RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupOkay
  • Onderwerpen ExpansieIn beeldWinkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt geeft gas met Okay City: 100 stadswinkels binnen acht jaar

icon
Food29 oktober, 2024

Colruyt Group koestert forse groeiambities met het nieuwe uithangbord Okay City. De stadswinkels krijgen een labofunctie, om ook de grotere winkelformules beter te laten inspelen op de wensen van de stadsklant. Immers: “Heel België verstedelijkt.”

Focus op de steden

In de grote steden heeft Colruyt Group een marktaandeel van zowat 20%, veel lager dan het landelijke marktaandeel van meer dan 30%. Die achterstand wil de retailer snel ophalen. Het groeipotentieel is groot, zegt Christophe Dehandschutter, directeur van Okay. “Met ons ‘oermerk’ Colruyt groeiden we historisch vooral buiten de stadscentra. In de steden willen we jongere klanten aantrekken.”

Het intussen tien jaar jonge uithangbord Okay Compact vervelt tot Okay City. “Dat zegt beter waar de winkelformule voor staat. Maar het illustreert ook een nieuwe manier van denken bij Colruyt Group: we lanceerden Okay destijds als een kleinere versie van de grote Colruytwinkels, en Okay Compact als een kleinere Okay. Nu draaien we de redenering om: met Okay City passen we ons aan de stadsklant aan. Die ervaring moet vervolgens ook doorstromen naar onze grotere enseignes.”

Hoofdrol voor ‘on the go’

Okay City-winkels verkopen een assortiment van 3.000 artikels op een oppervlakte van 300 à 400 m². Ze hebben niet hetzelfde assortiment en dezelfde promoties als de meer landelijk gelegen, grotere Okay-supermarkten. In de stadswinkels krijgen vers en ‘on the go’ een hoofdrol, bij de inkom. Er is een kort circuit voor de klanten die snel wat willen meenemen, en een langer voor wie de boodschappen komt doen.

In het gemaksassortiment gaat de retailer samenwerkingen aan: “We hebben nu in elke stad een broodjesleverancier. We maken niet langer slaatjes in eigen ateliers, we besteden dat uit. Onze recente participatie in lunchketen BON moet je ook in die context zien. We leggen de lat hoger qua convenience. Met onze geïntegreerde winkels kunnen we inzetten op consistentie, iets wat veel moeilijker is met zelfstandige ondernemers.”

Tempo omhoog

De afgelopen jaren heeft Dehandschutter vooral gewerkt op de rentabiliteit van Okay Compact. Het winkelconcept is zo bedacht dat het flexibeler is en makkelijker te recupereren voor nieuwe locaties – want steden zijn voortdurend in beweging. “We bouwen nu 25% goedkoper. We bannen elke complexiteit.”

Nu is Okay City klaar om echt gas te geven: “Het tempo moet omhoog. We gaan groeien van twintig naar honderd winkels binnen een achttal jaar.” Tegen 2026 zullen er al dertig stadswinkels zijn. Dat moet haalbaar zijn, denkt de retailer. In de steden is er vraag naar buurtwinkels, mensen zijn er minder afhankelijk van de auto. Een stadswinkel haalt zijn cliënteel binnen een straal van 500 meter. Verschillende stadswijken zijn vandaag ‘voedselwoestijnen’. Tegelijk zijn er heel wat panden beschikbaar omdat andere retailers verdwijnen. “Wij komen met een oplossing voor die leegstand.” De sterkste expansie voorziet Colruyt Group in de grote steden Antwerpen, Brussel en Gent, niet toevallig ook universiteitssteden met een groot jonger deel van de bevolking. Maar ook Oostende en een tweede winkel in Luik staan op de planning.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 juli, 2025
    Overname Greenyard door Deprez-familie loopt tikkeltje vertraging op

    De familie Deprez staat op het punt de controle over Greenyard volledig naar zich toe te trekken, gesteund door investeringsmaatschappij Solum Partners. Al is er nog een tussenstap nodig: de oprichters misten in de eerste fase net de verhoopte 95% van de aandelen.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN