Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Drie Belgische zoetspecialisten, de chocolatiers Godiva en Galler en koekjesbakker Dandoy, openen op enkele dagen tijd winkels in het Verre Oosten. De toekomst van de luxemarkt ligt in Azië, blijkt nog maar eens.

Godiva wil snel van 15 naar 100 boetieks in China

Pralinemaker Godiva wil zijn huidige aantal boetieks in China dit jaar nog verdubbelen, zei CEO Jim Goldman op het Chocovision-congres in het Zwitserse Davos. Vandaag heeft Godiva, dat vier jaar geleden voor 592 miljoen euro werd overgenomen door de Turkse holding Yildiz, al 15 winkels in China. Eind dit jaar moeten er dat een dertigtal zijn, maar de Turkse eigenaar wil liefst 100 chocoladeboetieks in China binnen drie tot vier jaar.

 

Godiva betrad drie jaar geleden de Chinese markt en realiseert er momenteel een kleine 5% van zijn totale groepsomzet. Die bedroeg eind 2011 zo'n 494,5 miljoen euro.

 

Galler wil omzet verdubbelen in Japan

Collega Galler, grotendeels onder controle van de koninklijke familie van Qatar, heeft maandag dan weer een overeenkomst gesloten met de Japanse distributeur Takemoto Foods. Galler hoopt daarmee zijn omzet in Japan de komende jaren te verdubbelen tot minstens 6 miljoen euro. Het contract werd ondertekend tijdens de economische missie onder leiding van prins Filip in Japan. Het omvat zowel de distributie van producten als de uitrol van het 'Galler Café'-concept.

 

Het bedrijf uit het Luikse Chaudfontaine, waar 110 mensen werken, heeft nog groeiplannen op andere Aziatische markten, in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Galler realiseert momenteel een totale omzet van 60 miljoen euro.

 

Koekjesfabrikant Dandoy trekt naar Tokio

Dat er in het Verre Oosten niet alleen kansen liggen voor Belgische chocolade, bewijst ook de Brusselse ambachtelijke koekjesbakker Dandoy.  Ruim 180 jaar na zijn oprichting opent het familiebedrijf op 22 augustus zijn allereerste buitenlandse winkel. Die komt in een shoppingcenter in Tokio.

 

Dandoy sloot hiertoe tijdens de prinselijke handelsmissie naar Japan een exclusiviteitscontract met het Japanse C' select. Dat wil op termijn vier of vijf Dandoy-boetieks openen in de grootste steden van het land. Vandaag beschikt de koekjesfabrikant over zeven eigen winkels in Brussel en levert ook aan geselecteerde kleinhandelaars in binnen- en buitenland. Bij Dandoy, dat een omzet van 5 miljoen euro draait, werken een veertigtal mensen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top