RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Het is maar een suggestie, Jef

icon
Food21 april, 2017

Sommige retailers hebben te veel geld, maar kunnen nog wat marketingideeën gebruiken. Azië heeft een alcoholprobleem en u moet echt meer groenten eten. Dat is slechts een greep uit alweer een vrolijk overzicht van de FMCG-week door RetailDetail Food.

 

Doe het voor Dreambaby

Wat doe je als retailer wanneer je winkelketen enkele jaren na de lancering, met intussen een mooi aantal winkels op de teller, de verliezen blijft opstapelen? Angsthazen hadden allang hun staart ingetrokken, tenzij hun bank er al eerder de stekker had uitgetrokken. Niet zo bij Colruyt Group, alwaar ze geld genoeg hebben om zelf een bank op te richten, mocht dat nodig zijn. De onderneming gaat steevast uit van een rotsvast geloof in een mooiere toekomst. Dus dat zowel bij Bio-Planet als bij Dreambaby de miljoenen uit deuren en ramen vliegen, kan Jef Colruyt niet verontrusten. Integendeel, hij trekt zijn portefeuille nog eens boven voor een bijkomende financiële injectie van amper 42 miljoen euro. U denkt precies hetzelfde als ik: ‘hadden wij maar zo’n baas…’
 

Hoewel. Van bio ga je nooit rijk worden, tenzij er ‘tech’ achteraankomt. Dat is een piste die Bio-Planet vooralsnog niet bewandelt. En hoe krijg je een keten als Dreambaby winstgevend? Welnu, marketing is echt niet zo’n ingewikkelde discipline. Kijk gewoon naar de drijvers van de markt. In het geval van Dreambaby ligt het nogal voor de hand, me dunkt. De geboortecijfers dienen stevig te worden opgekrikt. Daarbij kan je toch niet lijdzaam blijven toezien? Inspireer de consument tot daden, beste mensen van Colruyt Group. Die fameuze Deense sekscampagne ‘Do it for Denmark’ leidde tegen de zomer van vorig jaar al tot een stijging van het geboortecijfer met 14%. Dat ze daar eens een voorbeeld aan nemen bij Dreambaby? Het is maar een suggestie, Jef. 

 

Verhoog eens een prijsje

Wat doe je als fabrikant wanneer blijkt dat de mensen almaar minder van je producten kopen, terwijl je aandeelhouders rekenen op een hoger dividend? Precies, dan verhoog je gewoon je prijzen. Tenminste, dat is het kunstje dat ze bij Unilever nu al een tijdje weten te herhalen. De kwartaalomzet steeg met 2,9 procent, dankzij prijsstijgingen van 3 procent, lezen we. U kunt ook rekenen. Dat zowel supermarktinkopers als consumenten dat zomaar blijven slikken, is misschien wel het meest verbazende aan de hele zaak. Niet? Hou ons in het oog, we gaan daar binnen twee weken nog een leuk stukje over publiceren. Maar goed, als de margarines worden verkocht, dan komt de groei al uit op 3,4 procent. De deo’s en de ijsjes deden het overigens prima, en dat kan de komende maanden enkel nog verbeteren, zouden we denken. Op voorwaarde dat het klimaat een beetje mee wil, uiteraard. 
 

Het regende overigens kwartaalresultaten afgelopen week, maar of we daar éénduidige conclusies uit kunnen trekken? Volgens analisten zijn er tekenen van herstel. Bij Danone daalden de volumes maar steeg de omzet. Bij Nestlé daarentegen stegen de verkochte volumes wél, onder meer dankzij de Aziatische consument. Dat de cijfers toch tegenvallen, is slechts te wijten aan wisselkoersen en de verkoop van een ijsjesdivisie. Heineken verkocht meer bier, maar dan vooral in Azië, waar ze geen trappist van een IPA weten te onderscheiden, naar het schijnt. Ook Rémy Cointreau kwam met een goed rapport: terugval in Europa, maar sterke groei in… Azië. Nee maar, hebben ze daar in Azië een eet- én een drankprobleem tegelijk?
 

In elk geval lusten ze er de ontbijtgranen van Weetabix niet langer. Het is te zeggen, de Chinese meerderheidsaandeelhouder Bright Food verkoopt zijn deel voor een slordige 1,7 miljard euro aan het Amerikaanse Post Holdings omdat een Chinese doorbraak er maar niet van komt. Tja, dan hadden ze maar in marktonderzoek moeten investeren. Bij het ontbijt eten Chinezen noedels, gestoomde bapao broodjes, tofupudding of gestoomde rijstballen, dat weet iedereen. Trouwens, wie koopt er nu Weetabix voor z’n plezier? Die droge zemelenkoeken zijn er toch enkel voor mensen met constipatie?

