Dure grondstoffen drukkken winst Ter Beke

Dure grondstoffen drukkken winst Ter Beke
Shutterstock

Voedingsgroep Ter Beke heeft de cijfers in de eerste helft van het jaar 6% meer omzet geboekt, maar zag dure grondstoffen een fikse hap uit de winst nemen.

Prijsverhogingen

De omzet van Ter Beke steeg naar 217,3 miljoen euro, maar omdat de winstmarge daalde naar 6,6%, lag de bedrijfswinst voor afschrijvingen meer dan een kwart lager op 14,4 miljoen euro. Volgens De Tijd wijst Ter Beke daarvoor naar de prijzen van grondstoffen, die onverwacht een stuk hoger lagen. Ook in de tweede helft van het jaar zal dat effect zich verder doorzetten, al zal dat wel gedeeltelijk gecompenseerd worden door prijsverhogingen.

 

De nettowinst was dan wel weer 41% hoger bij 10,1 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de overname van Stefano Toselli en The Pasta Food Company, waardoor het 6,7 miljoen euro extra kon bijschrijven.

 

Overname Zwanenberg Food

Naast de halfjaarcijfers werd ook bekend gemaakt dat Ter Beke dicht bij de overname van de vleeswarendivisie van het Nederlandse Zwanenberg Food Group staat. Als die overname er komt, zal de omzet van Ter Beke met ongeveer een derde toenemen. Zwanenberg Food haalt op zijn eentje al een jaaromzet van 131 miljoen euro.

 

Met de overname moet Ter Beke verder blijven groeien in Nederland, wat met 185 miljoen euro omzet vorig jaar al de belangrijkste markt was van het bedrijf. In België haalde het toen een omzet van 168 miljoen euro. Samen met de overname van Stefano Toselli en The Pasta Company zal de omzet van Ter Beke dit jaar met meer dan de helft groeien naar pakweg 630 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top