De flitsbezorger is de nieuwe melkboer, de supermarkt is het nieuwe afhaalrestaurant. Amazon achternalopen is het nieuwe visionaire denken. En Appie is een softie. Nee, Filet Pur neemt alweer geen braadpan voor de mond.
Onverantwoord
Het is met kleine oogjes en een zwaar hoofd dat we deze Filet Pur voor u bereiden, na een veel te korte nacht. Hij werd namelijk een onverhoopt succes, die RetailDetail Night, waarover we nochtans lang twijfelden of we hem wel zouden laten plaatsvinden. Verantwoordelijkheidszin, weet u wel. Maar ja, voor het goede voorbeeld moet je niet bepaald bij RetailDetail zijn, dat is bekend. Virus? Welk virus? Of het een superverspreiderevent werd, zullen we de komende dagen dan wel merken. We moeten toch binnenblijven, dus wat maakt het uit?
In elk geval liet het kruim van de Belgische retail zich niet onbetuigd. Zo goed als iedereen was op de afspraak, met CST en netjes gemaskerd – al vielen sommige maskers wel af toen het aan de Duvelbar een beetje té gezellig werd. We noemen geen namen: het zijn immers toch elk jaar dezelfden. En het zal even duren voor we opnieuw mogen, nu het slot weer op het uitgaansleven gaat. Saved by the bell. Ook in december zal dus de thuisconsumptie van champagne een hoge vlucht nemen, net als de voorbije twee jaar. Cheers!
Timing is alles
Prei-courgettesoep, Luikse gehaktballetjes, risotto met spek, of toch liever een pizza Parma? In de Delhaize van Sint-Lambrechts-Woluwe haal je ze voortaan warm af, klaar om meteen op te eten. Straks kan je ze ook thuis bezorgd krijgen. Een spookkeuken mag je die warme keuken in samenwerking met Tastyoo niet noemen: ze staat mooi zichtbaar te blinken bij de inkom van de winkel. Een slimme manier om restjes te verwerken is het ook.
Dat Delhaize meer en meer een foodservicebedrijf wordt, is niet nieuw. Ze waren in de jaren negentig al de voortrekkers van de categorie verse bereide maaltijden – en dat blijven ze tot op vandaag. In die periode opende de retailer trouwens in diezelfde supermarkt Roodebeek ook al eens een instore restaurant en een wok corner (ja, we worden oud). Die test kreeg toen geen vervolg wegens gebrek aan overdonderend succes. Ze waren te vroeg: timing is alles. Maar je ziet: alles komt terug. Alleen veel sneller. De flitsbezorger is de nieuwe melkboer. En de supermarkt is het nieuwe afhaalrestaurant.
Big Brother Bompard
De autonome winkel is dan weer de Heilige Graal van de foodretail. Iedereen wil er eentje. Amazon achternalopen is de nieuwe toekomststrategie. Dus pakt ook Carrefour nu uit met een winkel waar je gewoon in en uit kan lopen. Meer dan tien seconden heb je niet nodig om te winkelen, beweert de retailer. Nou moe: het moet zijn dat Parijzenaren supersnelle beslissers zijn. En dan ook nog eens tien seconden om te betalen, dat wel.
Want in tegenstelling tot een Amazon Go heeft deze onbemande Flash wél kassa’s, waar je contactloos dient af te rekenen. Maar scannen hoeft niet: het systeem detecteert vanzelf wat je uit het schap hebt gepakt. Big Brother Bompard is watching you. Wel sterk: shoppers hoeven dus geen app te downloaden en er staan geen poortjes. Je wandelt écht gewoon in en uit. En daarmee wil de retailer dus het verschil maken met Amazon, of met die autonome Okay in Gent, waar je zonder Xtra-app immers niet binnenkomt. Tien op tien, Alexandre!
Goed gezien
Je hoeft niet groot te zijn om slim te zijn: ik ben daarvan het levende bewijs – wink wink – en ook Spar-centrale Lambrechts in Tongeren kwam vorige week eerder pienter voor de dag. Niet met een autonome winkel, wel met de lancering van een webshop, meer bepaald. Nu kan je natuurlijk opwerpen dat een webshop, een kleine dertig jaar na de opening van de eerste onlinewinkel van Amazon, niet echt een baanbrekende nieuwigheid is. Zelfs niet voor Limburg. Edoch.
Het gaat meer bepaald om een platform voor de zelfstandige winkeliers van de groothandelaar. Die zijn uiteraard niet gediend met een centrale webwinkel die de e-commerceomzet voor hun neus zou wegkapen. Dus voorziet Lambrechts een module waarmee ze zelf aan de slag kunnen om hun lokale klanten te bedienen. En dat is goed gezien: terwijl andere supermarktketens maar blijven worstelen met halfbakken onlineoplossingen, verdeelsleutels en compensaties voor hun franchisenemers, tonen de mensen aan de Luikersteenweg hoe het wél moet. We zijn nu al benieuwd naar de reactie van de Mechelse collega’s van Retail Partners Colruyt Group. Zo zijn we wel.
Appie is een softie
Al moet je tegenwoordig redelijk dom zijn om als consument je bestellingen nog te plaatsen bij een binnenlandse webshop, die Belgische prijzen hanteert. Er zijn immers geen grenzen meer. We kregen een tip: pasta van Barilla bestellen op amazon.it zou – verzendkosten inclusief – goedkoper zijn dan ‘m zelf gaan halen in de dichtstbijzijnde Delhaize. Zo ver is het dus gekomen. Of ze ’m echt naar hier opsturen heb ik niet getest, maar inderdaad: de verkooprijzen bedragen er gewoonweg minder dan de helft van de prijzen alhier. Dat scheelt.
En om nog even terug te komen op die fameuze donderdagnacht: ’s avonds stond daar niemand minder dan Raf Van den Heuvel op het podium. De allereerste werknemer van Albert Heijn België destijds, en nu de nummer één. Het was z’n eerste RetailDetail Night – een regelrechte schande – maar hij had een primeurtje meegebracht om het goed te maken. Een verbazende promotieactie, namelijk. 1+5? 1+10? Nee: 1+1+1, voor het goede doel. Ten voordele van de Voedselbanken. Echt waar. Kun je dat nu geloven? Een charmeoffensief zowaar. Appie is een softie geworden. Aha! Dat belooft voor volgend jaar. In afwachting: tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.