Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen | RetailDetail

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

De Duitse veganistische supermarkt Veganz heeft duidelijk een gat in de markt gevonden bij onze Oosterburen: de omzet stijgt spectaculair, er zijn al negen vestigingen en de oprichter koestert grootse dromen.

Doel: 60 filialen tegen 2020

Sinds de oprichting in februari 2011 speelt de Duitse keten in op de groeiende markt van veganisten, mensen die niet alleen geen vlees eten maar ook alle producten van dierlijke oorsprong mijden. Duitsland alleen al telt zo'n 7 miljoen vegetariërs, van wie 900.000 veganisten. De keten heeft een assortiment van meer dan 4.500 producten van zo'n 270 leveranciers uit 30 landen.

 

Met intussen al zeven vestigingen in Duitsland en telkens eentje in Oostenrijk (Wenen) en Tsjechië (Praag) bewijst Veganz dat er wel degelijk muziek zit in nichesupermarkten. "De tijd is er rijp voor, dit is een idee met toekomst", zegt oprichter Jan Bredack, zelf een overtuigd veganist sinds 1 januari 2009.

 

De cijfers lijken hem alvast gelijk te geven: bedroeg de omzet voor heel 2013 nog maar 5,3 miljoen euro, dan was de verkoop in de eerste helft van dit jaar al gestegen tot zo'n 50 miljoen euro. Veganz hoopt 2014 dan ook af te sluiten met een omzet van boven de 100 miljoen euro. 

 

De oprichter is dan ook terecht erg ambitieus: "Tegen 2020 willen we 60 filialen in Europa en de Verenigde Staten." Die groei wil Jan Bredack realiseren via franchising.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top