RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Picnic
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dieprode cijfers brengen Picnic niet uit koers

icon
Food2 augustus, 2023

Op elke euro omzet maakt Picnic bijna 23 cent verlies, als gevolg van hoge investeringen, aanwervingen en een dalende vraag. Toch duwt de websupermarkt het gaspedaal verder in: groei gaat voor winst.

20% terugval

De netto-omzet van Picnic groeide vorig jaar met 27,7% naar 918,3 miljoen euro, maar tegelijk steeg het verlies van 114,7 miljoen in 2021 naar 208,7 miljoen in 2022 – bijna een verdubbeling dus. De cijfers komen uit het zopas gepubliceerde jaarverslag dat FD kon inkijken.

Directeur en medeoprichter Michiel Muller wijt de rode cijfers aan hogere investeringen. Zo nam de onlinesupermarkt een nieuw gerobotiseerd distributiecentrum in gebruik in Utrecht: de opstart daarvan kostte 20 miljoen euro. Ook nam het bedrijf 250 mensen aan op het hoofdkantoor in Amsterdam en liet het daar ook twee verdiepingen bijbouwen: dat kostte 25 miljoen. De investeringen in expansie gingen 30 miljoen hoger. 25 miljoen verlies is tot slot toe te schrijven aan overcapaciteit: de vraag naar het aan huis bezorgen van de boodschappen is na de coronapandemie met ongeveer 20% teruggevallen.

Voldoende cash

Terwijl veel e-commercestartups in een moeilijker financieel klimaat de focus verschuiven van groei naar rentabiliteit, blijft Picnic volop investeren. “We trappen eerder het gas verder in, dan dat we op de rem gaan staan”, zegt Muller. Woensdag opende de onlinespeler een deels gerobotiseerd distributiecentrum bij Ridderkerk en er komt er ook een in Oberhausen. De retailer wil doorgroeien in Frankrijk en Duitsland. Vorig jaar ging het bedrijf van start in grote steden als in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs.

Picnic heeft voldoende middelen om die investeringen te dragen, aldus de topman. Er staat 375 miljoen euro aan cash op de rekening, banken hebben 300 miljoen aan krediet verstrekt en een vorige investeringsronde leverde nog 37,5 miljoen op van de aandeelhouders. Een nieuwe kapitaalronde is voorlopig niet aan de orde.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 november, 2025
    Bonduelle noteert omzetdaling in het eerste kwartaal

    Bonduelle zag in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2025–2026 (juli, augustus en september) zijn omzet licht dalen tot 519,8 miljoen euro. De groep spreekt van prestaties in lijn met vorig jaar, in een volatiele markt met zwakke consumentenvraag.

  • icon
    Food10 november, 2025
    Na 2+5-promoties: lege rekken en federaal onderzoek

    De stuntpromoties van Albert Heijn en Colruyt vorige week (zeven producten halen, twee betalen) zorgden voor een stormloop. Klanten vingen dit weekend al bot, maar nu kondigt Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders ook een onderzoek aan.

  • icon
    Food7 november, 2025
    [Filet Pur] Overprijsd en onderschat

    Een meeslepend ooggetuigenverslag van een heldhaftige doch bloederige veldslag met de fiere marktleider in de rol van de Zwarte Ridder? Daarvoor moet je bij Filet Pur zijn. Niet voor gevoelige lezers!

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN