Carrefour trekt zich terug uit 11 landen in Midden-Oosten en Noord-Afrika

Carrefour trekt zich terug uit 11 landen in Midden-Oosten en Noord-Afrika

De Franse supermarktketen Carrefour heeft zijn belang van 25% verkocht in een joint venture die actief is in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië. De verkoop levert de Franse distributeur 530 miljoen euro op.

90 vestigingen in 11 landen

Carrefour heeft zijn resterende belang in de joint venture Majid Al Futtaim Hypermarkets verkocht aan zijn regionale partner Makid Al Futtaim Holding. De Franse distributeur en MAF Holding waren al sinds 1995 partners en baatten samen 50 hypermarkten en 44 supermarkten uit in 11 landen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië.

 

Toch worden de banden tussen beide spelers niet volledig doorgeknipt: het exclusieve franchisepartnership werd bevestigd tot 2025 en wordt zelfs uitgebreid naar andere landen en andere formats, klinkt het in Boulogne-Billancourt.

 

(Ex-)partner groeit terwijl Carrefour krimpt

MAF Holding koestert grootse expansieplannen: de holding zou naar verluidt ook interesse hebben in Egyptes grootste supermarktketen, die momenteel nog eigendom is van de familieholding Mansour Group. En dat terwijl Carrefour-topman Georges Plassat net bezig is om zijn groep te laten terugplooien op de kernmarkten waar Carrefour het sterkst staat, teneinde de groep er financieel weer bovenop te helpen.

 

Volgens persagentschap Reuters zou MAF Holding de overname financieren via een uitgifte van een zogeheten "hybride" obligatie, die schulden en aandelen combineert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top