RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Franchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize ziet nog groeimarge voor ondernemers

icon
Food27 oktober, 2022

De zelfstandige winkeliers van Delhaize verstevigen hun marktaandeel en blijven ook in crisistijd investeren in groei. “Bij ons krijgen ze de ruimte om hun ondernemerschap uit te spelen.” De ‘Kleine Leeuwtjes’ blijken een schot in de roos.

Winkels slimmer inrichten

Overbewinkeling, promotiedruk, kostencrisis…: aan alarmkreten was er deze zomer geen gebrek in de sector van de zelfstandige supermarktuitbaters. Op het hoofdkantoor van Delhaize houdt men het hoofd koel: “We beleven zeer uitdagende tijden, maar die bieden altijd ook opportuniteiten”, zegt Kris Volckaert, die verantwoordelijk is voor de aangesloten winkels bij de foodretailer. “We profileren ons scherper.” Foodretailers voeren nu eenmaal een gevecht op drie fronten: het is een strijd om de kosten, om talent en om de klant.

“Als sector ondergaan we de huidige kostencrisis. We hebben wel interessante kaderakkoorden afgesloten om onze aangeslotenen te helpen de energiekosten onder controle te houden. Ook investeringen in toestellen en winkelinrichting willen we op deze manier drukken: denk aan koeling bijvoorbeeld. We moeten creatief zijn: we werken aan een ‘smart capex model’ om onze winkels slimmer in te richten en de investering draaglijk te houden.” Tegen eind dit jaar zouden de eerste winkels volgens dat nieuwe model moeten openen.

Inzetten op vorming

Alleszins ziet Volckaert voorlopig geen vertraging in de investeringen bij de ondernemers. “We hebben voor dit jaar alweer honderd projecten lopen, zowel voor nieuwe winkels als verbouwingen. Er worden weinig of geen projecten afgelast. Wel kampen we zoals iedereen met een schaarste aan bouwmaterialen.” Om de looninflatie op te vangen, investeren winkeliers meer in efficiëntie: automatische bestelsystemen bijvoorbeeld.

Een grote uitdaging voor ondernemers is wel de strijd om talent. Mensen met een passie voor voeding en retail aantrekken en aan boord houden is niet evident. Dat geldt zowel voor vaste medewerkers als jobstudenten. “We moeten de sector aantrekkelijker maken,” vindt Volckaert. Delhaize zet daarom steeds sterker in op vorming, met de Lion Academy. “Daar ben ik echt fier op. Naast productkennis werken we steeds meer rond ‘soft skills’ als leiderschap, teams aansturen en motiveren… Hiermee willen we het verschil maken.”

Onderscheidende keuzes

De belangrijkste barometer voor succes in foodretail is marktaandeel, en de zelfstandige supermarkten en buurtwinkels zijn de drijvende krachten achter het marktaandeel van Delhaize, zegt Volckaert. Concrete cijfers mag hij niet vrijgeven, maar: “Je hoort me absoluut niet klagen”, glimlacht hij. De zomer was goed, met hoge bezoekersaantallen in de winkels.

Het ondernemerschap van de zelfstandige uitbaters zorgt voor een sterke commerciële dynamiek, in een winnende combinatie met de positionering van Delhaize: “In de strijd om de klant hebben we differentiërende keuzes gemaakt: de focus op verse en gezonde voeding, het SuperPlus programma, de Nutri-Boost kortingen… Die strategie werkt: we hebben weer een identiteit. Nu scherpen we dat profiel nog aan met de Kleine Leeuwtjes: we zetten in op koopkracht met kwaliteitsproducten. Die actie is een schot in de roos.”

Selectieve expansie

Delhaize heeft nu al bijna 700 zelfstandige winkels in België en Luxemburg. Of dat nog veel ruimte laat voor expansie? “We openen er nog een 20 tot 25 per jaar. Het accent ligt daarbij wel op de kleinere formats, zoals Proxy Delhaize. Dé voorwaarde blijft dat een een project rendabel moet zijn voor de zelfstandige. Er is wel geregeld vraag bij onze ondernemers naar een tweede of derde winkel. De jongere generaties melden zich. AD Delhaize Gooik bijvoorbeeld breidt uit met wel 1000 m² en de kleinzoon komt mee aan boord. Dat zijn mooie verhalen.”

Maar wat als Delhaize de expansiedrang van sommige aangeslotenen niet meteen kan beantwoorden? Drie Vlaamse Delhaize-ondernemers baten intussen ook een Albert Heijn-supermarkt uit. Het begin van meer? “Het zijn ad hoc projecten, we bekijken dat locatie per locatie”, zegt Volckaert. “We blijven twee strikt gescheiden organisaties. Ieder doet zijn ding. Dat geldt ook voor de ondernemers: ze dragen twee petten. Ze zijn om zo te zeggen entrepreneur in hun Delhaize en operator in hun Albert Heijn.”

Constructieve dialoog

Het ‘aangesloten’ model van Delhaize laat immers veel ruimte voor ondernemerschap, benadrukt hij, en dat is een sterke troef. “We zien een grote loyauteit bij onze ondernemers. Daar werken we ook actief aan: we gaan met hen in gesprek in onze Delhaize Affiliates Partnership Board (DAPB), een adviesraad van zelfstandige ondernemers. Hier voeren we een constructieve dialoog, over zowel operationele als strategische zaken. We betrekken hen bij veranderingsprocessen, toetsen nieuwe ideeën af. Het is geen beslissingsorgaan, wel een klankbord.”

Werkt Delhaize ook aan een model dat de e-commercemarkt opent voor aangesloten winkeliers? “Vandaag spelen onze zelfstandigen nog geen actieve rol in dat verhaal, maar daarin komt verandering.”

RetailDetail ging afgelopen zomer langs bij de hoofdkantoren van zes food-franchiseorganisaties. U leest onze verslagen in een wekelijkse artikelreeks. Dit is aflevering vijf.

De hele artikelreeks lezen? Neem hier een voordelig abonnement!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De zelfstandige winkeliers van Delhaize verstevigen hun marktaandeel en blijven ook in crisistijd investeren in groei. “Bij ons krijgen ze de ruimte om hun ondernemerschap uit te spelen.” De ‘Kleine Leeuwtjes’ blijken een schot in de roos.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 november, 2023
    Vaarwel meeneemkoffie, hallo hamburger: hoe de Belg bespaart op eten en drinken

    Minder sushi, meer naar de frituur. Meer boodschappen voor de dag zelf en goedkoper op restaurant. Zo passen Belgische consumenten zich aan een wereld post-corona en van hoge inflatie aan.

  • icon
    Food29 november, 2023
    [Interview] Plantaardig vlees voor carnivoren: Redefine Meat stapt naar de retail

    Redefine Meat, producent van plantaardige producten voor vleeseters, zet de stap van de horeca naar de retail: in de Benelux is het merk voortaan verkrijgbaar bij Crisp en Albert Heijn online. “We gaan de koe verslaan”, zegt topman Edwin Bark.

  • icon
    Food28 november, 2023
    Waarom Walmart wint van Amazon in de online boodschappenstrijd

    Tot vijf jaar geleden was Amazon nog marktleider voor online boodschappen in de VS, maar intussen heeft Walmart de koppositie autoritair overgenomen en wordt de voorsprong steeds groter. Wat is er gebeurd?

Meest gelezen
  • icon

    Food7 november, 2023

    Waarom het vlees bij Colruyt nu op donkergrijze schaaltjes ligt

  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Algemeen30 oktober, 2023

    EuroDreams, het nieuwe spel van de Nationale Loterij, brengt jongere doelgroep naar de winkel

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN