Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Drie Belgische zoetspecialisten, de chocolatiers Godiva en Galler en koekjesbakker Dandoy, openen op enkele dagen tijd winkels in het Verre Oosten. De toekomst van de luxemarkt ligt in Azië, blijkt nog maar eens.

Godiva wil snel van 15 naar 100 boetieks in China

Pralinemaker Godiva wil zijn huidige aantal boetieks in China dit jaar nog verdubbelen, zei CEO Jim Goldman op het Chocovision-congres in het Zwitserse Davos. Vandaag heeft Godiva, dat vier jaar geleden voor 592 miljoen euro werd overgenomen door de Turkse holding Yildiz, al 15 winkels in China. Eind dit jaar moeten er dat een dertigtal zijn, maar de Turkse eigenaar wil liefst 100 chocoladeboetieks in China binnen drie tot vier jaar.

 

Godiva betrad drie jaar geleden de Chinese markt en realiseert er momenteel een kleine 5% van zijn totale groepsomzet. Die bedroeg eind 2011 zo'n 494,5 miljoen euro.

 

Galler wil omzet verdubbelen in Japan

Collega Galler, grotendeels onder controle van de koninklijke familie van Qatar, heeft maandag dan weer een overeenkomst gesloten met de Japanse distributeur Takemoto Foods. Galler hoopt daarmee zijn omzet in Japan de komende jaren te verdubbelen tot minstens 6 miljoen euro. Het contract werd ondertekend tijdens de economische missie onder leiding van prins Filip in Japan. Het omvat zowel de distributie van producten als de uitrol van het 'Galler Café'-concept.

 

Het bedrijf uit het Luikse Chaudfontaine, waar 110 mensen werken, heeft nog groeiplannen op andere Aziatische markten, in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Galler realiseert momenteel een totale omzet van 60 miljoen euro.

 

Koekjesfabrikant Dandoy trekt naar Tokio

Dat er in het Verre Oosten niet alleen kansen liggen voor Belgische chocolade, bewijst ook de Brusselse ambachtelijke koekjesbakker Dandoy.  Ruim 180 jaar na zijn oprichting opent het familiebedrijf op 22 augustus zijn allereerste buitenlandse winkel. Die komt in een shoppingcenter in Tokio.

 

Dandoy sloot hiertoe tijdens de prinselijke handelsmissie naar Japan een exclusiviteitscontract met het Japanse C' select. Dat wil op termijn vier of vijf Dandoy-boetieks openen in de grootste steden van het land. Vandaag beschikt de koekjesfabrikant over zeven eigen winkels in Brussel en levert ook aan geselecteerde kleinhandelaars in binnen- en buitenland. Bij Dandoy, dat een omzet van 5 miljoen euro draait, werken een veertigtal mensen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top