Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

De belangrijkste retailers van ons land hebben er zich toe verbonden de term “parkkonijn” ‑ die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen ‑ enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem.

Na twee jaar versnelling hoger

Twee jaar geleden dook het eerste vlees van ‘parkkonijnen’ op in de handel: vlees van dieren die waren gekweekt in een groter hok dat veel meer comfort biedt dan de traditionele kooihuisvesting. Zo zijn de hokken voorzien van een comfortabele kunststofvloer en hebben de konijnen meer ruimte, een opspringplatform, knaagmateriaal en schuilmogelijkheden.

 

De ‘parken’ zijn het resultaat van een stappenplan dat al in 2012 werd uitgewerkt binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn, waarin zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties zetelen. Vijf warenhuisketens (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl) hebben er zich nu toe verbonden om de benaming ‘parkkonijn’ enkel nog te gebruiken voor vlees afkomstig van konijnen die gehouden en geslacht werden volgens “CodiplanPLUS Parkkonijn” of een minimum gelijkwaardig. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten.

 

“Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er nu toe om op de winkelvloer een duidelijk onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om daar ook resoluut voor te kiezen”, stellen de partners, bij wie ook de Boerenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".