RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupDaltixDelhaize
  • Onderwerpen InflatiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert

icon
Food21 juni, 2022
Foto Delhaize

Houdt Delhaize zijn belofte over de prijsverlagingen voor 500 huismerkproducten? Volgens een meting van Daltix niet, volgens Test-Aankoop dan weer wel. De retailer reageert op de controverse.

Compenseren met prijsverhogingen?

Vorige week kondigde Delhaize prijsverlagingen aan voor 500 basisproducten onder het huismerk, als antwoord op de inflatie. De producten worden in de winkel goed herkenbaar aangeduid met ‘Kleine Leeuwtjes’: een opgemerkte campagne die heel wat media-aandacht kreeg en ook de nodige reacties uitlokt.

In een post op LinkedIn neemt databedrijf Daltix die recente prijsverlagingen bij Delhaize onder vuur. Het bedrijf vergeleek de prijzen voor 50 van de 500 basisproducten die de retailer adverteert. 24 van die producten werden inderdaad in prijs verlaagd, maar “geen ervan kreeg de beloofde 30% prijsdaling“, zegt Daltix. 21 producten wijzigden helemaal niet in prijs, drie stegen volgens Daltix zelfs in prijs.

De prijs van twee muesliproducten uit de steekproef bleef gelijk op 16 juni, terwijl zes muesliproducten van het huismerk in prijs stegen. Delhaize verhoogde op 16 juni ook de prijs van de biologische variant van zijn tomatenketchup. De conclusie van Daltix: “Het ziet ernaar uit dat Delhaize wel eens prijzen aan het verhogen is op producten buiten het kleine leeuw assortiment om hun verlies te compenseren.”

“Een aardverschuiving”

De prijsvergelijking van Daltix lijkt in tegenspraak met een prijsmeting die Test-Aankoop vanochtend publiceerde. De consumentenorganisatie ziet dat voor een selectie van een twintigtal producten de prijskloof tussen Delhaize en Colruyt van 26 à 30% naar amper 2% is verkleind voor gebruikers van de SuperPluskaart.

Delhaize benadert voor deze selectie producten vaak de prijzen van Colruyt en is doorgaans beduidend goedkoper dan Carrefour. “Een aardverschuiving”, zegt de consumentenorganisatie, die er wel op wijst dat shoppers voor andere producten nog steeds een stuk duurder af dreigen te zijn. Opmerkelijk is wel het feit dat ook Test-Aankoop voor zijn prijsvergelijkingen gebruik maakt van de data van Daltix – weliswaar met een andere invalshoek.

“Zweem van partijdigheid”

“We hebben wel degelijk enkele producten met 30% in prijs verlaagd,” reageert woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize tegenover RetailDetail. “Die zaten blijkbaar niet in de beperkte steekproef van Daltix. Het klopt ook dat we enkele producten niet meer hoefden te verlagen omdat ze al zeer competitief waren. We hadden voor die producten eerder al de prijzen verlaagd.”

Hij bevestigt dat Delhaize enkele prijzen heeft moeten verhogen, wegens tariefverhogingen door de leverancier. “Ontbijtgranen en ketchup zijn duurder geworden, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Je ziet dezelfde verhogingen bij andere retailers. We willen met onze campagne helemaal geen prijsoorlog ontketenen, maar wel onze concurrentiepositie verbeteren”, vervolgt hij. “En dat zonder toegevingen op kwaliteit of gezondheid. Je kan, met alle respect, onze lasagne niet vergelijken met die van een Aldi bijvoorbeeld.”

Dekelver stelt zich wel openlijk vragen over de deontologie van de communicatie door Daltix. “Iedereen weet dat Colruyt Group aandeelhouder is van Daltix. Er hangt op zijn minst een zweem van partijdigheid over deze prijsvergelijking. Ik vind het niet echt kunnen. Het is alsof Peter Goossens de Michelingids zou sponsoren.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    [Filet Pur] Sfeerbedervers

    Een verjaardagsfeestje wordt bruusk verstoord, terwijl discussies over internationale prijsverschillen alweer voorbijgaan aan de essentie. Wie legt er de vinger op de zere plek van de gemiste kansen? Filet Pur to the rescue!

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN