Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen | RetailDetail

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

Duitse veganistische supermarkt ziet ruimte voor 60 vestigingen

De Duitse veganistische supermarkt Veganz heeft duidelijk een gat in de markt gevonden bij onze Oosterburen: de omzet stijgt spectaculair, er zijn al negen vestigingen en de oprichter koestert grootse dromen.

Doel: 60 filialen tegen 2020

Sinds de oprichting in februari 2011 speelt de Duitse keten in op de groeiende markt van veganisten, mensen die niet alleen geen vlees eten maar ook alle producten van dierlijke oorsprong mijden. Duitsland alleen al telt zo'n 7 miljoen vegetariërs, van wie 900.000 veganisten. De keten heeft een assortiment van meer dan 4.500 producten van zo'n 270 leveranciers uit 30 landen.

 

Met intussen al zeven vestigingen in Duitsland en telkens eentje in Oostenrijk (Wenen) en Tsjechië (Praag) bewijst Veganz dat er wel degelijk muziek zit in nichesupermarkten. "De tijd is er rijp voor, dit is een idee met toekomst", zegt oprichter Jan Bredack, zelf een overtuigd veganist sinds 1 januari 2009.

 

De cijfers lijken hem alvast gelijk te geven: bedroeg de omzet voor heel 2013 nog maar 5,3 miljoen euro, dan was de verkoop in de eerste helft van dit jaar al gestegen tot zo'n 50 miljoen euro. Veganz hoopt 2014 dan ook af te sluiten met een omzet van boven de 100 miljoen euro. 

 

De oprichter is dan ook terecht erg ambitieus: "Tegen 2020 willen we 60 filialen in Europa en de Verenigde Staten." Die groei wil Jan Bredack realiseren via franchising.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.