RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Le Pain Quotidien
  • Onderwerpen ExpansieInterviewRetailDetail Events
  • Geografie België
  • Personen Annick Van Overstraeten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Annick Van Overstraeten (Le Pain Quotidien): “Er is een enorm premium-potentieel in de opkomende markten”

icon
Food29 augustus, 2024
Portret van Annick Van Overstraeten
Foto Le Pain Quotidien

Nieuwe vestigingen van Peru tot India en een AI-versie van oprichter Alain Coumont: Le Pain Quotidien staat er weer. Na enkele moeilijke jaren en een ongenadige coronapandemie is de bakkerij- en lunchformule opnieuw volop in expansie.

“Mij maken ze nog weinig wijs”

Hoe CEO Annick Van Overstraeten, gepokt en gemazeld in de Belgische food- en horecasector, de keten door woelige wateren heeft gestuurd en wat ze in al die jaren heeft opgestoken, deelt ze op de Captains of Retail op 11 september. “Ik hoop de sector inmiddels te kennen, ik denk dat men mij nog weinig wijs kan maken. Dat is het ongeveer het enige voordeel van ouder worden”, lacht de ervaren bedrijfsleidster. “Het is overal vechten om de consument en zoeken naar evenwicht. Maar het zijn toch telkens andere uitdagingen. Je kan geen copy-paste doen.”

Is er dan geen gemene deler in haar loopbaan? “Of het nu Quick, Leonidas, Lunch Garden of Le Pain Quotidien is, allemaal zijn het sterke, kwalitatieve Belgische merken. Ook al herkent men ze in het buitenland misschien niet per se als Belgisch. Maar geeft dat? Onze Belgische bescheidenheid is juist een troef. Wij hebben geen grote ego’s. België is een moeilijke markt, dus meteen een heel mooie testmarkt.”

AI ondersteunt de franchisestrategie

Le Pain Quotidien is wellicht één van de weinige echt internationale enseignes ‘made in Belgium’. Mede daarom krijgt Alain Coumont (oprichter en creatief directeur) een virtuele tweelingbroer, zo kondigde de bakkerijketen recent aan. De AI-tool Alain.AI zorgt voor een transparant en centraal recepten- en kennisplatform, dat de uitbaters van vestigingen zowel moet helpen personaliseren als uniformiseren.

“Wij proberen de nieuwe tools te gebruiken om de business vooruit te helpen en niet de technologie voor de technologie”, vertelt CEO Annick Van Overstraeten. 80% van het aanbod is immers wereldwijd hetzelfde, voor 20% hebben franchisenemers de vrijheid om lokaal iets te doen. Met de AI-tool kunnen onder andere nieuwe recepten een pak sneller worden goedgekeurd en hebben ook andere landen meteen toegang.

Food als nieuwe luxe in opkomende landen

Het project hangt nauw samen met de mondiale franchise-expansie van Le Pain Quotidien: na een zware periode, met winkelsluitingen en herstructureringen, is de Brusselse keten weer sterk bezig met uitbreiding. Van Mexico tot Kazachstan, Le Pain Quotidien is opnieuw te vinden in 20 landen – zelfs (of misschien vooral) waar je het niet meteen zou verwachten. De nieuwste bekendmakingen zijn intredes in Peru en India. De Indiase masterfranchiser koestert al plannen om tegen 2035 honderd verkooppunten te openen. Franchise is de toekomst volgens de CEO: “Een zelfstandige ondernemer gaat altijd net dat stukje verder.”

“De opkomende markten worden zeker erg belangrijk”, ziet Van Overstraeten. “Er is een enorme evolutie in die landen en je hebt er toch heel veel premiumconsumenten die zin hebben in de betere merken en voeding. In elk van die landen zijn zeker twee à drie steden met een erg mooi expansiepotentieel.” Het is daarbij wel extra belangrijk om met lokale partners te werken, die de markt door en door kennen. Zo wisselde Le Pain Quotidien in Turkije van franchisepartner en nu groeit de formule er als kool.

Voeding is als toegankelijke en betaalbare vorm van luxe een mooi wegbereider in die opkomende landen, merkt Van Overstraeten. “Veel mensen kunnen zich eens op een koffie met een croissant of een verzorgde salade trakteren. Ons concept past ook perfect in de tijdsgeest: gezond, evenwichtig en vaak biologische en lokale voeding. Daar komt nog de behoefte aan gezelligheid en contact bij, waar wij al altijd op inspelen.”

Mix in de binnensteden beter bewaken

Ook bij ons spelen weliswaar dezelfde trends: in de winkelstraten en binnensteden ruimen boetieks steeds meer plaats voor horeca. Een goede evolutie of net niet? “Ik vind het een beetje spijtig, want alleen horeca komt de steden ook niet ten goede. Een goede mix van retail van food zorgt voor een gezonde dynamiek. Wij zitten meestal in mooie, historische panden in de binnenstad en het is altijd leuk als daar ook mooie boetieks naast zijn met een speciaal, creatief aanbod. Het is belangrijk om die dynamiek echt te bewaken – ook de mix tussen ketens en zelfstandige boetieks.”

Al zijn de binnensteden zeker niet het enige focuspunt: ook locaties in de stadsrand zoals Wemmel en Waterloo draaien zeer goed, terwijl Le Pain Quotidien in ‘travel retail’ hernieuwd inzet op kiosken in luchthavens en stations. “Het is interessant om te zien dat zelfs in de Parijse Gare de l’Est consumenten ons bewust opzoeken, hoewel daar al veel verschillende kiosken zijn en ons aanbod toch iets anders en duurder is. Mensen kiezen toch voor kwaliteit.”

Laat je inspireren door Annick Van Overstraeten en Koen De Leus (BNP Paribas Fortis) tijdens exclusief CEO-event Captains of Retail.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN