RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Inflatie
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour maakt “krimpflatie” zichtbaar in de winkelrekken

icon
Food8 september, 2023

Vanaf maandag plaatst Carrefour in zijn Franse winkels een etiket op producten wanneer er sprake is van krimpflatie. De retailer wil consumenten naar eigen zeggen beter informeren, maar fabrikanten noemen de actie hypocriet.

Bekende merken getroffen

“Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”: dat staat er op het etiket dat Carrefour vanaf maandag zal aanbrengen op producten wanneer er sprake is van zogenaamde “krimpflatie”. De affiche stelt ook dat de retailer zich engageert om het tarief te heronderhandelen. Topman Alexandre Bompard kondigde het initiatief zelf aan op de Franse televisie: “Op deze manier hebben we zo betrouwbaar mogelijke informatie voor consumenten, want het is onaanvaardbaar om consumenten dit aan te doen”.

Volgens BFMTV zouden wel 122 producten van bekende merken getroffen worden. De verpakking Lay’s chips bijvoorbeeld ging van 150 naar 135 gram, terwijl de prijs per kilogram met 32% omhoog ging. Een pak Doritos – ook van fabrikant PepsiCo – werd 10 gram lichter terwijl de kiloprijs met 19% steeg. Ook Magnum, Findus, Dolce Gusto, Lipton, Pampers en Pedigree zouden zich hebben bezondigd aan deze praktijk.

Wetgeving op komst

Jean-Philippe André, hoofd van de Franse voedingsfederatie ANIA, reageert tegenover Le Figaro woedend op de actie van Carrefour: “Het is erg hypocriet om te zeggen dat er sprake is van oplichting. Distributeurs hebben deze producten als zodanig geaccepteerd.” Volgens hem blijft krimpflatie een weinig courante praktijk. “Je hebt 20.000 voedingsreferenties in een supermarkt, we hebben het over 0,2%”.

Maar in minister van economie Bruno Le Maire vindt Alexandre Bompard wel een medestander: voor hem is krimpflatie “oplichterij” en “schandalig”. Hij werkt aan een wetsvoorstel dat fabrikanten onder andere zal verplichten om de reductie van de inhoud van een verpakking “zeer zichtbaar” te maken.  

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Vanaf maandag plaatst Carrefour in zijn Franse winkels een etiket op producten wanneer er sprake is van krimpflatie. De retailer wil consumenten naar eigen zeggen beter informeren, maar fabrikanten noemen de actie hypocriet.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN