RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupRayonSmartmat
  • Onderwerpen E-commerceInterview
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Stéphane Ronse, CEO Smartmat: “We zijn ervan overtuigd dat we Rayon snel rendabel krijgen”

icon
Food9 februari, 2023
Stéphane Ronse, CEO Smartmat

Onlinesupermarkt Rayon ziet de gemiddelde besteding en de aankoopfrequentie de goede richting uitgaan en maakt zich sterk dat rentabiliteit geen verre droom is. Dit jaar investeert de retailer sterker in marketing en communicatie.

Groeiende markt

Eén jaar is onlinesupermarkt Rayon, zusje van maaltijdboxleverancier Foodbag, nu actief op de Belgische markt. Een jaar waarin de startup al doende leerde, want de tijd tussen de beslissing om een online e-grocery op te zetten en de eigenlijke lancering was zeer kort, vertelt CEO Stéphane Ronse van moederbedrijf Smartmat. “We hebben het afgelopen jaar gebruikt om inzichten te verwerven, feedback te verzamelen en waar nodig aanpassingen te maken. Nu zijn we klaar om het gaspedaal dieper in te drukken.”

Smartmat zag dat maaltijdboxconcepten in Nederland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten meer en meer producten gingen aanbieden en dus richting e-grocery evolueerden. “Omgekeerd zie je ook dat e-groceryconcepten meer en meer die inspiratielaag toevoegen, met aanklikbare recepten, samengestelde producten… Op die groeiende markt willen we als Belgische speler inzetten. We zijn ervan overtuigd dat we al een aantal cruciale resources in huis hebben om dat te doen, op een minder kapitaalintensieve manier dan een speler die van nul moet beginnen. Daarom hebben we die onlinewinkel onder een ander merk opgestart.”

Evenwichtsoefening

Toch is Rayon geen doorsnee online supermarkt: in het assortiment ligt het accent op lokale en kwalitatieve producten, vaak van kleinere producenten, al zijn er ook bekende supermarktmerken verkrijgbaar, zoals Alpro, Pur Natur, Croky of L’Or Espresso. “De missie van Smartmat is om beter eten makkelijker te maken. Lokaal is een belangrijk criterium, maar niet het enige. Gezondheid is er bijvoorbeeld ook één. En Alpro bijvoorbeeld past daar perfect bij.”

Ook hier gaat het om een leerproces, geeft Ronse aan: “We bekijken hoe we consumenten tevreden stellen op assortimentsniveau in een online supermarkt. Een klant die niet het gevoel heeft dat het een one stop shop is, komt niet zo frequent terug. Dat is een evenwichtsoefening die we moeten maken: welke producten moeten we hebben, hoeveel moeten we er hebben om de consumenten tevreden te stellen, zodat ze Rayon als hun voornaamste leverancier zien?”

Druk op de marges

Dat lijkt te lukken: de gemiddelde besteding is intussen gestegen naar een respectabele 90 euro, en ook de aankoopfrequentie neemt toe. Momenteel heeft Rayon een goede 5000 producten in het assortiment. Qua prijspositionering plaatst de retailer zich op het niveau van een eerder premium supermarkt zoals Delhaize. De webwinkel maakt gebruik van de data van Colruyt Group-dochterbedrijf Daltix om de prijzen van online en offline concurrenten continu te monitoren.

Of Rayon het afgelopen jaar geen impact heeft ondervonden van de normalisering van het koopgedrag na corona, en van de kostencrisis? “Voor food e-commerce komen we uit een zeer uitzonderlijke periode. De pandemie heeft deze industrie echt een boost gegeven. We realiseerden ons dat er een terugval zou komen, maar voor ons is die toch veel lager dan we hadden verwacht. Dat toont ook aan dat een consument die tevreden is, blijft. Uiteraard zien we wel een druk op de brutomarges, door de stijgende kosten. Daar reageren we op met dagelijkse prijsaanpassingen. Bij Foodbag hebben we ook een lichte prijsverhoging doorgevoerd.” Overigens bereikt Rayon een ander klantenprofiel dan Foodbag, de overlap is beperkt.

Inzetten op marketing

Rentabiliteit is momenteel niet de grootste focus, aangezien Rayon zich nog in de startfase bevindt. “We zijn nog bezig het merk in de markt te zetten, maar we zijn er wel van overtuigd dat we er relatief snel in zullen slagen om het project rendabel te krijgen, mede door de achterliggende mechaniek die we al hebben in het bedrijf: logistiek, fulfilment, die hadden we al op schaal voor Foodbag en die gebruiken we ook voor Rayon.”

Begin 2022 nam Colruyt Group een participatie in Smartmat, en ook de familie Colruyt is aandeelhouder, via haar investeringsfonds Korys. Hoe ver gaat de synergie met de aandeelhouders? “Er is veel interessante kennis en knowhow aanwezig binnen de groep die we kunnen gebruiken voor de verdere groei en ontwikkeling van Rayon. Waar we kunnen putten uit die strategische kennis, doen we dat ook. Maar het is belangrijk dat we ons eigen ding blijven doen. De merken Foodbag en Rayon moeten een apart verhaal blijven.”

De prioriteiten voor dit jaar? “Het merk Rayon nog meer in de markt zetten. We trekken daarom de budgetten voor marketing en communicatie aanzienlijk op. We zijn klaar om ons verhaal aan een breed publiek te vertellen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Onlinesupermarkt Rayon ziet de gemiddelde besteding en de aankoopfrequentie de goede richting uitgaan en maakt zich sterk dat rentabiliteit geen verre droom is. Dit jaar investeert de retailer sterker in marketing en communicatie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 juni, 2023
    Frans Muller (Ahold Delhaize) en Dirk Van de Put (Mondelez) covoorzitters The Consumer Goods Forum

    The Consumer Goods Forum, een wereldwijde organisatie van retailers en producenten van consumentengoederen, heeft CEO’s Frans Muller van Ahold Delhaize en Dirk Van de Put van Mondelez aangesteld als covoorzitters.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Carrefour onderhandelt prijsverlagingen

    Carrefour lanceert een nieuwe koopkrachtactie. Dit keer verlagen de prijzen van vooral seizoensproducten, zoals ijs en sauzen.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Colruyt test druktemeter, rekkenscanner en kuisrobot in hightech supermarkt

    Technologische innovaties in de Colruyt-winkels moeten leiden tot een verbeterde service voor de klanten en een efficiëntere tijdsbesteding voor de medewerkers: denk aan optimaal gevulde winkelrekken en voldoende bemande kassa’s.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN