Carrefour trekt zich terug uit 11 landen in Midden-Oosten en Noord-Afrika | RetailDetail

Carrefour trekt zich terug uit 11 landen in Midden-Oosten en Noord-Afrika

Carrefour trekt zich terug uit 11 landen in Midden-Oosten en Noord-Afrika

De Franse supermarktketen Carrefour heeft zijn belang van 25% verkocht in een joint venture die actief is in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië. De verkoop levert de Franse distributeur 530 miljoen euro op.

90 vestigingen in 11 landen

Carrefour heeft zijn resterende belang in de joint venture Majid Al Futtaim Hypermarkets verkocht aan zijn regionale partner Makid Al Futtaim Holding. De Franse distributeur en MAF Holding waren al sinds 1995 partners en baatten samen 50 hypermarkten en 44 supermarkten uit in 11 landen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië.

 

Toch worden de banden tussen beide spelers niet volledig doorgeknipt: het exclusieve franchisepartnership werd bevestigd tot 2025 en wordt zelfs uitgebreid naar andere landen en andere formats, klinkt het in Boulogne-Billancourt.

 

(Ex-)partner groeit terwijl Carrefour krimpt

MAF Holding koestert grootse expansieplannen: de holding zou naar verluidt ook interesse hebben in Egyptes grootste supermarktketen, die momenteel nog eigendom is van de familieholding Mansour Group. En dat terwijl Carrefour-topman Georges Plassat net bezig is om zijn groep te laten terugplooien op de kernmarkten waar Carrefour het sterkst staat, teneinde de groep er financieel weer bovenop te helpen.

 

Volgens persagentschap Reuters zou MAF Holding de overname financieren via een uitgifte van een zogeheten "hybride" obligatie, die schulden en aandelen combineert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.