RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen DuurzaamheidIn beeld
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Carrefour test app voor slechtzienden in Oudergem

icon
Food28 mei, 2024

In de hypermarkt in Oudergem zet Carrefour geavanceerde technologie in om klanten met een visuele beperking zelfstandig en zonder hindernissen te helpen winkelen. Het gaat om een Europese primeur.

Informatie via QR-codes

Bij de ingang van de winkel in Oudergem vinden slechtziende klanten een voel- en hoorbare plattegrond van Virtuoz: wanneer je de kaart betast vertelt een stem waar zich welke afdeling bevindt. Zo kunnen klanten met een visuele beperking eenvoudig de lay-out van de winkel leren kennen en er zich een mentale voorstelling van maken.

Op de vloer, boven de gangpaden en in de rayons bevinden zich slimme, gekleurde QR-codes die tot op twintig meter afstand en binnen de drie milliseconden detecteerbaar zijn via de smartphoneapp Navilens. De technologie leidt blinden en slechtzienden vlot en veilig door de winkel naar de producten van hun keuze. Wie de QR-codes in de schappen scant, krijgt informatie te horen over het product, de ingrediënten en de prijs.

Met dit pilootproject wil Carrefour mensen sensibiliseren rond de problematiek en de technologie testen. In de eerste fase voorziet de retailer hier 45 QR-codes op de vloer om mensen doorheen de winkel te gidsen, 167 QR-codes bij de ingangen van de gangpaden en 1700 codes in de schappen bij de snelst roterende producten. Het is een Belgische en zelfs Europese primeur.

Pilootwinkel

Eén op tien mensen heeft te maken met een visuele beperking. Dat aantal zal de komende 25 jaar verdriedubbelen als gevolg van de toenemende vergrijzing, weet Amaury Marchandise van technologiepartner SeedGrowth Accessibility. Hij noemt ze “VIP’s”: Visually Impaired People. “Autonomie is voor deze mensen erg belangrijk. Ze vermijden plekken waar ze zich niet vrij kunnen bewegen. Wij helpen hen om zich autonoom door de winkel te navigeren.”  

Inclusie is een belangrijk thema voor Carrefour, zegt CEO Geoffroy Gersdorff. Enerzijds voor het bedrijf als werkgever: meer dan 3% van de medewerkers in België heeft een beperking. Anderzijds voor de klanten, met initiatieven als aangepaste winkelkarretjes voor rolstoelgebruikers, of stille uren op weekdagen tussen 14 en 16u voor hypersensitieve personen. De hypermarkt in Oudergem is de pilootwinkel voor alle toegankelijkheidsinitiatieven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN