RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen FranchiseInflatieInterview
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Energiecrisis brengt veel supermarkten in rode cijfers”

icon
Food6 december, 2022
Frederic Van Landeghem

De combinatie van een driemaal hogere energiefactuur, een huurindexering en stijgende loonkosten brengt zelfstandige supermarkten in de problemen. Carrefour-franchisenemer Frederic Van Landeghem maakt de rekening en grijpt in.

Tot eind 2024?

Het zal wat frisser blijven in de winkels, de lichten worden vroeger gedimd, deuren en zonnepanelen moeten soelaas brengen. Ondernemers doen wat ze kunnen om de energiefactuur onder controle te houden. “In het slechtste geval duurt deze energiecrisis tot eind 2024: daar bereid ik me mentaal op voor”, zegt Van Landeghem. Hij baat tien vestigingen uit van Carrefour Market en drie van Carrefour Expres. Tot voor de energiecrisis waren alle winkels rendabel, maar nu stijgt de energiekost exponentieel.

“De facturen zijn al vanaf september 2021 aan het stijgen, intussen liggen ze een factor twee à drie hoger dan een jaar geleden. In onze supermarkt in Erpe-Mere zijn we 62.000 euro meer kwijt, van januari tot oktober. In Nazareth is dat 68.000 euro, in Desselgem 83.000 euro… Vorig jaar betaalde ik maandelijks 35.000 euro voor gas en elektriciteit voor mijn tien supermarkten. Vandaag is dat maar liefst 117.000 euro meer. Dan spreken we nog niet over de loonkost: bij ons is die al verschillende keren met 2% omhoog gegaan. Dat cumuleert. Daar komt dan ook nog eens de huurindex bij, waardoor de huur 8% duurder wordt. Voor een gemiddelde Market betalen we 100.000 euro huur op jaarbasis, tel daar dus ook nog eens 8.000 euro bij…”

Energiebesparende maatregelen

Kort samengevat: als je voor een supermarkt 10.000 euro meer aan huur, 40.000 euro meer aan loonkosten en 70.000 euro meer aan stroom moet betalen, dan leidt dat onvermijdelijk tot een negatief resultaat. Wat kan je daar tegen doen als ondernemer?

“Carrefour heeft een hele roadmap uitgeschreven, met vele kleine ingrepen die samen toch een verschil maken. Sommige zijn voor de hand liggend, andere wat minder. We hebben bijvoorbeeld timers geïnstalleerd op de drankenfrigo’s van Coca-Cola en Red Bull, zodat die ’s nachts uitstaan. Dat bespaart 200 à 500 euro op jaarbasis. De computers en de schermen afzetten levert 5 tot 10 euro per maand op.” De verwarming gaat op 18° in plaats van 20°. De verlichting op alle parking gaat ’s avonds al een half uur na sluitingstijd uit.

“We hebben deuren besteld voor alle koel- en diepvriesmeubels. In afwachting dekken we ze ’s nachts af met piepschuim. We hadden al zonnepanelen op een deel van onze winkels, nu gaan we er overal installeren, maar er zijn lange wachttijden. Met deuren en zonnepanelen zouden we een rendement van 25% moeten kunnen halen op de totaalfactuur.” Alles samen zal Van Landeghem zo 600.000 euro investeren aan energiebesparende maatregelen.

Herschikking

Er verschijnen al een tijdje alarmerende cijfers over de financiële situatie bij de zelfstandige supermarkten. Wordt dit de crisis te veel voor sommige ondernemers? “Carrefour doet grote inspanningen voor zijn franchisenemers, ze steunen bijvoorbeeld ook onze aankopen in zonnepanelen. Maar een winkel die vroeger break-even draaide, zal nu in het rood gaan. Dat haal je niet meer op. Carrefour zal niet alle winkels kunnen redden, omdat het economisch niet verantwoord is.”

Volgens veel waarnemers zijn er momenteel eigenlijk te veel supermarkten in België. Je zou kunnen stellen dat deze energiecrisis voor een welkome schifting kan zorgen in de foodretail, maar zo ziet Frederic Van Landeghem het niet. “Ik geloof niet dat het aanbod sterk zal verkleinen: het landschap zal wel herschikt worden, nieuwe mensen gaan dezelfde locaties uitbaten. Er zijn winkels die lijden onder te hoge investeringen of een slecht beheer. Als daar een andere, gemotiveerde ondernemer met een schone lei in kan starten, dan kan het wel een mooi verhaal worden. Er zullen per enseigne misschien wel twintig vestigingen sluiten, die men niet meer rendabel kan krijgen.”

