De Deense brouwerijgroep Carlsberg publiceerde sterke jaarresultaten: de vergelijkbare omzet steeg met 6,5%, de nettowinst met 9%. Dat is onder meer te danken aan stijgende verkopen voor (duurder) speciaalbier.
Strategische merken
De brouwer verkocht vorig jaar 112,3 miljoen hectoliter bier en 20,8 miljoen hectoliter andere dranken: voor beide is dat een kleine stijging. Zonder de impact van overnames steeg de omzet met 6,5% tot 62,5 miljard Deense kroon (8,4 miljard euro). De winst steeg met 9% tot 5,4 miljard kroon (720 miljoen euro). Vooral de speciaalbieren deden het goed (+26%), alcoholvrije bieren groeiden in West-Europa met 33%. Carlsberg is tevreden met de sterke prestaties van zijn strategische topmerken: Kronenbourg 1664 blanc (een witbier met citrus) ging er met 49% op vooruit, Grimbergen groeide met 14%, Tuborg met 10% en Carlsberg met 5%.
De goede resultaten zijn een steun in de rug voor de strategische visie van de Nederlandse topman Cees ’t Hart, die investeringen in de sterke merken van de groep koppelt aan een strikte controle van de kosten. Carlsberg start nu met de inkoop van eigen aandelen, voor in totaal 4,5 miljard kroon (600 miljoen euro). Zo zal de koers stijgen en worden beleggers beloond. Ook belooft de brouwer een mooie stijging van het dividend.