Het plan van Colruyt Group om online bestellingen ’s nachts in de winkels te laten klaarmaken, gaat voorlopig niet door. Er is nog geen akkoord bereikt met de vakbonden rond het nachtwerk.
“Geen vragende partij voor nachtwerk”
Colruyt ziet zich genoodzaakt om het aangekondigde testproject rond nachtwerk in de winkels uit te stellen. Vanaf januari wilde de supermarktgroep in negen winkels van start gaan met nachtshiften, die de online bestellingen via Collect & Go klaar moesten zetten voor de volgende dag, zonder dat ze tijdens de openingsuren mensen voor de voeten zouden lopen. De groep wilde in de winkels medewerkers vanaf 5 uur ’s morgens en tot middernacht aan het werk te zetten. Hiervoor zouden extra werknemers aangeworven worden, maar ook het bestaande winkelpersoneel zou worden ingezet.
Er is echter nog geen akkoord bereikt met de vakbonden rond de voorwaarden voor dat nachtwerk. Zij vragen een premie van 50% voor die nachtelijke uren, terwijl de directie een premie van 30% naar voren schuift. Ook willen de vakbonden het nachtwerk beperken tot 22 uur. “’Laat het duidelijk zijn, de vakbonden zijn geen vragende partij voor nachtwerk in de handel”, lieten de vakbonden eerder gezamenlijk weten in een persbericht.
Uitstel, geen afstel
Toch is er ook begrip voor het voorstel van Colruyt. Het ACLVB zegt bijvoorbeeld in te zien hoe belangrijk de onlineverkoop van voeding voor de supermarktgroep is, zeker ten opzichte van buitenlandse concurrentie, en staat open voor nachtwerk. Het nachtwerk moet dan wel “duurzaam” zijn en “het privéleven van het personeel niet verstoren”, aldus Filip Lemberechts van de vakbond in De Tijd.
Het officieel voorstel van de vakbonden wordt momenteel bekeken door Colruyt Group. In afwachting van een akkoord wordt het proefproject in de koelkast gezet, maar de supermarktgroep hoopt dit voorjaar alsnog op te kunnen starten.