Betoging zorgt voor tekorten bij Delhaize | RetailDetail

Betoging zorgt voor tekorten bij Delhaize

Betoging zorgt voor tekorten bij Delhaize

Bij de supermarkten van Delhaize zijn er deze week opnieuw sprake van tekorten, ditmaal vooral op de versafdeling. Dat is het gevolg van een betoging vorige week, waardoor heel wat magazijnpersoneel afwezig was.

“Moeilijk om te anticiperen”

Vorige week woensdag werd in Brussel een grote betoging gehouden, waarbij onder andere heel wat personeelsleden van de distributiecentra van Delhaize in Zellik en Ninove opdaagden. Dat zorgde voor een fikse achterstand, die Delhaize moeilijk weggewerkt kreeg. Pas gisteren zou de situatie weer genormaliseerd zijn.

 

“Het was moeilijk om te anticiperen op de betoging”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan De Tijd. “We wisten niet dat zoveel personeelsleden zouden deelnemen. Bovendien kunnen we moeilijk op voorhand grotere hoeveelheden producten naar de winkels brengen, want het gaat om bederfbare koopwaar.”

 

Tekort aan chauffeurs

Dat Delhaize wel last heeft van tekorten en andere supermarktbedrijven niet, zou te maken hebben met het grote aanbod van de keten. “De reden is dat Delhaize veel meer producten aanbiedt dan andere spelers zoals Aldi, Lidl en Colruyt”, zegt Koen De Punder van vakbond LBC. “Door hun beperkte assortiment kunnen zij een onderbreking beter opvangen.” Daarnaast wijst hij op het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, waar heel de logistieke sector mee kampt. Bij Delhaize weegt dat nog zwaarder door, omdat het samenwerkte met een bedrijf dat in opspraak is gekomen vanwege sociale fraude.

 

Volgens Dekelver heeft dat echter niets te maken met de problemen van deze week. “Het is zo dat we harder moeten werken om voldoende chauffeurs te vinden, maar daar hebben we een oplossing voor gevonden”, zegt Dekelver. “De bevoorradingsproblemen van de afgelopen weken hebben niets te maken met een chauffeurstekort.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.