Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan | RetailDetail

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Drie Belgische zoetspecialisten, de chocolatiers Godiva en Galler en koekjesbakker Dandoy, openen op enkele dagen tijd winkels in het Verre Oosten. De toekomst van de luxemarkt ligt in Azië, blijkt nog maar eens.

Godiva wil snel van 15 naar 100 boetieks in China

Pralinemaker Godiva wil zijn huidige aantal boetieks in China dit jaar nog verdubbelen, zei CEO Jim Goldman op het Chocovision-congres in het Zwitserse Davos. Vandaag heeft Godiva, dat vier jaar geleden voor 592 miljoen euro werd overgenomen door de Turkse holding Yildiz, al 15 winkels in China. Eind dit jaar moeten er dat een dertigtal zijn, maar de Turkse eigenaar wil liefst 100 chocoladeboetieks in China binnen drie tot vier jaar.

 

Godiva betrad drie jaar geleden de Chinese markt en realiseert er momenteel een kleine 5% van zijn totale groepsomzet. Die bedroeg eind 2011 zo'n 494,5 miljoen euro.

 

Galler wil omzet verdubbelen in Japan

Collega Galler, grotendeels onder controle van de koninklijke familie van Qatar, heeft maandag dan weer een overeenkomst gesloten met de Japanse distributeur Takemoto Foods. Galler hoopt daarmee zijn omzet in Japan de komende jaren te verdubbelen tot minstens 6 miljoen euro. Het contract werd ondertekend tijdens de economische missie onder leiding van prins Filip in Japan. Het omvat zowel de distributie van producten als de uitrol van het 'Galler Café'-concept.

 

Het bedrijf uit het Luikse Chaudfontaine, waar 110 mensen werken, heeft nog groeiplannen op andere Aziatische markten, in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Galler realiseert momenteel een totale omzet van 60 miljoen euro.

 

Koekjesfabrikant Dandoy trekt naar Tokio

Dat er in het Verre Oosten niet alleen kansen liggen voor Belgische chocolade, bewijst ook de Brusselse ambachtelijke koekjesbakker Dandoy.  Ruim 180 jaar na zijn oprichting opent het familiebedrijf op 22 augustus zijn allereerste buitenlandse winkel. Die komt in een shoppingcenter in Tokio.

 

Dandoy sloot hiertoe tijdens de prinselijke handelsmissie naar Japan een exclusiviteitscontract met het Japanse C' select. Dat wil op termijn vier of vijf Dandoy-boetieks openen in de grootste steden van het land. Vandaag beschikt de koekjesfabrikant over zeven eigen winkels in Brussel en levert ook aan geselecteerde kleinhandelaars in binnen- en buitenland. Bij Dandoy, dat een omzet van 5 miljoen euro draait, werken een veertigtal mensen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.