Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top