RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

icon
Food14 december, 2015

 

Laagsteprijzenstrategie werkt

De brutowinstmarge van Colruyt Group verbeterde in zijn eerste jaarhelft tot 25,0% (24,6% vorig jaar) en het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van 5,5% tot 5,7% van de omzet (259 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van de meeste analisten). De nettowinst steeg met slechts 1% naar 182,5 miljoen euro – wat onder andere te wijten is aan een hogere effectieve belastingvoet.

 

In België en Luxemburg boekten de Colruyt-winkels een omzetstijging van 2,8%. De aangescherpte communicatie over de laagsteprijzenstrategie van de retailer heeft zijn effect niet gemist. Ondanks sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat konden de verkoopprijzen licht stijgen als gevolg van een wat mindere promotiedruk, meldt de retailer.

 

Okay, Bio-Planet en CRU realiseerden samen een omzetgroei van meer dan 15% dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groei van de groothandelsomzet met 2,8% is voornamelijk gerealiseerd door de divisie Retail Partners Colruyt Group (Spar, Mini Market en Alvo).

 

Markt blijft prijscompetitief

Colruyt Group stelt ook dat het blijft investeren in e-commerce: de online activiteiten van de groep kennen een gestage groei en de onlineboodschappenservice Collect&Go breidt het aantal afhaalpunten uit.

 

Voor de toekomst blijft Colruyt echter erg voorzichtig. De groep verwacht geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. De markt zal sterk prijscompetitief blijven. Daarom houdt de persmededeling het erop dat het nettoresultaat dat van vorig boekjaar minstens zal evenaren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier

    Jumbo zet zijn contract met vaste broodleverancier Bake Five stop om de inkoopkosten te verlagen. Een ongeziene zet, want de bakkerijgroep bakt al twee decennia voor Jumbo en is zo ook sterk van de supermarktgroep afhankelijk.

  • icon
    Food24 juni, 2025
    Colruyt Frankrijk: nog 950 banen in gevaar

    Ondanks de overname van 81 Franse Colruyt-supermarkten door Les Mousquetaires, dreigt nog het verlies van 950 banen. Voor 24 winkels, de distributiecentra en het hoofdkantoor zijn immers nog geen oplossing gevonden.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN