RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourDelhaize
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour en Delhaize zetten muziek uit voor stille uurtjes

icon
Food1 december, 2022
Carrefour hypermarkt Hasselt
Shutterstock.com

(update) Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.

Winkelen in rust

Tussen 14 en 16 uur worden bij filialen van Carrefour voortaan elke dag – behalve op zaterdag – de lichten gedimd en de muziek uitgezet. Ook de microfoongesprekken worden gedempt: niet (alleen) om energie te besparen, maar met als doel een rustige sfeer te creëren en het winkelen zo aangenamer en toegankelijker te maken voor personen die te veel prikkels lastig vinden.

Liefst 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief en zijn dus zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai, zegt de keten. Affiches in de winkels leggen het initiatief aan klanten uit. In 2018 voerde de Britse supermarktketen Morrisons al zo’n prikkelarm uurtje in voor klanten.

De maatregel kadert in het integratieplan van Carrefour, waarmee de retailer wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen. “Het is de bedoeling dat deze mensen in alle rust hun boodschappen kunnen doen”, klinkt het. Althans, toch in de geïntegreerde Hyper- en Market-supermarkten, want franchisenemers zijn vrij om de maatregel toe te passen zoals ze willen.

Minder ochtendprikkels

Ook Delhaize gaat voor “stille winkeluren”. Gisteren, woensdag 30 november, organiseerde de concurrerende supermarktketen voor het eerst een stil uur in de vestiging Léopold III in Evere. Het project loopt er nu vier weken lang, van maandag tot vrijdag tussen 9 en 10 uur ‘s morgen, als test. Met het oog op mensen met autismespectrumstoornissen worden sensorische prikkels in de winkel tot een minimum herleid: lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet, de biep-geluiden aan de kassa gaan stiller, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa’s geopend.

“Aangezien het aantal zintuiglijke prikkels die iemand met ASS per dag kan verwerken snel wordt bereikt, is het ochtenduur geschikter voor hen om hun boodschappen te doen omdat ze op dat moment het minst overprikkeld zijn”, verdedigt Delhaize het vroege uur, na raad te vragen aan gespecialiseerde organisaties. Andere winkels zullen zich vanaf maandag 5 december bij dit initiatief aansluiten. Delhaize zal deze test vervolgens evalueren en de mogelijkheid overwegen om dit initiatief uit te breiden tot de overgrote meerderheid van haar supermarkten, afhankelijk van de technische mogelijkheden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
Carrefour hypermarkt Hasselt

Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food25 september, 2023
    Aldi vereenvoudigt huismerken: Pirato wordt Sun Snacks

    Het bekende chips(huis)merk Pirato verdwijnt uit de winkelrekken: Aldi kiest ervoor om de internationale merknaam Sun Snacks ook in België voor chips te gebruiken. Ook andere huismerken gaan overigens met pensioen.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN