RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnArvestaCarrefourColruyt GroupCrispDelhaizeIntermarchéJumboJust Eat TakeawayRayonSmartmat
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] De grote slechtnieuwsshow

icon
Food20 oktober, 2023
Shutterstock.com

Qua sfeer en gezelligheid scoorden foodretailers afgelopen week alweer slechte punten: ze maken niet alleen elkaar maar ook de landbouw kapot, terwijl fabrikanten afslanken omdat hun consumenten dat ook doen. Moest dat nu echt, die Filet Pur?

Slecht nieuws, maar voor wie?

Het was een zelden gezien en ongemeen scherp statement, dat de mensen van Jumbo vorige vrijdag, enkele uren na het verschijnen van uw geliefde Filet Pur, de wereld instuurden: ze zijn het nu echt méér dan zat dat concurrenten voortdurend op achterbakse wijze vergunningen trachten aan te vechten, in plaats van met open vizier de strijd aan te gaan. De aanleiding: die intussen al volledig ingerichte winkel in Lommel moet het openingsfeestje uitstellen. “Slecht nieuws voor de Belgische consument.” Maar ook voor de retailer, die z’n ambities steeds vaker gefnuikt ziet door kleine lettertjes en procedures.

De boosdoener: Carrefour-franchisenemer Alma, die ook de geplande Albert Heijn in Bilzen op eigen houtje hoopt tegen te houden. Want zo blijkt dat dus te werken: de hoofdkantoren houden zich collegiaal gedeisd, maar moedigen heimelijk hun ondernemers aan om lokaal verzet te plegen. En zo wordt het dus bijna onmogelijk om in Vlaanderen nog een nieuwe winkel geopend te krijgen, aldus een geïrriteerde Jan Peeters, die er op enkele jaren tijd nochtans al een stuk of vijftien opende.

Geen zin in

Niet dat enkel de Hollandse nieuwkomers geviseerd worden: ook Colruyt Group ziet één op drie nieuwe openingen betwist door concurrenten. Foodretail is oorlog, wellicht daarom adviseert Testaankoop ons om te beleggen in de wapenindustrie. Maar dat we nu de complete stilstand beleven, is dat eigenlijk erg? Hadden we al geen supermarkten tevéél in dit landje?

Wie per se winkeltje wil spelen, kan toch bij Delhaize of Intermarché aanbellen? Zeven filialen van de leeuwen gingen intussen al haast geruisloos over in zelfstandige handen. Daaronder ook de eerste Brusselse winkel, in Laken. Opmerkelijk: Delhaize publiceert in z’n newsroom persberichtjes over elke heropening, met verzoenende statements van overnemer en personeel, maar over Delhaize Nijvel – een winkel waar de syndicale protesten redelijk heftig waren – verscheen er geen letter, laat staan een vrolijke groepsfoto. Hadden ze ginds geen zin? Nochtans ook daar geen incidenten hoor, het loopt allemaal verdacht gesmeerd. Net als bij de Musketiers, waar de eerste winkels nu ook de overstap maken.

Ze zullen evenwel vol aan de bak mogen, die moedige overnemers. Ruim één op vier zelfstandige supermarkten zat vorig jaar in de rode cijfers – of bijna één op drie, het hangt er maar vanaf hoe de eindredacteur van dienst de afrondingsregels toepast om een straffe kop te scoren (en bij De Tijd besloten ze na even twijfelen dan toch maar voor de eerlijke nuance te gaan). Tja, vallen we van onze stoel? Het was nu eenmaal een jaar van uitzonderlijke kostenstijgingen. En de twee voorgaande jaren waren boerenjaren: geen klachten. De onpopulaire opinie van Unizo wil ik u niet onthouden: de lonen mogen niet stijgen, de prijzen wel. Dolletjes.

