Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst fors zien dalen. Dat was volgens de groep te wijten aan zwakke prestaties in China en Frankrijk. Carrefour België deed het daarentegen wel goed.

 

Forse winstdaling

De totale omzet van Carrefour kwam in 2016 uit op 70,2 miljoen euro. Dat is een daling van 0,1 procent. Carrefour kreeg wel te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening gebracht, dan steeg de omzet met 3,3 procent. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3 procent.

 

De winstcijfers waren echter wel een stuk minder positief. De nettowinst viel immers terug naar 894 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 1,12 miljard euro. Volgens Carrefour is die daling te wijten aan enkele uitzonderlijke uitgaven en slechte resultaten in China en op thuismarkt Frankrijk.

 

In Frankrijk daalde de omzet dan ook met 1,1 procent naar 35,9 miljard euro en ook de bedrijfswinst viel met 13,4 procent terug naar 1 miljard euro. Carrefour wijst daarbij naar de sterke concurrentie in het land en de vele promoties die het daarom voert. Daarnaast gaf het ook heel wat geld uit aan de omvorming van winkelketen Dia naar concepten van Carrefour. Dat proces is nu bijna voltooid.

 

In de rest van Europa waren de cijfers beter. Daar steeg de omzet met 1,8 procent naar 20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een groei van 2,2 procent. In die landen steeg de bedrijfswinst met maar liefst 25,7 procent naar 712 miljoen euro.

 

Braziliaanse beursgang

Ook België deed het goed, met een omzet van 4,38 miljard euro. Dat betekent een organische groei van 0,6 procent. Dat is het beste resultaat sinds de overname van GB in juli 2000.

 

In Azië, waar Carrefour ongeveer 5 procent van zijn omzet haalt, daalde de verkoop met 7,3 procent naar 6,18 miljard euro en werd er zelfs een bedrijfsverlies gemaakt van 58 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een kleine winst van 13 miljoen euro.

 

In Zuid-Amerika tot slot steeg de omzet met 1,5 procent naar 14,5 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was dat wel 16 procent. Veel heeft te maken met de economische crisis in Brazilië. Carrefour is wel van plan om dit jaar zijn Braziliaanse activiteiten naar de beurs te brengen, omdat de Braziliaanse beurs opnieuw aan een opmars bezig is. Na Europa is Brazilië de belangrijkste markt voor Carrefour.

 

Voor dit jaar verwacht Carrefour alvast verbetering, want het rekent bij constante wisselkoersen op een omzetgroei tussen 3 en 5 procent. Daarnaast wil CEO Georges Plassat de online verkoop tegen 2020 verdrievoudigen naar 4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top