Delhaize bant vlees uit slachthuis na schokkende beelden | RetailDetail

Delhaize bant vlees uit slachthuis na schokkende beelden

Delhaize bant vlees uit slachthuis na schokkende beelden

Warenhuisketen Delhaize heeft besloten om niet langer vlees in te kopen van het varkensslachthuis in Tielt, nadat er beelden opdoken van dierenrechtenorganisatie Animal Rights waarop te zien is dat de dieren bijzonder slecht worden behandeld.

Onaanvaardbaar

Eén van de leden van de dierenrechtenorganisatie ging een maand aan de slag bij het varkensslachthuis in Tielt en slaagde er in om heel wat beelden te maken. Daarop is te zien hoe de varkens zwaar mishandeld worden en zonder verdoving geslacht worden.

 

Delhaize heeft na het zien van de beelden besloten om de samenwerking onmiddellijk stop te zetten. “Dierenwelzijn is voor ons een prioriteit bij het afsluiten van contracten. Als dat niet gerespecteerd wordt, dan is dat voor ons onaanvaardbaar”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. Delhaize is een belangrijke afnemer van het slachthuis en het vlees werd in de supermarkten verkocht onder het label ‘Beter voor iedereen’.

 

De directie van het slachthuis heeft ook al laten verstaan verrast te zijn door de beelden, maar ontkent die niet. Ze zegt onmiddellijk een intern onderzoek te starten. Ook minister van Dierenwelzijn Ben Weyts heeft de inspectiediensten naar het slachthuis gestuurd en hij is van plan om het dossier na de inspectie over te maken aan het parket.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.