Overbruggingskredieten en flexi-jobbers

Voor zijn eigen winkels vreest de ondernemer niet meteen. “Ik heb het voordeel dat we een goeie marge genereren. Sommige van onze winkels zullen misschien twee jaar verlieslatend zijn, maar ze komen er wel door. De betere winkels zullen eerder break-even draaien of een klein resultaat boeken. We gaan het wel overleven. Maar een winkel die voor deze crisis break-even draaide en die nu de energie, de huur en de personeelskosten ziet stijgen, dat zal niet evident zijn. En dat geldt voor alle enseignes. Het break-evenpunt stijgt voor alle winkels.”

Grotere supermarkten verteren de kostenstijgingen beter dan kleine, omdat ze de kosten kunnen opvangen met een hogere omzet. “Er zijn winkels waarvoor de energiekost nu wel 3% van de omzet bedraagt, dat is ongezien. In een grotere winkel stijgt het van 0,6 naar 1,2%.”

Of er overheidsmaatregelen zijn die kunnen helpen? “Overbruggingsleningen vind ik een zeer correcte maatregel voor een gezond bedrijf dat tijdelijk in cashnood geraakt.” Door de crisis komen er nu wel meer flexi-jobbers op de markt, en dat helpt, zegt Van Landeghem. “Dat zijn vaak heel betrouwbare mensen die door de crisis een cent willen bijverdienen. Zo kunnen we flexibeler omgaan met de bezetting en de personeelsplanning, om de kosten onder controle te houden.”

Uitdagende kerst

Het koopgedrag wijzigt intussen ingrijpend, en dat al sinds januari-februari. “De gemiddelde korf is met 15% gedaald terwijl de inflatie 11% bedraagt. Mensen kopen nu meer goedkopere huismerkproducten in plaats van merken. Voor mij is dat oké, ik ben blij dat de klanten blijven komen en dat ze beseffen dat ze bij Carrefour ook goedkoop kunnen winkelen. Maar daardoor volgen de omzetten de inflatie niet. Dat is een lastige spiraal.”

“Soms zie je een prijsverschil van 50% tussen het A-merk en het Carrefour-merk. Dan is de keuze rap gemaakt. We houden wel eens blinde degustaties met de teamverantwoordelijken, en soms kwam zelfs het discountmerk er als beste uit. En als het A-merk het lekkerst is, dan moet je toch de vraag stellen of het 60% meer waard is? Meestal is het antwoord nee…”

Het wordt dan ook een meer dan uitdagende kerstperiode. Dat kerstdag en nieuwjaarsdag dit jaar op een zondag vallen, is voor de zelfstandige winkeliers dan ook nog een bijkomende tegenvaller. “De consument zal misschien wel minder op restaurant gaan en eerder kiezen een budgetvriendelijk familiaal feestmaal: de champagne wordt ingeruild voor een cava, de visschotel voor een gourmetschotel. Als we hetzelfde cijfer draaien als vorig jaar, zullen we blij mogen zijn.”

Alarmbel

De Carrefour Markets van Frederic Van Landeghem zijn niet de enige supermarkten die het moeilijk hebben: het geldt voor de meeste franchisewinkels in de voedings- en horecasector. Michaël Rosin, voorzitter van de Belgische Franchise Federatie (BFF) trekt daarom mee aan de alarmbel.

“Zowel de federale als de Vlaamse regering voerden de laatste maanden steunmaatregelen in, maar deze volstaan bijlange niet om de torenhoge energiefacturen op te vangen. We vragen nog meer compensatie en gerichte beschermingsmaatregelen zoals een beperking van de indexering van de winkelhuurprijzen en dit zeker voor de slechtst geïsoleerde panden. Daarnaast vragen we een hogere investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen. Zo niet dreigen er veel franchisewinkels in de voedings- en horecasector over kop te gaan.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De combinatie van een driemaal hogere energiefactuur, een huurindexering en stijgende loonkosten brengt zelfstandige supermarkten in de problemen. Carrefour-franchisenemer Frederic Van Landeghem maakt de rekening en grijpt in.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 juni, 2023
    Casino-topman in hechtenis in corruptie-onderzoek

    Jean-Charles Naouri, de topman van de Franse supermarktgroep Casino, wordt verhoord door de politie in een corruptiedossier. De CEO is in hechtenis genomen.

  • icon
    Automotive1 juni, 2023
    Nieuwe eigenaar tankstations Maes zet in op buurtshops

    De tankstations van Maes komen in handen van de Nederlandse sectorgenoot Hametha. De nieuwe eigenaar wil nu ook de keten van buurtwinkels l'Unique uitbreiden.

  • icon
    Food1 juni, 2023
    Auchan verkoopt supermarkten aan zelfstandigen

    Ook Auchan springt op de franchisekar. De Franse supermarktgroep zoekt nu zelfstandige overnemers voor zeven vestigingen, maar tot de helft van de winkels zou op termijn kunnen verzelfstandigen.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN