RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: De millennial onder de mosselen

icon
Food26 mei, 2017

Zelfs een zonnige brugdag houdt RetailDetail Food niet tegen om u een onversneden resumé aan te bieden van het FMCG-nieuws van de afgelopen week. Savoureer deze Filet Pur gerust op een terrasje bij een frisse cocktail of mocktail.  

Goedkoop zonnen

41 procent van het nieuws gaat over Trump, kopten de kranten deze week. Dat zal dan toch niet op RetailDetail geweest zijn. Bij ons ging het nieuws over failliete modeketens, over de strapatsen van Blokker, over de nieuwe baas van Ikea, onder andere. En over een nieuwe medewerker voor RetailDetail, ook. 

Maar ach, we maken ons geen illusies: met dit prachtige barbecueweer geniet u uiteraard van een brugdag met Rodenbach en garnalen, ergens op een terras of aan het strand, en het komt niet meteen in u op om toch maar de e-mail te checken om de nieuwe Filet Pur te kunnen lezen. Die kan net zo goed wachten tot maandag. 

Zeker wanneer u zich toevallig in Middelkerke zou bevinden, waar Lidl dit verlengde weekend uitpakt met een hippe maar tijdelijke Beach Club die het scherp geprijsde zomeraanbod van de discounter in de kijker moet zetten. Komt goed uit, want Cien zonnecrème kreeg zopas goede punten van Test-Aankoop, wegens goedkoop en betrouwbaar. En wat je in die beachclub niet kunt vinden, bestel je gewoon op de nieuwe Chinese webshop van de retailer. Die bevindt zich op Tmall Global, de marktplaats van Alibaba, net als de webshops van onder andere Aldi en Colruyt. Goed gezelschap! 
 

Mag het iets meer zijn? 

Bij Carrefour Belgium zijn ze begonnen met de ombouw van die negen overgenomen Tecno-winkels in de Kempen. De eerste heropende als Carrefour Express in Mol-Rauw. Waar? We hebben dat even voor u opgezocht: het is een gehucht van Mol dat voor één zesde uit water bestaat (het Rauwse Meer schijnt een toeristische trekpleister te zijn) en voor de rest uit zandputten, bos en natuurgebied. Kortom, de dienst marktonderzoek van Carrefour heeft weer puik werk afgeleverd!

Volgende week start een grote campagne van de biologische sector, met de focus op vlees deze keer. Daarom bezochten wij van RetailDetail Food onder andere de sympathieke mensen van bioketen Sequoia, die nu zes winkels heeft in Brussel en in het koopkrachtige Waals-Brabant, hiermee het cliché bevestigend dat bio toch vooral iets is voor mensen die niet op enkele eurootjes meer hoeven te kijken. Kan kloppen, want de ondernemers die we hierover belden voor een stuk in onze onvolprezen Foodkrant, gaven aan dat ze over de marges op bio niet klagen, maar dat het qua verkoop wel iets meer zou mogen zijn. Anderzijds: de harddiscounters blijken de sterkste groeiers te zijn in bio, dus misschien toch maar oppassen met dat biologisch prijsniveau.  
 

Voor nachtelijke uurtjes

Zaterdag begint alweer de ramadan, de vastenperiode van de moslims onder ons. Paradoxaal genoeg is dat een topperiode voor de foodverkoop, want wat deze gelovigen overdag niet eten, compenseren ze ruimschoots na zonsondergang, in grote hoeveelheden en in goed gezelschap. De geslepen zakenlui bij Albert Heijn hebben dat goed begrepen: de supermarktketen komt met een speciaal ramadan-assortiment en publiceert heerlijke recepten voor de nachtelijke uurtjes. Daar krijgt de retailer zowel complimenten als kritiek voor, of wat had u gedacht? 

Belgische supermarkten daarentegen willen geen complimenten en al helemaal geen kritiek, dus opteren ze doorgaans voor een kop-in-het-zand-beleid in de vorm van één metertje halalproducten ergens achteraan en vooral geen communicatie. Zo laten ze deze interessante markt dus zonder probleem over aan de vele etnische winkeltjes in onze steden. Ook al is de doelgroep groter dan die voor bio- of veggieproducten, waar ze wél graag mee uitpakken. “Jamaar, wij hebben eigenlijk amper moslimklanten”, horen we ondernemers her en der opwerpen. Precies. Dat ze daar eens over nadenken. 
 

