RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse – Welke opties resten voor Makro?

icon
Food20 januari, 2022

Als Metro af wil van zijn verlieslatende Belgische tak – een officiële bevestiging is er nog niet – dan rijst de vraag wie de kandidaat-kopers kunnen zijn. De horecagroothandels hebben mogelijk toekomstperspectief, maar wat met Makro? Schuilt hier misschien een kans voor een grote buitenlandse nieuwkomer?

Onhoudbaar

Volgens Belgisch topman Vincent Nolf is de berichtgeving over een nakende verkoop van de Belgische winkels van Makro en Metro nergens op gebaseerd: het gaat om “geruchten en speculaties waarop wij niet kunnen reageren”, stelt hij. Die bewering stuit op scepticisme bij de meeste retailwatchers. Moederbedrijf Metro wil het bericht weliswaar (nog) niet bevestigen, maar zakenbank Rothschild lekt wel vaker nieuws over lopende dossiers.

Bovendien is voor iedereen duidelijk dat de groep de oplopende verliezen van zijn Belgische dochter – honderden miljoenen euro’s intussen – onmogelijk kan blijven bijpassen. Het bedrijf licht alle internationale activiteiten door en enkel landen die een positieve bijdrage leveren zouden in de groep kunnen blijven. Het ziet er niet goed uit. Maar als de onderneming inderdaad in de etalage staat, dan is de vraag: wie kan er interesse tonen?

Voorbijgestreefd zakenmodel

Voor de elf horecagroothandels van Metro ziet de situatie er niet zo dramatisch uit. Ze zijn marktleider in België en deden het tot voor de uitbraak van de pandemie niet slecht. Nu de situatie stilaan weer normaliseert, moet de horeca zich kunnen herpakken. Er is in de sector nog veel ruimte voor consolidatie en professionalisering. Het Nederlandse Sligro wordt getipt als kandidaat: een ambitieus bedrijf dat eerder al ISPC en Java inlijfde.

Het probleemkind heet Makro: zes megawinkels met een compleet voorbijgestreefd businessmodel in verouderde panden met een vergrijzend cliënteel en ongemotiveerd personeel – murw geslagen na jaren van negatieve berichtgeving en vruchteloze herstructureringen. De strategische herpositionering die in 2016 werd aangevat, leverde nooit het gewenste resultaat. Krijg je zo’n bedrijf ooit verkocht, zelfs met een bruidsschat er bovenop? “Het personeel wil niet meer vechten voor het voortbestaan”, kopt Gazet van Antwerpen…

Jumbo, Hornbach, Costco?

Zakenkrant De Tijd suggereert dat Jumbo mogelijk interesse heeft in Makro. Dat lijkt twijfelachtig: Jumbo heeft zelfs voor zijn grotere Foodmarkt-formule geen panden van 15.000 m² nodig. Ook in combinatie met Hema en La Place zou er nog ruimte te veel zijn. Bovendien zijn de locaties niet bijster geschikt voor een supermarkt: het zijn grote bestemmingslocaties die het niet van passanten of buurtbewoners moeten hebben.

Voor buitenlandse big box-retailers zou de verkoop van de Makro-winkels wél een opportuniteit kunnen zijn. Grote locaties zijn immers schaars. De Duitse doe-het-zelf gigant Hornbach bijvoorbeeld, een echte category killer, is al wel in Nederland maar nog niet in België actief. Aangezien ook Makro een belangrijke doe-het-zelfspeler is, zou er een match zijn met de locaties.

Een andere naam die valt, is die van Costco: de Amerikaanse gigant heeft nu twee winkels in Frankrijk. Het ‘warehouse club’ zakenmodel van de keten sluit aan bij de vroegere positionering van Makro. Maar het mag duidelijk zijn dat geen tientallen kandidaat-overnemers de telefoon zullen pakken om Rothschild te bellen. Dan rest wellicht enkel de optie om de boeken neer te leggen en het vastgoed te verkopen…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Als Metro af wil van zijn verlieslatende Belgische tak – een officiële bevestiging is er nog niet – dan rijst de vraag wie de kandidaat-kopers kunnen zijn. De horecagroothandels hebben mogelijk toekomstperspectief, maar wat met Makro? Schuilt hier misschien een kans voor een grote buitenlandse nieuwkomer? Onhoudbaar Volgens Belgisch topman Vincent Nolf is de berichtgeving over een nakende verkoop van de Belgische winkels van Makro en Metro nergens op gebaseerd: het gaat om “geruchten en speculaties waarop wij niet kunnen reageren”, stelt hij. Die bewering stuit op scepticisme bij de meeste retailwatchers. Moederbedrijf Metro wil het bericht weliswaar (nog) niet...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN