supermarkt. Dat wordt pijnlijk in een markt waar elk procentpuntje telt.

 

Samenwerkingsverbanden

Reageren doen ze wel, de foodretailers. Opmerkelijk zijn de nieuwe samenwerkingsverbanden die nu ontstaan. Gorillas heeft akkoorden op zak met Tesco in het VK, met Casino in Frankrijk en recent ook met Jumbo in de Benelux. Een slimme zet voor de flitsbezorger, die zo zijn continuïteit veiligstelt en aan geloofwaardigheid bouwt.

 

Andere retailers gaan in zee met de wat meer traditionele maaltijdkoeriers, die immers ook wel brood zien in het bezorgen van boodschappen, maar die doorgaans niet binnen het kwartier leveren. Aldi (in het VK) en Carrefour (in Frankrijk en België) werken onder andere samen met Deliveroo, bijvoorbeeld. De betrokken foodretailers geven op die manier wel heel wat kostbare data uit handen, wat niet zonder risico is… Wellicht daarom nam Carrefour een participatie in de Franse flitsbezorger Cajoo en zette de retailer een eigen snelle bezorgdienst op met de naam Sprint. Rewe nam een participatie in Flink. Ook Tesco en Sainsbury’s zetten eigen bezorgdiensten op.

 

Consolidatieslag

Investeerders zien de trend wel zitten: de nieuwkomers weten behoorlijk wat durfkapitaal aan te trekken. Afgelopen najaar nog haalde Gorillas liefst een miljard dollar (850 miljoen euro) op. De fietsbezorger zou al meer dan 2,5 miljard euro waard zijn. Flink van zijn kant tankte 700 miljoen euro, Getir haalde 400 miljoen. Er zijn vandaag wel te veel spelers op de markt, ook daarover zijn de meeste waarnemers het eens. In elke stad zullen uiteindelijk maar één, hoogstens twee spelers overleven. Meer draagvlak is er niet.

 

Een consolidatieslag zit er dus aan te komen, waarbij ook de meer traditionele maaltijdbezorgers zich niet onbetuigd laten. Die beweging is al ingezet: Delivery Hero investeert in Gorillas, Amerikaanse bezorgdiensten lonken naar Europa. Doordash bijvoorbeeld zocht eerst toenadering tot Gorillas, uiteindelijk nam het bedrijf een participatie euro in Flink. >GoPuff nam de Britse startups Fancy en Dija over en wil na een rebranding vanuit Londen de rest van Europa veroveren. Ook de omgekeerde beweging speelt echter: Getir en Gorillas gingen van start in de VS.

 

Nichemarkt

Flitsbezorgers beloven hun klanten ‘supermarktprijzen’, maar uit een beperkte prijsvergelijking bij Gorillas in Antwerpen bleek vorig jaar toch dat die belofte niet altijd stand houdt. Een analyse van Barclays in het VK ziet zelfs een prijskloof van meer dan 20% met de grote supermarktketens. De bezorgkost blijft wel beperkt als je vergelijkt met de traditionele bezorg- en afhaaldiensten (waar je als klant wel veel meer keuze hebt). Zullen de bezorgers blijven wegkomen met hogere prijzen in tijden van voedselinflatie? Tijd is geld, maar niet voor alle consumenten.

 

De snelle bezorgers spreken voornamelijk een stedelijk cliënteel aan van druk bezette en eerder welgestelde consumenten. Ze overleven enkel in dichtbevolkte wijken. Ze mikken niet in de eerste plaats op de grote wekelijkse boodschappen, wel op depannage- en impulsaankopen – al wil Gorillas zich graag als vaste leverancier van verse producten positioneren. Een nichemarkt dus, maar wel één die je niet kan of mag negeren.

 

Winstgevend?

De hamvraag is of het model van flitsbezorgen ooit rendabel kan worden. Momenteel zijn alle startups gefocust op groei, niet op winst. Toch is een gemiddelde besteding van 20 euro per order al bij al lang niet slecht: veel gemakswinkels zouden daar erg blij mee zijn. Schaalvergroting, partnerships en operationele finetuning moeten uiteindelijk tot zwarte cijfers leiden.

 

Benelux-topman Sadik Cevik van Gorillas twijfelt niet, in een recent interview met RetailDetail: “We hebben dezelfde marges als een supermarkt, alleen doen we de operaties anders. Dat is waarom investeerders in ons geloven: ze kijken naar de retentie en de frequentie. Wij behouden onze klanten lang, ze bestellen steeds vaker en ze kopen steeds grotere hoeveelheden. Aan ons is het om de operaties zo in te richten dat het winstgevend wordt.”

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De snelle groei van ‘quick commerce’ heeft mogelijk een grote impact op het zakenmodel van de traditionele supermarkt. Waarnemers voorspellen een consolidatieslag en meer samenwerkingsverbanden.   Uiteenlopende cijfers De boodschappen binnen de tien minuten aan huis: voor de verwende consument is het een aanlokkelijke belofte. De koeriers van startups als Gorillas, Getir, Flink, GoPuff en Zapp strijden in heel de westerse wereld, stad na stad, om een plekje op het fietspad en in de harten van de shoppers. Dát er een markt is, lijdt weinig twijfel. Hoe groot die markt precies is, daarover lopen de meningen sterk uiteen.   Volgens...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN