Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

De belangrijkste retailers van ons land hebben er zich toe verbonden de term “parkkonijn” ‑ die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen ‑ enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem.

Na twee jaar versnelling hoger

Twee jaar geleden dook het eerste vlees van ‘parkkonijnen’ op in de handel: vlees van dieren die waren gekweekt in een groter hok dat veel meer comfort biedt dan de traditionele kooihuisvesting. Zo zijn de hokken voorzien van een comfortabele kunststofvloer en hebben de konijnen meer ruimte, een opspringplatform, knaagmateriaal en schuilmogelijkheden.

 

De ‘parken’ zijn het resultaat van een stappenplan dat al in 2012 werd uitgewerkt binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn, waarin zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties zetelen. Vijf warenhuisketens (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl) hebben er zich nu toe verbonden om de benaming ‘parkkonijn’ enkel nog te gebruiken voor vlees afkomstig van konijnen die gehouden en geslacht werden volgens “CodiplanPLUS Parkkonijn” of een minimum gelijkwaardig. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten.

 

“Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er nu toe om op de winkelvloer een duidelijk onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om daar ook resoluut voor te kiezen”, stellen de partners, bij wie ook de Boerenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.