 

Ongezond spul

Sligro Food Group doet het goed in foodservice maar slaagt er niet in om zijn retaildivisie vlot te trekken. Ondanks investeringen in een nieuw winkelconcept blijven die Nederlandse Emté supermarkten op de sukkel, en steeds meer waarnemers zijn van mening dat ze die keten maar beter te koop zetten. Iemand interesse? Huist daar in Halle niet een ondernemer met een goed gevulde spaarpot en een grote sympathie voor verlieslatende winkelketens? Het is maar een suggestie, Jef. 
 

We signaleerden deze week een gevalletje van consolidatie in de wereld van de conveniencegroothandels. Lyfra, specialist in ongezond spul als rookwaren, snoep, dranken en telefoonkaarten, heeft zijn sectorgenoot Lekkerland overgenomen. Voor een ‘onbekend bedrag’, delen ze ons vriendelijk mee. Flauw. Nu moet u weten dat Lyfra zelf al het resultaat was van de fusie van wel zestien kleine groothandelaars. Om maar te zeggen dat de sector al een tijdje in beweging is. En wat Lekkerland betreft: die grossier had als gevolg van allerlei manoeuvres en contractuele kleine lettertjes allang niets meer te maken met de internationale Lekkerland-groep die in wel zes Europese landen actief is. Waaronder België, maar dus niet onder de naam Lekkerland, wel als Conway. Troost u, wij hebben het ook nooit helemaal begrepen. Hiermee is dat probleem dus van de baan. Dank u, Lyfra!

 

Een mooie korting

Schreven we vorige week dat Delhaize z’n grote verjaardagsfeest gaat organiseren in het Osseghempark in Laken? Dan moeten we dat bericht deze week rechtzetten: de retailer is blijkbaar een beetje geschrokken van de commotie rond de partyplannen en gaat op zoek naar een andere locatie. Maar waar vind je een plek die zo’n 15.000 feestvierders kan ontvangen? Ach, festivalweides genoeg in ons land, toch? Of Herman Schueremans er eentje gratis ter beschikking wil stellen, is een andere vraag.
 

Maar een mooie korting moet er toch inzitten? Van Delhaize naar het onderwerp promoties is immers slechts een kleine stap. De keten maakt tegenwoordig een sport van 2+1 en 1+1 aanbiedingen en daarom vroegen wij van RetailDetail ons af of dat wel gezond is? Welnu, het officiële antwoord luidt dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Volgens de harde cijfers van Nielsen is de promotiedruk in België niet te hoog. Echt niet. U beeldt zich maar wat in. En als FMCG-professional bent u toch de laatste om de Nielsencijfers in twijfel te trekken? Grote kans dat uw bonus ervan afhangt, immers…

 

Doe de groentetest

Verontrustender is het nieuws dat we te weinig groenten eten. Veel te weinig. Hoeveel te weinig? Dat kunt u snel te weten komen dankzij deze online test die onderdeel is van een nieuwe groentecampagne van de VLAM. Beetje verwarrend wel, want tegelijkertijd wil die promotiedienst ons meer varkensvlees doen eten, als ik mag afgaan op de recente televisiecampagne. En aardappelen, immers ‘superfood van bij ons’. En brood. En streekproducten. En eieren. En kazen van bij ons. En… Kortom, ik denk dat we een mogelijke aanstoker van de obesitasproblematiek op het spoor zijn.
 

Leuk trouwens: Albert Heijn lanceert as we speak in Nederland een Facebook Messenger-service met tips en coaching om mensen meer groenten te doen eten. Goed gezien. Nu, meer groenten eten mag geen excuus zijn om zomaar de nieuwste foodtrends achterna te lopen. Want wat lezen we in de krant? Sushi taco’s zijn het helemaal. De zoveelste variant op wat we eerder al ‘rijst met pretentie’ hebben genoemd, jawel, na de sushi donut, sushi burger en gesuikerde sushi. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u die ondingen opeet: ze zijn enkel bedoeld om te delen op Instagram. Net als de recepten van de Simply You maaltijdboxen van Carrefour die dezer dagen in wel érg opvallend grote aantallen gedeeld worden door enthousiaste foodbloggers overal te lande. Daar zit een complot achter. We komen erop terug! Tot volgende week!
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN