RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische voedingsindustrie kreunt onder inkoopbeleid supermarkten

icon
Food3 december, 2024
Shutterstock.com

(Update) Supermarktketens kopen steeds vaker in het buitenland, waardoor het aandeel Belgische producten in de winkels daalt. De combinatie van prijsdruk en stijgende kosten weegt zwaar op de rentabiliteit van de voedingsindustrie.

Europese inkoopgesprekken

De Belgische voedingsindustrie verliest marktaandeel, zowel in eigen land als daarbuiten. Het aandeel van binnenlandse producten in Belgische supermarkten is de afgelopen jaren met enkele procentpunten gedaald naar 61%. Dat komt doordat supermarktketens hun schaalvoordelen willen uitspelen door Europees in te kopen via allianties, zegt althans sectorfederatie Fevia.

De Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo (die in België marktaandeel winnen) spelen het spel keihard, net als de discounters Aldi en Lidl, zegt Fevia aan De Standaard. Ook Carrefour koopt volgens de federatie nog amper Belgische producten in, omdat de onderhandelingen er nu verlopen via de Europese centrale in Madrid, zegt de nieuwe voorzitster Nathalie Guillaume aan De Tijd. Door de harde prijsonderhandelingen kunnen fabrikanten hun stijgende kosten niet doorrekenen.

“Bedrijven dreigen te verdwijnen”

Het gevolg: de rentabiliteit van de Belgische voedingsbedrijven staat op een historisch dieptepunt van 2,32%, wat één derde lager is dan in 2019. 40% van de bedrijven verwacht bovendien dat hun rentabiliteit nog verder zal afnemen. “Zonder verbetering kunnen bedrijven niet meer investeren in de toekomst en dreigen sommige bedrijven te verdwijnen”, waarschuwt Fevia.

De sector wordt geconfronteerd met een drievoudige handicap. De loonkosten liggen in België ruim 25% hoger dan in buurlanden. Bedrijven betalen meer voor elektriciteit en is er een hogere belastingdruk. Op frisdranken bijvoorbeeld is er volgens Fevia een fiscale handicap van 126%. Met een loonindexering van 3,57% in januari 2025 en een verhoging van de energiedistributietarieven met 77% zullen de kosten de komende jaren blijven stijgen.

“Onterechte beschuldiging”

De directe verwijten van de federatie aan het adres van de foodretailers zijn opmerkelijk. Mogelijk is de timing niet geheel toevallig: tijdens deze periode vinden immers de jaarlijkse prijsonderhandelingen plaats tussen retailers en hun leveranciers. Die gesprekken verlopen gezien de grote concurrentiedruk eerder moeizaam.

Carrefour, dat in zijn communicatie vaak de nadruk legt op Belgische en lokale producten, ontkent in elk geval de beschuldigingen van Fevia: “Europees kopen we maar in voor een heel klein percentage van grote multinationals”, zegt woordvoerster Regine Van Tomme in een reactie aan RetailDetail. “De overgrote meerderheid van de inkopen bespreken we wel degelijk in België. Er is wat dat betreft niets veranderd aan ons model. We hechten veel belang aan Belgische en lokale producten, en we spreken vaak rechtstreeks met kleine producenten.”

“90% Belgisch vlees en melk”

“Meer dan 90% van het vlees en de melk in supermarkten komt van Belgische boeren”, reageert Nathalie De Greve van retailfederatie Comeos op LinkedIn. Ze wijst erop dat huismerken terrein winnen: “Consumenten kiezen steeds vaker voor kwaliteit aan een scherpe prijs, wat begrijpelijk botst met de grote merken, die winstmarges noteren die het tienvoud bedragen van de winstmarges van supermarkten.”

Het controversiële Mercosur-akkoord noemt ze “een aanval op onze boeren. Terwijl Fevia meer Belgische producten in de winkel wil, steunen ze vreemd genoeg het Mercosur-akkoord dat de import van goedkoop, minderwaardig vlees uit Zuid-Amerika bevordert. Comeos verzet zich tegen dit akkoord in zijn huidige vorm.”

Dit artikel werd woensdag aangevuld met de reactie van Comeos.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian rondt expansiegolf af in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN