RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytDelhaize
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
  • Personen Alexandre BompardXavier Piesvaux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Choco voor iedereen!

icon
Food8 september, 2023
Shutterstock.com

Dure winkelkar? Het regent 1+1-promoties, op winkels en op choco, en aan populisme in de supermarktrekken is er geen gebrek. Een smeuïge Filet Pur onthult de échte oorzaak van de problemen bij D€alhaize. In alle exclusiviteit, uiteraard.

Sociaal experiment

Dit weekend test Delhaize hoeveel mensen bereid zijn om hun principes op te geven in ruil voor een gratis pot Nutella. Een interessant sociaal experiment dat ongetwijfeld nuttige data zal opleveren. Gaat lekker, dat najaarsoffensief. Net als dat franchiseringsplan: alles moet weg! Meteen heeft al een kwart van die 128 winkels een overnemer gevonden. Gevoel voor timing hebben ze wel, de leeuwen: door dat nieuws nog net voor het sociaal overleg van de laatste kans uit te sturen, gaven ze een niet mis te verstaan signaal. Waarover willen die bonden eigenlijk nog praten? En wat komt de politiek zich eigenlijk moeien?

Of Xavier Piesvaux ook potten choco heeft uitgedeeld op dat sociaal overleg donderdagavond? Dat blijft strikt vertrouwelijk. Opvallend was opnieuw de communautaire kloof in de reacties achteraf: voorzichtig positief bij de Vlaamse liberale vakbond, uitgesproken negatief bij de Franstalige socialistische collega’s. Het was dan toch niet zo’n blij weerzien met de CEO, voor Myriam Delmée. Facilitator Robert Tollet plant nog enkele overlegrondes, maar die zullen enkel over details in de marge gaan, zoveel is wel duidelijk.

Kado deal

Het wordt intussen ook steeds meer zonneklaar wat de financiële problemen bij Delhaize heeft veroorzaakt. Spoiler: met de onwillige vakbonden heeft het niets te maken. Nee, het échte probleem zat elders: fors overbetaalde winkeldirecteurs. En nog geen klein beetje ook. Hoe valt het anders te verklaren dat de ene na de andere store manager al na een paar jaar vaste dienst in staat is om een filiaal van Delhaize over te nemen? Dat moeten ze me toch eens uitleggen. In normale omstandigheden zou zo’n overname toch een paar miljoentjes moeten kosten?

In normale omstandigheden, inderdaad. De enige ándere mogelijke verklaring is immers dat Delhaize die winkels net als de potten choco bijna gratis weggeeft aan wie ze maar hebben wil, om van die bodemloze putten zo snel mogelijk af te zijn. D€alhaize, nietwaar? Kado deal, zelfs! Boost je budget, en zo. Dat er deze keer twéé winkels naar dezelfde overnemers gaan, doet een 1+1-promotie vermoeden, toch? Dat maakt die wat striktere franchisecontracten meteen een heel stuk makkelijker te verteren ook.

Onder vuur

Dat het er bovenarms op zit tussen Delhaize en Colruyt, sinds de aankondiging van dat concurrentievervalsende franchiseplan, is genoegzaam bekend. Is het daarom dat data-analist Daltix, waarin Halle een meerderheidsbelang heeft, de Kleine Leeuwtjes met graagte onder vuur neemt? We zouden het niet durven insinueren. Maar ze déden het dus wel, en al voor de tweede keer: er stegen evenveel prijzen als er daalden, blijkt uit nieuwe data.

In Kobbegem waren ze uiteraard allesbehalve opgezet met die mededeling. Wat moesten die cijfers eigenlijk bewijzen? Komaan zeg, welke producten schommelen er tegenwoordig níét in prijs? Dat ze de inflatie bij Delhaize maar eens vergelijken met die van de concullega’s, klonk het zelfverzekerd. Dát zou pas relevante informatie zijn. Op díé cijfers wachten we nog.

Laissez-faire

Het kan verkeren: nadat Carrefour-topman Alexandre Bompard zichzelf in de vernieling praatte, vorige week, ging ook het aandeel Ahold Delhaize onderuit. Beleggers vertrouwen het niet meer: de consument houdt de vinger op de knip. Al hun geld zit nu in die staatsbon, dat komt er nog eens bij. Er is een lachende derde, evenwel: plots is Colruyt, de grootste loser van de afgelopen drie jaar, weer helemaal hip en happening. Van een comeback gesproken. Als de geldnood hoog is, komt de discounter de boel redden. Jef lacht in z’n vuistje, in z’n camper ergens in de zon.

Kunnen evenwel op beide oren slapen, de komende maanden: de merkfabrikanten. Laat die prijzen gerust verder stijgen. De stoere taal van Pierre-Yves Dermagne was enkel voor de galerij bedoeld. De minister focust zich zoals alle slimme mensen op z’n sterktes. In zijn geval: het laissez-faire. Sturend leiderschap is immers zo passé. Hij zal dus he-le-maal niks doen aan de hoge voedselprijzen in ons land. De profiteurs worden niet aan de schandpaal genageld en er komt in geen honderd jaar een blokkering van de prijzen zoals in Frankrijk. Voilà. De “parti de la siesta” in actie.

Populist

Laat Testaankoop maar tieren van woede over graai- en krimpflatie, het Prijzenobservatorium heeft netjes gedaan waar het voor betaald wordt: de gemoederen bedaren met een flutonderzoekje waaruit moet blijken dat het bij ons niet erger is dan in de buurlanden. Wat dus niet bewijst dat die gehaaide merkenmultinationals hun marges niet hebben opgepompt: we weten nu enkel zeker dat ze het overal in ongeveer dezelfde mate gedaan hebben, als ze het gedaan hebben. Helder. Intussen doen Waalse consumenten wel 80% meer boodschappen in Frankrijk. Tiens, waarom zouden ze dat doen?

Misschien omdat niet alleen de overheid maar ook de foodretailers er niet bang zijn van doortastend optreden? Kijk maar naar monsieur Bompard: die kondigde zopas aan dat hij producenten die zich aan krimpflatie bezondigen, openlijk te schande maakt in alle Franse Carrefourwinkels, middels een aan duidelijkheid niets te wensen overlatend etiket: “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”. Voilà. Knap staaltje hypocrisie, roepen de fabrikanten in koor. Maar hey, je hoeft toch geen politicus te zijn om de populist uit te hangen? Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN