Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan | RetailDetail

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Belgische chocolade en koekjes veroveren China en Japan

Drie Belgische zoetspecialisten, de chocolatiers Godiva en Galler en koekjesbakker Dandoy, openen op enkele dagen tijd winkels in het Verre Oosten. De toekomst van de luxemarkt ligt in Azië, blijkt nog maar eens.

Godiva wil snel van 15 naar 100 boetieks in China

Pralinemaker Godiva wil zijn huidige aantal boetieks in China dit jaar nog verdubbelen, zei CEO Jim Goldman op het Chocovision-congres in het Zwitserse Davos. Vandaag heeft Godiva, dat vier jaar geleden voor 592 miljoen euro werd overgenomen door de Turkse holding Yildiz, al 15 winkels in China. Eind dit jaar moeten er dat een dertigtal zijn, maar de Turkse eigenaar wil liefst 100 chocoladeboetieks in China binnen drie tot vier jaar.

 

Godiva betrad drie jaar geleden de Chinese markt en realiseert er momenteel een kleine 5% van zijn totale groepsomzet. Die bedroeg eind 2011 zo'n 494,5 miljoen euro.

 

Galler wil omzet verdubbelen in Japan

Collega Galler, grotendeels onder controle van de koninklijke familie van Qatar, heeft maandag dan weer een overeenkomst gesloten met de Japanse distributeur Takemoto Foods. Galler hoopt daarmee zijn omzet in Japan de komende jaren te verdubbelen tot minstens 6 miljoen euro. Het contract werd ondertekend tijdens de economische missie onder leiding van prins Filip in Japan. Het omvat zowel de distributie van producten als de uitrol van het 'Galler Café'-concept.

 

Het bedrijf uit het Luikse Chaudfontaine, waar 110 mensen werken, heeft nog groeiplannen op andere Aziatische markten, in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Galler realiseert momenteel een totale omzet van 60 miljoen euro.

 

Koekjesfabrikant Dandoy trekt naar Tokio

Dat er in het Verre Oosten niet alleen kansen liggen voor Belgische chocolade, bewijst ook de Brusselse ambachtelijke koekjesbakker Dandoy.  Ruim 180 jaar na zijn oprichting opent het familiebedrijf op 22 augustus zijn allereerste buitenlandse winkel. Die komt in een shoppingcenter in Tokio.

 

Dandoy sloot hiertoe tijdens de prinselijke handelsmissie naar Japan een exclusiviteitscontract met het Japanse C' select. Dat wil op termijn vier of vijf Dandoy-boetieks openen in de grootste steden van het land. Vandaag beschikt de koekjesfabrikant over zeven eigen winkels in Brussel en levert ook aan geselecteerde kleinhandelaars in binnen- en buitenland. Bij Dandoy, dat een omzet van 5 miljoen euro draait, werken een veertigtal mensen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.