Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei | RetailDetail

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei
Foto's: Sequoia

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Winkels en webshop

In 2016 was de bio-winkelketen goed voor een omzet van 15 miljoen euro, dit jaar streeft Sequoia naar 17 miljoen euro. Die mooie groei moet komen van het openen van nieuwe verkooppunten, vertellen adjunct-directeur Nicolas Dhaene (verantwoordelijk voor ontwikkeling en financiën) en marketingverantwoordelijke Laurent Verheylesonne aan RetailDetail Food. 

 

De specialist in biologische producten gaat daarbij niet overhaast te werk: “We willen elk jaar een winkel openen. Niet meer, niet minder. We hebben er jaren over gedaan om onze wortels stevig te verankeren en we hebben hard gewerkt aan een solide stam waarop we verder kunnen bouwen. De sterke takken zullen vanzelf groeien, als de tijd er rijp voor is. We willen graag de duurzaamste zijn, naar het evenbeeld van de sequoiaboom die erin slaagt om zelfs natuurrampen te overleven.”
 

40% is vers

Het gemiddelde assortiment van een Sequoia-winkel omvat ongeveer 10.000 producten. Blikvanger is de versafdeling: de verkoop van fruit, groenten en zuivel is goed voor 40% van de omzet. Op dit moment werkt Sequoia achter de schermen aan een nieuwe website met een online boetiek waar de klanten zo'n 3.000 producten (inclusief versproducten) zullen kunnen kopen. Tot op vandaag beperkt Sequoia zich online immers tot non-food, verzorging en supplementen. “We voorzien een afhaalpunt, maar we kunnen ook aan huis leveren, overal in Europa.”

 

Oprichter Jean-Luc Govaerts ging met Sequoia al in 1988 van start in Ukkel. Een echte pionier dus. Wat later volgde een tweede vestiging in Stokkel (Sint-Pieters-Woluwe). In 2007 liet Govaerts zijn aandelen over aan drie vennoten: Corinne Dumont, Vincent Muylle en Brigitte Bruyninckx. In 2010 zette Sequoia zijn groei verder met de opening van een conceptwinkel van 890 m², het dubbele van de eerste twee winkels. Het nieuwe concept introduceerde een traiteurkeuken die huisbereide en 100% biogerechten klaarmaakt voor alle winkels. In 2014 opende er een vierde winkel in Waver en in 2016 openden er winkels in Enghien (overname van BioCorner's) en Watermaal-Bosvoorde. In totaal heeft Sequoia op dit moment dus zes winkels, allemaal geïntegreerd. 

 

Een uitgebreide reportage over Sequoia lees je in RetailDetail Food #19.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.