RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnColruyt GroupDelhaizeJumboOkay
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Hopeloos inconsistent

icon
Food8 november, 2024
Shutterstock.com

Het Gele Gevaar kleurt buiten de lijntjes, de marktleider belegert de centrumsteden en tegendraadse zelfstandigen winnen het pleit. Last van opinieangst in een wereld op de rand van de afgrond? Filet Pur is formeel: geen commentaar!

Een circus

Het was bepaald geen prettige week voor mensen met allodoxafobie. Dat is namelijk een angst voor meningen – ik verzin helemaal niks. En iedereen had er wel een in de aanbieding, de afgelopen dagen. Meer dan één ook. Onheilspellende profetieën over de noodlottige gevolgen van de regimewissel over de Grote Oceaan voerden de boventoon, en vele variaties op een oud Turks spreekwoord gingen viraal op de sociale en asociale media: “Wanneer een clown de troon bestijgt, dan wordt hij geen koning, maar wordt het paleis een circus.” Tja: it’s the economy, stupid! We zien wel. Slaapverwekkend wordt het geenszins.

Niet alleen in Mar-a-Lago werd er een feestje gebouwd: woensdag was het namelijk exact vijf jaar geleden dat Jumbo in het verre Pelt met vuurwerk en boenkeboenkemuziek z’n eerste Belgische filiaal opende. Intussen zitten ze bijna aan zevendertig, want straks gaat Denderleeuw ook nog open. Dan zullen ze er in totaal vier aan het lijstje hebben toegevoegd dit jaar. En dus nét geen vijf zoals gehoopt – want Boom heeft blijkbaar vertraging opgelopen. Al zou je kunnen opperen dat die Foodmarkt in Gent voor twee telt. In elk geval: de kaap van de vijftig zal tegen dit tempo niet voor volgend jaar zijn, en misschien zelfs niet voor het jaar daarop.

Het goede ritme

Toch heeft de retailer “het goede ritme te pakken”, volgens directeur Peter Isaac. Op streefgetallen laten ze zich allang niet meer vastpinnen, in Brasschaat en Veghel. De boodschap waarop Jumbo de laatste tijd hamert is simpel: we groeien harder dan de markt en we zijn op weg naar break-even in 2025. Of, om het met andere woorden te zeggen: we gaan hier écht niet meer weg. Dat heeft onze Grote Roerganger intussen ook wel begrepen, geloof ik.

Ze zijn niet bang om buiten de lijntjes te kleuren bovendien. Als iets eruitziet als een eend, waggelt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het hoogstwaarschijnlijk een eend, zegt een oude wijsheid. Het nieuwe foodmerk Jumbo’s ziet eruit als een huismerk, klinkt als een huismerk en is net als een huismerk exclusief in de winkels van het Gele Gevaar verkrijgbaar, maar een huismerk mogen we het niet noemen. Een premium huismerk al helemaal niet, want: betaalbaar. En een A-merk is het dus ook niet. Oké dan.

Helemaal fout

Gedurfde zet van Jumbo, en ook een beetje verwarrend: Jumbo’s ziet er qua verpakkingsdesign naargelang de categorie namelijk compleet anders uit. Dat is tegen elk marketingvoorschrift, uiteraard. Ook de prijspositionering kan per productcategorie verschillen. Helemaal fout, maar ja, Jumbo’s wil “vrolijk, niet te serieus, en een tikkeltje eigenwijs” zijn. Bon, geef het een kans. Per slot van rekening: de premium huismerken van andere foodretailers zijn toch vooral héél erg saai, niet?

Eén ding is me al wel duidelijk: de verpakking blijft ééntalig Nederlands, dus nee hoor, die Waalse expansie waar sommige waarnemers over toeteren, is écht nog niet voor meteen. Als ze al voor ooit is.

Laat op het feest

Wél voor meteen: het stedelijk offensief van Colruyt Group. Meer bepaald met de nieuwe (nu ja) formule Okay City. Heel lang heeft die breinstorm niet geduurd, vermoeden we. Maar zo kennen we de mensen in Halle: eenvoud voor alles. De zware voet gaat op het gaspedaal: zo’n tien winkelopeningen per jaar hebben ze vandoen, om de target van 100 winkels in 2032 te halen. In de stadscentra met hun leegstandproblemen zijn de vergunningen wat vlotter te verkrijgen, dus het zou zo maar eens haalbaar kunnen zijn.

En allemaal open op zondag, dat ook. Om met een beetje hulp van BON en straks ook Delitraiteur de Proxy’s en de Expressen van deze wereld de duvel aan te doen. Die zelfstandigen blinken immers uit in inconsistentie, met hun kortetermijnfocus op de marges. Dat wisselt bijna even vaak van broodjes- en slaatjesleverancier als van onderbroek en dat kiepert zonder boe of ba de quick scan buiten uit fundamenteel wantrouwen tegen elke klant. Sympathiek! Dat kan anders: strak aangestuurde stadsfilialen – mét vriendelijk geassisteerde zelfscan – gaan het concurrentieveld veranderen, maakt Okay-baas Christophe Dehandschutter zich sterk. We zijn benieuwd, want ja, hij komt wél laat op het feestje.

Mijlpaaltje

En die hopeloos inconsistente zelfstandigen van Delhaize blijven intussen vrolijk marktaandeel winnen, tot tevredenheid van Frans Muller die opnieuw een quasi perfect rapport kon voorleggen – die man is gewoon de consistentie zelve, standvastig en onverstoorbaar. No alarms and no surprises. Mijlpaaltje deze week: de laatste van die 128 eigen filialen is overgegaan in handen van een ongetwijfeld eigenzinnige ondernemer, waarmee dat onderdeel van het toekomstplan nu netjes is afgerond. Precies op tijd voor het kerstoffensief.

Geen klein projectje, die gloednieuwe Delhaize Plantin. De oude winkel was altijd al één van de grotere omzetmakers van de regio, of zeg maar van het land. Nu hij weer op volle kracht geopend is – twee jaar lang moesten de klanten zich behelpen in een voorlopige winkel op de helft van de oppervlakte – kan dat marktaandeel alleen maar verder de hoogte in. En of hij ook op zondag opent? Tja, drie keer raden…

Nog slimmer

En dan nog dit. Heb je geavanceerde generatieve artificiële intelligentie nodig om nitwits uit te leggen hoe je een pompoen schilt? Hoe je zware kwetsuren vermijdt bij het snijden van een avocado? Of om te weten te komen of je ovenfrieten in de Airfyer kan bereiden? Volgens Albert Heijn wel, dus vanaf maandag wordt de blauwe app nog een beetje slimmer om vlotjes te kunnen antwoorden op de domste vragen van die oenen van klanten. Tja, de jeugd leert tegenwoordig koken van influencers op TikTok en daar komen onvermijdelijk ongelukken van.

Voor wie het écht wil weten: pompoenen hoef je in de meeste gevallen helemaal niet te schillen, avocado’s zijn niet alleen levensgevaarlijk maar ook nog eens nefast voor het klimaat, dus blijf eraf, en ovenfrieten verhouden zich tot de gastronomie zoals de fermette tot de architectuur. Oei, tóch nog een mening. Enfin, u doet wat u wilt, uiteraard. Ga ik namelijk ook doen, de komende volle drie dagen. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN