In Parijs test Carrefour een nieuw winkelconcept dat verse en gemaksproducten combineert met digitale diensten en horeca. Het foodaanbod verhuist grotendeels naar online.
Volwaardige markthal
De nieuwe winkel, “Halle de Clichy” genaamd, is een variant op de Carrefour City-formule en is 371 m² groot. De laboratoriumwinkel wil de ‘voedseltransitie’ die Carrefour beoogt, aanschouwelijk maken voor de klanten. De retailer heeft er het normale assortiment foodproducten met zowat de helft verminderd om meer ruimte vrij te maken voor traditionele versproducten in bediening.
De stadswinkel verkoopt 1200 verse producten, waarvan een kwart biologisch of van de Carrefour Kwaliteitsketen. Groenten en fruit worden onverpakt verkocht en er is ook een bulkmeubel voor gedroogde vruchten. Shoppers kunnen terecht in een volwaardige markthal met een visboer, een slagerij-charcuterie en een kaasafdeling. Het verkooppersoneel is opgeleid om culinair advies te geven.
Om het beperkte aanbod droge voeding te compenseren (4500 referenties in plaats van de 8000 die een doorsnee Carrefour City-winkel voorradig heeft) is de Halle de Clichy voorzien van een Drive-stadsafhaalpunt en hebben klanten toegang tot meer dan 15.000 producten online tegen hypermarktprijzen, met gratis levering. Bijkomende digitale oplossingen moeten het leven van de buurtbewoners makkelijker maken, zoals een afhaalpunt voor pakketten en levering aan huis. Naast de traditionele kassa’s zijn er ook zelfbedieningskassa’s voor meer comfort en tijdwinst.
Maaltijdoplossingen
In een restaurantgedeelte met plaats voor 18 personen kunnen klanten op elk moment van de dag genieten van sandwiches, salades, quiches, warme en koude gerechten, allemaal ter plekke bereid en gemaakt van producten uit de Carrefour Kwaliteitsketen of van Reflets de France. De winkel heeft tot slot ook een afdeling met maaltijdoplossingen, waaronder kant-en-klaarmaaltijden en de maaltijdboxen van Quitoque.
Met het nieuwe winkelconcept slaat Carrefour een pad in dat ook door andere retailers wordt verkend. Het opzet doet onder andere wat denken aan het Fresh Atelier-gemaksconcept dat Delhaize recent voorstelde in Brussel, waar een on-the-go aanbod wordt gecombineerd met een afhaalpunt. Het is ook geheel in lijn met recente uitspraken van Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk, die voorspelt dat supermarkten in de toekomst een andere functie zullen krijgen: hij wil er ‘eet- en bezorgcentra’ van maken met eigen keukens die warme maaltijden bereiden. Het klassieke foodaanbod zou dan grotendeels online worden besteld.