Deze foodinnovaties gaan het maken | RetailDetail

Deze foodinnovaties gaan het maken

Deze foodinnovaties gaan het maken
Foto Patrick Holderbeke

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

 

Het oordeel van de vakjury

De wedstrijd wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke twee jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Voor deze editie werden 104 producten ingezonden door 69 verschillende producenten. Na de eerste screening werden 59 producten beoordeeld door een vakjury van inkopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, product- en merkontwikkeling en leden van de vakpers. Er zijn winnaars en genomineerden in vier categorieën: Retail, Delicatessen, Traiteur en Foodservice.

 

Gouden Tavola Retail: Socca Chips

Socca is een typisch mediterraan gerecht uit Nice. Chef Luc Salsedo heeft het als basis gebruikt voor de creatie van Socca Chips. Ze danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem, bevatten 100 % natuurlijke ingrediënten, zijn glutenvrij en vegan. Dat maakt deze chips tot een uniek product met tal van toepassingen. Wordt ingevoerd door Lambert J.L. ETS.

 

Een eerste nominatie in de categorie Retail gaat naar Fazer vegan roggedesem broodjes met minstens 35% groenten, van Nordic Baking & Cooking. Een tweede nominatie ex-aequo is voor twee gelijkaardige barbecue-innovaties waarbij wraps met kip of vis worden gewikkeld in een dun houten jasje: Wood’n Wrap van Chicken Masters of Belgium en Barbecue Hello Fish van De Troyer.

 

Gouden Tavola Delicatessen: Barista

Deze nieuwe kaas is ontstaan door een samenwerking tussen Kaasboerderij 't Groendal en Koffiebranderij Viva Sara. Een laagje gemalen geroosterde koffie geeft de half-harde kaas een aangenaam subtiel koffiearoma. Hij heeft bovendien een opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst.

 

Nominaties in deze categorie gaan naar Salt of Hearts van Mill & Mortar, een 100% natuurlijke en biologische zoutarme specerijenblend (ingevoerd door Camellia S); en naar de verrassende KUU-tubes met artisanale gelei waarmee men uiteenlopende gerechten kan pimpen (KUU Belgium).

 

Gouden Tavola Foodservice: Belberry Terrines Gourmandes

De Terrines Gourmandes van Belberry zijn makkelijk portioneerbare bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd, voor de afwerking van amuses tot en met het dessert. Zowel voor de culinaire vakman als voor hedendaagse foodies.

 

Een eerste nominatie in de categorie Foodservice gaat naar Mini Croques van OVI: smaakvolle aperitiefhapjes gebaseerd op de klassieke croque monsieur. Ook in de prijzen: Bloemkoolrijst natuur van Greenyard Frozen Belgium, een veelzijdig, gezond alternatief voor rijst. Koolhydraatarm, caloriearm, glutenvrij, zonder allergenen en paleovriendelijk.

 

Gouden Tavola Traiteur: Friseline

Friseline, van BelOrta, is een multifunctionele frisse en krokante groente die geserveerd kan worden als aperitief, bij carpaccio of een kaasschotel, in een salade… De lange bewaartijd is vergelijkbaar met die van witloof.

 

Ook in deze categorie zijn er twee nominaties: één voor Filet Salami van Guy Troch Import, een onderscheidend product waarbij een gedroogde varkensfilet verwerkt en centraal gepositioneerd wordt in een salami; en één voor Cornquet van Cornquet, een kroket gemaakt op basis van maïs, die een glutenvrij alternatief is voor aardappelproducten, pasta en rijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.