Nooit van gehoord

Maar of het online makkelijker is? “Nooit van gehoord!”: zo luidde de eerste lezersreactie, kort nadat we op onze Facebookpagina het nieuws publiceerden dat Rayon, de onlinesupermarkt van Smartmat, de handdoek in de ring gooit. Tja, dat zegt het eigenlijk allemaal. Terwijl Crisp, die luide Hollandse rivaal, tegen 200 per uur durfkapitaal vergooit aan tv-spots in prime time, koos Rayon voor Vlaamse bescheidenheid.

Sympathiek, maar zelden een goed idee. Naambekendheid opbouwen kost geld, en schaal is cruciaal voor een rendabel e-commercemodel. Snelheid ook. Enkele maanden geleden maakte CEO Stéphane Ronse zich nog sterk dat hij de webwinkel wel rendabel zou krijgen, maar het heeft dus niet mogen zijn. De verhoopte synergie met maaltijdboxen-zusterbedrijf Foodbag bleef uit. Jammer, ik was een (weliswaar occasionele) best tevreden klant. Maar dat ben ik van Crisp ook. De markt is onverbiddelijk. Online is de concurrentie nu eenmaal even moordend als offline.

De wens van de boekhouder

Wellicht daarom besteedt Carrefour met plezier een deel van de operaties voor de snelle boodschappen uit aan de fietsers van Takeaway.com: na een geslaagde test in Brussel volgen er vijf bijkomende steden. Een win-win. Moederbedrijf Just Eat Takeaway ziet het helemaal zitten: het aantal bestellingen daalt nog wel vergeleken met de gloriejaren van de pandemie, maar de bestedingen zitten weer in de lift. Tja, niet moeilijk, met die exploderende horecaprijzen.

Timing is alles: net nu een onderzoek in opdracht van BD Media uitwijst dat Belgen echt wel dol zijn op folders, en dan echt wel vooral nog op papieren folders, komt Carrefour met cijfers die het tegendeel beweren: in Brussel of Antwerpen wil één op twee gezinnen geen reclame meer ontvangen in de brievenbus. Dus gaat de retailer meer promoties via digitale platformen aanbieden dan op papier. Omdat de wens van de klant centraal staat, heet het officieel. Gokje: die van de boekhouder ook.

Wég eetlust

Minstens even scherp als Jumbo klonk Arvesta, de door sommigen verguisde commerciële tak van de Boerenbond, naar aanleiding van de lancering van een nieuw en duurzaam veevoermerk. Moeten supermarkten wel uitpakken met 1+1 gratis acties op vlees en groenten? Bosbessen uit Peru, zijn die wel verantwoord? En waarom ligt er hier nog altijd Slechter Leven-kip in de rekken? Als er straks geen Belgische landbouwsector meer overblijft, dan zijn de schuldigen gekend. De vinger op de zere plek, heet dat. Ai!  

Maar die al te goedkope landbouwproducten zijn tenminste nog enigszins gezond. Intussen blijken mensen met een enorme embonpoint een gevaar voor de voedingsindustrie, terwijl ze tot voor kort nog vette slachtkippen met gouden eieren waren. Hoe dat komt? Die nieuwe generatie afslankmedicijnen die nu aan hoog tempo over de apothekerstoonbanken vliegt, ontneemt obesitaspatiënten alle eetlust, wat serieus gaat wegen op de verkoop van koekjes, chips en andere vetlapperij.

De aandelen slanken af

Welja, het businessmodel waarbij doortrapte multinationals ons hopeloos verslaafd maken aan een onweerstaanbaar smeuïge combinatie van suiker, vet en zout in een krokant jasje, bereikt haar limieten, en dat begint zich zelfs al te vertalen in enkele beurskoersen: de aandelen slanken ook af.

Tja, dat komt ervan. De verleiding is uiteraard groot om hier een link toe te voegen naar die hilarische scene met het muntchocolaatje uit Monty Python’s The Meaning of Life, maar dat is in deze context eigenlijk not done, zeker? Welaan dan: bon appétit. Vergeet niet: de Week zonder Vlees staat voor de deur. De pret kan niet op. Behalve bij De Standaard dan, waar ze blijkbaar niet gediend zijn van deze column. Het zij zo. Tot volgende week!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN