Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top