RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Prijsvergelijking
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Evenveel prijsverhogingen als -verlagingen bij Kleine Leeuwtjes? “Delhaize verkleint verschil met concurrenten”

icon
Food5 september, 2023

Delhaize belooft prijsverlagingen van 10 tot 30% voor duizend Kleine Leeuwtjes, maar maakt die claim niet altijd waar, stelt databedrijf Daltix. De retailer noemt de prijsmeting “irrelevant”, omdat ze de evoluties bij concurrenten buiten beschouwing laat.

Gemengd beeld

Op 21 augustus kondigde Delhaize aan dat het aantal Kleine Leeuwtjes in de winkelrekken dubbel zo groot werd: voor 500 bijkomende essentiële huismerkproducten ging de prijs met 10 tot 30% omlaag, aldus de retailer, die ook een nieuwe reclamecampagne lanceerde om zijn prijsimago aan te scherpen, met als slogan (On)betaalbaar.

In hoeverre verlaagde Delhaize de prijzen van die huismerkproducten écht? Net als vorig jaar, bij de lancering van de eerste reeks van 500 Kleine Leeuwtjes, onderzocht Daltix of de bewering van de supermarktketen terecht is. Het antwoord blijkt genuanceerd. Bij de iets meer dan 500 producten die in maart al Kleine Leeuwtjes waren, voerde de retailer ongeveer evenveel prijsverlagingen als verhogingen door in de periode van maart tot nu, zo blijkt uit een analyse.

Prijsevolutie bestaande Kleine Leeuwtjes tussen maart en september

Prijsevolutie# Artikels% ArtikelsGemiddeld prijsverschil
Hoger20537%+12%
Lager19836%-12%
Gelijk14426%0%
Totaal547100%0%

Bij de nieuwe Kleine Leeuwtjes die eind augustus werden aangekondigd – en die in maart dus nog geen Kleine Leeuwtjes waren – mat Daltix de afgelopen zes maanden iets meer prijsverhogingen dan prijsverlagingen. Voor een aantal referenties koffie en thee steeg de prijs met meer dan 10% in de loop van de maand augustus.

Prijsevolutie nieuwe Kleine Leeuwtjes tussen maart en september

Prijsevolutie# Artikels% ArtikelsGemiddeld prijsverschil
Hoger11239%+9%
Lager9232%-14%
Gelijk8429%0%
Totaal288100%-1%

“Niet relevant en onjuist”

“De vergelijking die Daltix hier maakt is irrelevant”, reageert Delhaize op de nieuwe data. “Prijzen van producten evolueren permanent door verschillende omstandigheden en meer dan ooit door de inflatie. Dat geldt voor het volledige assortiment, dus ook voor de Kleine Leeuwtjes.”

Het tonen van de prijsevolutie tussen maart en september zegt niets over de inspanningen van Delhaize vergeleken met die van de concurrenten. De retailer absorbeert naar eigen zeggen een deel van de inflatie in haar marge, maar dat wordt niet gemeten in deze studie. Ook de 10% korting die Superplus-klanten krijgen op verse producten met Nutri-Score A en B wordt niet in rekening gebracht.

“Een vergelijking met de prijzen bij de concurrentie zou relevanter zijn. Uit onze interne cijfers blijkt dat andere retailers hogere inflatiecijfers tonen dan Delhaize. Voor de duizend Kleine Leeuwtjes verkleinen we het prijsverschil met de concurrenten met 10%. Dit toont duidelijk aan dat onze inspanningen wel degelijk effect hebben en dat de conclusies en interpretaties uit de studie van Daltix niet relevant en zelfs onjuist zijn.”

Delhaize wijst er tot slot op dat Colruyt Group meerderheidsaandeelhouder is van Daltix en stelt dan ook de integriteit van de studie in vraag.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    [Filet Pur] Kletskoek

    Oei, horen we daar een bommetje ontploffen? Nochtans worden er voorlopig niet écht muren gesloopt in het verdeelde Europa. Aan kletskoek daarentegen alweer geen gebrek in deze Filet Pur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN