Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer | RetailDetail

Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocoladeridder Jacques voert Belgische vlag weer

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Chocolade Jacques is opnieuw in Belgische handen na de overname van Stollwerck door de Veurnese groep Sweet Products. De Duitsers hadden de Eupense chocoladefabrikant in 1982 opgekocht, maar werden twintig jaar later zelf overgenomen door het Zwitserse Barry Callebaut. Nu komt Ridder Jacques samen met zijn Duitse eigenaren voor een onbekend bedrag weer in Belgische handen, al noemen analysten een bedrag van 325 miljoen euro.

 

Oude dame en oude heer versmelten

Chocolade Jacques werd in 1896 opgericht in Verviers en verhuisde in 1922 naar het net bij België aangehechte Eupen. Chocoladereus Stollwerck, reeds in 1839 in Keulen opgericht, heeft 1700 mensen in dienst en produceert jaarlijks zo'n 100.000 ton chocolade, goed voor een omzet van een half miljard euro. De allereerste fabriek (Keulen) werd gesloten na de overname door Barry Callebaut, maar de oorspronkelijke Jacquesfabriek komt samen met drie Duitse en één Zwitserse vestiging nu weer in Belgische handen. De mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog geven, maar Barry Callebaut verwacht dat de overname na de herfst afgerond kan zijn. 

 

Barry-Callebaut plooit zich terug

De Zwitsers hadden al langer gemeld zich op hun kernactiviteit, industriële chocolade, te willen terugplooien: in 2009 hadden ze al onderhandeld met het Spaanse Natra, maar die onderhandelingen draaiden op niets uit. De oorspronkelijk Nederlandse groep Baronie, die opereert onder de vleugels van het Veurnese Sweet Products, zal de operationele leiding nu overnemen. Baronie heeft al heeft al fabrieken in Veurne, Amsterdam en Rotterdam en een distributiecentrum in Lokeren. Nu breidt de groep zich dus fors uit in zuidelijke richting.

 

Voor de Belgische chocoladeliefhebber is dit nieuws zeer welkom, na het pijnlijke verlies van oer-Belgisch icoon Chocotoff aan Litouwen.

 

 

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.