Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst fors zien dalen. Dat was volgens de groep te wijten aan zwakke prestaties in China en Frankrijk. Carrefour België deed het daarentegen wel goed.

 

Forse winstdaling

De totale omzet van Carrefour kwam in 2016 uit op 70,2 miljoen euro. Dat is een daling van 0,1 procent. Carrefour kreeg wel te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening gebracht, dan steeg de omzet met 3,3 procent. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3 procent.

 

De winstcijfers waren echter wel een stuk minder positief. De nettowinst viel immers terug naar 894 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 1,12 miljard euro. Volgens Carrefour is die daling te wijten aan enkele uitzonderlijke uitgaven en slechte resultaten in China en op thuismarkt Frankrijk.

 

In Frankrijk daalde de omzet dan ook met 1,1 procent naar 35,9 miljard euro en ook de bedrijfswinst viel met 13,4 procent terug naar 1 miljard euro. Carrefour wijst daarbij naar de sterke concurrentie in het land en de vele promoties die het daarom voert. Daarnaast gaf het ook heel wat geld uit aan de omvorming van winkelketen Dia naar concepten van Carrefour. Dat proces is nu bijna voltooid.

 

In de rest van Europa waren de cijfers beter. Daar steeg de omzet met 1,8 procent naar 20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een groei van 2,2 procent. In die landen steeg de bedrijfswinst met maar liefst 25,7 procent naar 712 miljoen euro.

 

Braziliaanse beursgang

Ook België deed het goed, met een omzet van 4,38 miljard euro. Dat betekent een organische groei van 0,6 procent. Dat is het beste resultaat sinds de overname van GB in juli 2000.

 

In Azië, waar Carrefour ongeveer 5 procent van zijn omzet haalt, daalde de verkoop met 7,3 procent naar 6,18 miljard euro en werd er zelfs een bedrijfsverlies gemaakt van 58 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een kleine winst van 13 miljoen euro.

 

In Zuid-Amerika tot slot steeg de omzet met 1,5 procent naar 14,5 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was dat wel 16 procent. Veel heeft te maken met de economische crisis in Brazilië. Carrefour is wel van plan om dit jaar zijn Braziliaanse activiteiten naar de beurs te brengen, omdat de Braziliaanse beurs opnieuw aan een opmars bezig is. Na Europa is Brazilië de belangrijkste markt voor Carrefour.

 

Voor dit jaar verwacht Carrefour alvast verbetering, want het rekent bij constante wisselkoersen op een omzetgroei tussen 3 en 5 procent. Daarnaast wil CEO Georges Plassat de online verkoop tegen 2020 verdrievoudigen naar 4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top