Geen copy/paste

RetailDetail bracht deze week verslag uit van de Amsterdamse private label vakbeurs. Twee trends vielen ons daarbij op. Enerzijds worden huismerken steeds gesofisticeerder en nemen ze zelfs een voorsprong op de A-merken, in plaats van louter het vertrouwde copy/paste spelletje te spelen. Anderzijds zijn het vooral de harddiscounters die de toon zetten. Met huismerken die, inderdaad, de A-merken soms het nakijken geven. Merkfabrikanten blijven erop hameren dat zij voor dynamiek en innovatie zorgen, middels investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Maar wie de World of Private Label bezocht, weet dat het verhaal toch wat genuanceerder is dan dat. 

En nu we ons toch in Nederland bevinden: enkele jaren geleden togen alle retail- en foodprofessionals richting Breda, waar Jumbo z’n eerste Foodmarkt opende, een supermarkt die tegelijk ook horecaconcept wilde zijn. Een treffend voorbeeld van ‘blurring’, al was de kwaliteit van het voedsel niet altijd evenredig met de mooie presentatie ervan. Maar goed. Vanaf deze week moeten we in het noordelijke Groningen zijn, waar Jumbo namelijk een eerste Foodmarkt City opende, een stadswinkel die het beste van Jumbo Foodmarkt en van restaurantketen La Place verenigt. We zijn nog niet wezen proeven, het is immers een pokke-eind rijden, maar dat komt nog wel. Desnoods wachten we tot ze wat dichterbij komen, want Jumbo wil er een vijftigtal openen.
 

Inferieure soort

Deze week bereikte ons ook het bericht dat reeds de eerste Zeeuwse mosselen aan de handel geleverd werden. Hangcultuurmosselen zijn het uiteraard, het mosselequivalent van hangjongeren. Of zijn het eerder de millennials onder de mosselen? Weke, verwende schepsels alleszins, die nooit ontbering hebben gekend en die bij de minste tegenslag ten onder gaan aan stress, faalangst en burn-out. Er zijn onverlaten die deze inferieure soort ook in ons land willen gaan kweken. Ze dwalen. 

Elk jaar trouwens begint het mosselseizoen net iets vroeger, is u dat ook al opgevallen? Een slinkse strategie om meer te verkopen. Binnenkort krijgen wij van de pers weer een uitnodiging voor het jaarlijkse nonevent van de mosselsector: dan mogen we mee aan boord van een mosselschuit om zogezegd de eerste mosselen boven te halen. Zoals elk jaar zal de mosselveilingmeester dan aankondigen dat de mosselen iets duurder worden maar dat ze wel goed gevuld zijn, en vlezig, en uitstekend van smaak. Waarna lovende artikels verschijnen in de culinaire rubriek van uw favoriete blog, krant of weekblad. Geloof er maar niks van.

Nee, ware mosselliefhebbers wachten nog een tijdje. Herinner u de goede raad van uw grootmoeder. Mosselen eet je in maanden met een r, maar niet op zaterdag en zondag: het zijn immers weekdieren. 
 

Cultuurbarbaren

Herinnert u zich nog de slogan waarmee Albert Heijn in 2011 de Belgische markt betrad? “Bij deze Albert bent u koning”, stond in grote letters op de muren van die Brasschaatse supermarkt. Ja, zo lang is dat al geleden. Intussen hebben we een andere koning en doet Burger King iets gelijkaardigs om z’n komst naar ons land kracht bij te zetten. De campagne “Who is the king?” vraagt consumenten om te kiezen tussen koning Filip of een whopper. Is dat geen majesteitsschennis? En aan de liefhebbers van de onvolprezen King Fish wordt weer schromelijk voorbijgegaan. 
 

Tijd voor de foute foodtrend van de week dan. U weet dat de rijst met pretentie die ze verkopen bij Sushi Daily, nog maar weinig te maken heeft met de edele kunst van het sushirollen zoals Japanse meesters die na een opleidingsperiode van minstens twee jaar beoefenen? Nee, van schaamteloos cultuurbarbarisme gesproken: ze maken daar rolletjes met een krokant korstje, en zelfs met kip. Dan zwijgen we nog zedig over zoete sushidesserts. Om het allemaal nog wat erger te maken, komen ze nu op de proppen met de hipste aller Instagramgerechtjes: de Poke Sushi Bowl, geïnspireerd op de Hawaïaanse poke bowl. We vrezen dat er ananas op ligt. Uit blik. U eet ze op eigen risico, en kom bij ons niet klagen. Tot volgende week!
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN