RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Fairtrade Belgium
  • Onderwerpen Eerlijke handelfair trade
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen kochten in 2021 meer fair trade

iconFood27 juni, 2022

Na het ‘rampjaar’ 2020 groeide de verkoop van fairtradeproducten vorig jaar opnieuw in België. Eerlijke chocolade en bloemen kennen een toenemend succes. Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label zit in de lift.

4,3% groei

Vorig jaar kon Fairtrade Belgium voor ongeveer 3,5 miljoen aan premies uitbetalen aan producenten- en werknemersorganisaties in het zuiden. Dat is een stijging met 4,3% in vergelijking met het ‘rampjaar’ 2020, blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag van de organisatie. Daarmee zit de fairtradeomzet echter nog niet terug op het niveau van 2019, toen voor meer dan 3,6 miljoen euro premies werden uitbetaald.

Het marktaandeel voor chocolade met Fairtrade-cacao steeg met bijna 7% tot 15,4%. Ook de verkoop van bloemen met het Fairtrade-label nam toe. Koffie en bananen, twee belangrijke fairtradecategorieën, zagen hun omzet licht dalen. Ze konden hun marktaandeel van respectievelijk 3 en 20% wel behouden.

Focus op koffie

Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label blijft groeien: 83% van de Belgen zegt nu het keurmerk te kennen. Dat is het hoogste niveau in jaren. 89% heeft vertrouwen in het label, 48% heeft er zelfs een sterke band mee.

Door deze resultaten voelt Fairtrade Belgium zich hoopvol gestemd, ondanks de enorme uitdagingen die het gevolg zijn van de energiecrisis, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en de klimaatverandering. Dit jaar focust de organisatie op koffie, en met name op de vraag hoe koffieboeren met de klimaatverandering omgaan.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Na het ‘rampjaar’ 2020 groeide de verkoop van fairtradeproducten vorig jaar opnieuw in België. Eerlijke chocolade en bloemen kennen een toenemend succes. Ook de merkbekendheid van het Fairtrade-label zit in de lift.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood18 augustus, 2022
    Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely slaan de handen in elkaar

    Twee merken met een missie hebben elkaar gevonden: Ben & Jerry’s gaat z’n cacao voortaan fair inkopen via het platform van Tony’s Chocolonely. Beide bedrijven lanceren samen meteen ook enkele nieuwe producten.

  • iconFood17 augustus, 2022
    Zelfstandige supermarkten eisen ban op stuntpromoties en strenger vergunningsbeleid

    De concurrentie op de Belgische foodretailmarkt wordt onhoudbaar door een teveel aan supermarkten. Zelfstandige winkeluitbaters zien de marges krimpen en vragen overheidsmaatregelen.

  • iconFood17 augustus, 2022
    Carlsberg gaat voor nuluitstoot na sterke jaarhelft

    Carlsberg is het pre-coronaniveau ver voorbij. De brouwerijgroep is de schade van twee jaar pandemie aan het inhalen. Tegelijk lanceert de brouwerij nieuwe duurzaamheidsambities.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN