Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan | RetailDetail

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Drie Belgische zoetspecialisten, de chocolatiers Godiva en Galler en koekjesbakker Dandoy, openen op enkele dagen tijd winkels in het Verre Oosten. De toekomst van de luxemarkt ligt in Azië, blijkt nog maar eens.

Godiva wil snel van 15 naar 100 boetieks in China

Pralinemaker Godiva wil zijn huidige aantal boetieks in China dit jaar nog verdubbelen, zei CEO Jim Goldman op het Chocovision-congres in het Zwitserse Davos. Vandaag heeft Godiva, dat vier jaar geleden voor 592 miljoen euro werd overgenomen door de Turkse holding Yildiz, al 15 winkels in China. Eind dit jaar moeten er dat een dertigtal zijn, maar de Turkse eigenaar wil liefst 100 chocoladeboetieks in China binnen drie tot vier jaar.

 

Godiva betrad drie jaar geleden de Chinese markt en realiseert er momenteel een kleine 5% van zijn totale groepsomzet. Die bedroeg eind 2011 zo'n 494,5 miljoen euro.

 

Galler wil omzet verdubbelen in Japan

Collega Galler, grotendeels onder controle van de koninklijke familie van Qatar, heeft maandag dan weer een overeenkomst gesloten met de Japanse distributeur Takemoto Foods. Galler hoopt daarmee zijn omzet in Japan de komende jaren te verdubbelen tot minstens 6 miljoen euro. Het contract werd ondertekend tijdens de economische missie onder leiding van prins Filip in Japan. Het omvat zowel de distributie van producten als de uitrol van het 'Galler Café'-concept.

 

Het bedrijf uit het Luikse Chaudfontaine, waar 110 mensen werken, heeft nog groeiplannen op andere Aziatische markten, in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Galler realiseert momenteel een totale omzet van 60 miljoen euro.

 

Koekjesfabrikant Dandoy trekt naar Tokio

Dat er in het Verre Oosten niet alleen kansen liggen voor Belgische chocolade, bewijst ook de Brusselse ambachtelijke koekjesbakker Dandoy.  Ruim 180 jaar na zijn oprichting opent het familiebedrijf op 22 augustus zijn allereerste buitenlandse winkel. Die komt in een shoppingcenter in Tokio.

 

Dandoy sloot hiertoe tijdens de prinselijke handelsmissie naar Japan een exclusiviteitscontract met het Japanse C' select. Dat wil op termijn vier of vijf Dandoy-boetieks openen in de grootste steden van het land. Vandaag beschikt de koekjesfabrikant over zeven eigen winkels in Brussel en levert ook aan geselecteerde kleinhandelaars in binnen- en buitenland. Bij Dandoy, dat een omzet van 5 miljoen euro draait, werken een veertigtal mensen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top