RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Veggie/vegan
  • Onderwerpen Duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Appetijt voor plantaardig dieet blijft beperkt in Vlaanderen

icon
Food13 februari, 2024
Shutterstock.com

Vlamingen nemen maar mondjesmaat de bocht naar een meer plantaardig eetpatroon. Toch groeit het aantal flexitariërs. Op hen wil de Vlaamse overheid sterker inzetten om de noodzakelijke “eiwitshift” te realiseren.

Trage eiwitshift

In 2014 haalden Vlamingen nog 39% van hun eiwitten uit plantaardig eten, de overige 61% uit dierlijke producten. In 2023 werd dat respectievelijk 41 en 59%, blijkt uit een nieuw overheidsrapport waarover De Morgen bericht. Daarmee zitten we nog ver van de ambitie van de Vlaamse overheid om tegen 2030 naar een verhouding van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten te evolueren – één van de doelstellingen van de “eiwitshift op ons bord”, die kadert binnen de Green Deal.

Die eiwitshift moet milieuwinst opleveren, omdat dierlijke producten een grotere milieuvoetafdruk hebben dan plantaardige eiwitbronnen. Bovendien is het ook goed voor de gezondheid: volgens de Voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven nemen we best plantaardige producten als basis voor elke maaltijd, met dierlijke producten als een aanvulling.

Positief signaal

Uit het nieuwe rapport blijkt echter dat Vlamingen nog erg gehecht blijven aan een traditioneler voedingspatroon op basis van vlees en vis, waarvan de consumptie amper daalt: tussen 2016 en 2022 kochten ze slechts 1,9% minder vlees en vis, en 9% meer vleesvervangers zoals tofu of veggieburgers.

Geen grote verschuiving, maar toch een positief signaal, vindt beleidsadviseur Kristof Rubens van het Departement Omgeving. Volgens hem gaat het de goede kant op: “De noodzaak van meer plantaardig eten is bekender dan in 2014. De plantaardige producten zijn ook verbeterd en het aanbod is vergroot”, zegt hij aan VRT.

Bovendien groeit het aantal flexitariërs, dus mensen die niet meer elke dag vlees of vis eten: ze vertegenwoordigen nu 43% van de Vlamingen en zijn al een heel stuk is opgeschoven richting de 60-40 verhouding. Op die doelgroep wil de Vlaamse overheid verder inzetten, onder andere met de campagne “halfhalf” die sinds afgelopen najaar Vlamingen aanmoedigt om de helft van de week voor een plantaardige maaltijd te kiezen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Johnnie Walker-producent Diageo start zoektocht naar nieuwe CEO

    Diageo kondigt vandaag aan dat Debra Crew “met onmiddellijke ingang en in goed overleg” is teruggetreden als CEO en bestuurslid. Financieel directeur Nik Jhangiani neemt tijdelijk haar rol over.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Vers kapitaal biedt Crisp investeringsruimte

    Onlinesupermarkt Crisp “gaat een volgende fase in” met vers geld van ABN Amro, dat nieuwe investeringen mogelijk maakt. Het bedrijf zegt dat het eind dit jaar zowel in Nederland als in België winstgevend zal zijn.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Auchan verkoopt 19 Franse supermarkten aan Lidl

    De Franse supermarktketen Auchan zet zijn herstructurering verder. Nu wil de keten negentien supermarkten, goed voor 33.760 m² aan winkeloppervlak, verkopen aan Lidl.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN