Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen | RetailDetail

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

De Duitse veganistische supermarkt Veganz heeft duidelijk een gat in de markt gevonden bij onze Oosterburen: de omzet stijgt spectaculair, er zijn al negen vestigingen en de oprichter koestert grootse dromen.

Doel: 60 filialen tegen 2020

Sinds de oprichting in februari 2011 speelt de Duitse keten in op de groeiende markt van veganisten, mensen die niet alleen geen vlees eten maar ook alle producten van dierlijke oorsprong mijden. Duitsland alleen al telt zo'n 7 miljoen vegetariërs, van wie 900.000 veganisten. De keten heeft een assortiment van meer dan 4.500 producten van zo'n 270 leveranciers uit 30 landen.

 

Met intussen al zeven vestigingen in Duitsland en telkens eentje in Oostenrijk (Wenen) en Tsjechië (Praag) bewijst Veganz dat er wel degelijk muziek zit in nichesupermarkten. "De tijd is er rijp voor, dit is een idee met toekomst", zegt oprichter Jan Bredack, zelf een overtuigd veganist sinds 1 januari 2009.

 

De cijfers lijken hem alvast gelijk te geven: bedroeg de omzet voor heel 2013 nog maar 5,3 miljoen euro, dan was de verkoop in de eerste helft van dit jaar al gestegen tot zo'n 50 miljoen euro. Veganz hoopt 2014 dan ook af te sluiten met een omzet van boven de 100 miljoen euro. 

 

De oprichter is dan ook terecht erg ambitieus: "Tegen 2020 willen we 60 filialen in Europa en de Verenigde Staten." Die groei wil Jan Bredack realiseren via franchising.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".