RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour Links: de supermarkt wordt een digitaal reclameplatform

icon
Food23 juni, 2021

Carrefour rolt deze zomer zijn dataplatform Carrefour Links uit, voortbouwend op iets wat in België al 17 jaar in de maak is: de supermarkt als media- en reclamebedrijf. Mediadirecteur Laurent Baert legt uit waar het concreet over gaat. 

 

“Geen napalmcommunicatie meer”

Carrefour Links is het ambitieuze dataproject van de Franse distributiereus. Die heeft wereldwijde overeenkomsten gesloten met Google, de veilige datahavens van Liveramp en de gepersonaliseerde bannering van Criteo om samen data en advertenties naar een hoger, persoonlijker niveau te tillen.

 

“Het rijk van napalmcommunicatie is uit. In de komende vijf jaar gaan we verder dan ooit in media, segmentering en personalisatie”, vertelt Baert, die met “napalmcommunicatie” doelt op ongerichte en massale reclamebombardementen. De Belg stond 17 jaar geleden al aan de wieg van Carrefour Media in België. Vorig jaar is Brazilië voluit met mediaregie gestart en nu helpt Baert de franchiselanden die hun mediaregie willen opstarten.

 

Return eindelijk te berekenen

Voorheen steunden de retailmedia bij Carrefour op vijf pijlers: B2C online communicatie (met advertenties zowel op de eigen site als bij pakweg kranten), direct mailing, in-store communicatie, outdoor communicatie en data. Voor het hele digitale luik zorgt Carrefour Links nu voor het eerst voor een geïntegreerd platform, waardoor consumentendata over het hele ecosysteem aan elkaar kan worden gelinkt. 

 

“Als merkproducenten zoals P&G met een aanbieding onze klanten wilden bereiken, moesten ze vroeger via hun media-agentschap een heel segment kopen. Nu kan het veel gerichter: in plaats van grote demografische cohorten, kunnen ze nu bijvoorbeeld alleen adverteren bij wijndrinkers en fitnessliefhebbers. Ik zal zo een andere reclame zien op de site van De Morgen dan u”, legt Baert uit.

 

“Vroeger kon je ook amper ‘return on advertising spending’ berekenen, iets wat merken steeds meer verlangen, maar aangezien het nu gekoppeld is aan de data van reële – geanonimiseerde – consumenten, kunnen we de feedback in kaart brengen: hoeveel van de getargete consumenten heeft het product gekocht, wie heeft geklikt, …”

 

Niet alleen voor leveranciers

In België was er al sinds 2019 een dergelijk platform met eigen partners, maar vanaf augustus worden ook hier de internationale partnerships uitgerold. Voor de Belgische markt – die bestaat met name uit advertentiedeals met onder meer Roularta, DPG Media en Bpost, naast de eigen winkels en kanalen – zal dat gebeuren onder leiding van Vivian Mosselmans. De Carrefour-website bereikt gemiddeld 50.000 bezoekers per dag, de app 25.000, aldus het bedrijf.

 

In eerste instantie mikt Carrefour op het reclamebudget van eigen leveranciers, maar op langere termijn kan het ook uitbreiden naar “non-captives”: “Als Renault via ons reclame wil maken voor een nieuwe auto, zullen we daarvoor eerst goedkeuring (third party consent) moeten vragen aan onze consumenten, maar het is zeker mogelijk. Op dit moment kunnen consument al aanduiden of ze interesse hebben in aanbiedingen van onze eigen partners, dus die goedkeuring hebben we al. We volgen hierin heel strikt de privacywetgeving.”

 

Ook voor categoriemanagement en logistiek

De coronapandemie heeft voor een versnelling gezorgd in de shift naar meer onlinecommunicatie, ziet Baert, en dat is ook zo bij Carrefour. Zo zal straks de flap met reclame op de winkelkarren digitaliseren. Op langere termijn zal ook de papieren folder verminderen. “Het aantal brievenbussen waar geen publiciteit in mag, stijgt elk jaar. Het is logisch dat de fysieke folder vermindert.”

 

“Maar op dit moment is het zoeken naar een evenwicht, er zijn ook mensen die de folder nog graag vastnemen. En ook dat is gepersonaliseerd: klanten krijgen bij de folder een omslag met coupons. Wel, stel dat je een miljoen exemplaren bekijkt, dan zijn er geen twee dezelfde.”

 

Hoewel het een communicatiegedreven platform is, gaat de impact van Carrefour Links verder dan alleen marketing. Naast onlinecommunicatie maken ook categoriemanagement en logistiek deel uit van het project. Weten wie in de winkel komt, helpt immers ook de stock optimaliseren. Of bepaalde gewoonten per streek te definiëren. 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Carrefour rolt deze zomer zijn dataplatform Carrefour Links uit, voortbouwend op iets wat in België al 17 jaar in de maak is: de supermarkt als media- en reclamebedrijf. Mediadirecteur Laurent Baert legt uit waar het concreet over gaat.    “Geen napalmcommunicatie meer” Carrefour Links is het ambitieuze dataproject van de Franse distributiereus. Die heeft wereldwijde overeenkomsten gesloten met Google, de veilige datahavens van Liveramp en de gepersonaliseerde bannering van Criteo om samen data en advertenties naar een hoger, persoonlijker niveau te tillen.   “Het rijk van napalmcommunicatie is uit. In de komende vijf jaar gaan we verder dan ooit in media,...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN