Deze promoties werken het best

De aantrekkelijkste promoties vind je bij Colruyt, meent de Belg. Voor versproducten werken kortingen het best, voor food verkiest de consument aanbiedingen van het type 2+1 of 1+1. Van ronde prijzen zijn shoppers geen uitgesproken fans.

 

Colruyt klopt Aldi en Lidl

Belgen vinden dat Colruyt de beste promoties geeft, blijkt uit een enquête van WES bij 1500 landgenoten tussen de 18 en 74 jaar. Colruyt wordt gevolgd door de discountketens Lidl en Aldi. Dezelfde top drie geldt voor Vlaanderen, hoewel Albert Heijn dicht volgt op Aldi. In Wallonië is het een nek-aan-nekrace tussen de discountketens, maar hier wint Aldi nipt. In Brussel staat Colruyt op de eerste plaats, gevolgd door Delhaize en Aldi. 

 

Het onderzoek testte ook of ronde prijzen beter werken dan een prijs die eindigt op een negen. In de enquête werd een brood of een pak pasta voorgesteld, beide aan ofwel twee voor 2 euro of twee voor 1,99 euro. Voor brood bleek de ‘2 voor €1,99’ iets interessanter, voor pasta was er geen verschil. Over het algemeen kunnen we niet concluderen dat de Belgen ronde prijzen aantrekkelijker vinden.

 

-50% korting of 1+1? 

Een versproduct zoals broccoli aan -50% korting is aantrekkelijker dan een ‘1+1 gratis’ korting. De verklaring hiervoor is uiteraard dat een versproduct niet lang bewaart en een multi-buy daarom niet interessant is. Deze stelling wordt bevestigd bij de producten die een langere houdbaarheidsdatum hebben: voor een merkendrank als Coca-Cola Zero of een shampoo van een huismerk zijn 1+1 promoties net aantrekkelijker.

 

Dezelfde redenering geldt voor een korting van 33%: een broccoli aan -33% per stuk is een pak aantrekkelijker dan een broccoli aan 2+1 gratis. Tussen de producten met lange houdbaarheid is weinig verschil tussen de -33% en de 2+1 gratis. Een versproduct aan -33% wordt bovendien veel aantrekkelijker beschouwd dan een product met lange houdbaarheidsdatum aan -33% of 2+1 gratis. Ook tegen een korting van 25% zijn versproducten (broccoli, yoghurt) aantrekkelijker als single-buy dan als multi-buy. Voor producten met een lange houdbaarheidsdatum is de multi-buy dan weer interessanter. 

 

Belgen maken overigens meer gebruik van bonnen dan van spaaracties: 35% gebruikt vaak bonnen, 37% soms en 23% zelden tot nooit. 25,5% zegt dat ze vaak deelnemen aan spaaracties. Voor zowel spaaracties als kortingsbonnen geldt: hoe ouder het publiek, hoe vaker men deelneemt.