Dure grondstoffen drukkken winst Ter Beke

Dure grondstoffen drukkken winst Ter Beke
Shutterstock

Voedingsgroep Ter Beke heeft de cijfers in de eerste helft van het jaar 6% meer omzet geboekt, maar zag dure grondstoffen een fikse hap uit de winst nemen.

Prijsverhogingen

De omzet van Ter Beke steeg naar 217,3 miljoen euro, maar omdat de winstmarge daalde naar 6,6%, lag de bedrijfswinst voor afschrijvingen meer dan een kwart lager op 14,4 miljoen euro. Volgens De Tijd wijst Ter Beke daarvoor naar de prijzen van grondstoffen, die onverwacht een stuk hoger lagen. Ook in de tweede helft van het jaar zal dat effect zich verder doorzetten, al zal dat wel gedeeltelijk gecompenseerd worden door prijsverhogingen.

 

De nettowinst was dan wel weer 41% hoger bij 10,1 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de overname van Stefano Toselli en The Pasta Food Company, waardoor het 6,7 miljoen euro extra kon bijschrijven.

 

Overname Zwanenberg Food

Naast de halfjaarcijfers werd ook bekend gemaakt dat Ter Beke dicht bij de overname van de vleeswarendivisie van het Nederlandse Zwanenberg Food Group staat. Als die overname er komt, zal de omzet van Ter Beke met ongeveer een derde toenemen. Zwanenberg Food haalt op zijn eentje al een jaaromzet van 131 miljoen euro.

 

Met de overname moet Ter Beke verder blijven groeien in Nederland, wat met 185 miljoen euro omzet vorig jaar al de belangrijkste markt was van het bedrijf. In België haalde het toen een omzet van 168 miljoen euro. Samen met de overname van Stefano Toselli en The Pasta Company zal de omzet van Ter Beke dit jaar met meer dan de helft groeien naar pakweg 630 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top