Auch! Miserie troef voor de marktleider uit Halle. Geen nood, uw favoriete column gaat ijverig op zoek naar lichtpuntjes. Kerstsfeeralarm! ’t Is bovendien de laatste Filet Pur van het jaar: profiteert ervan!
In vrije val
Ondanks lage verwachtingen toch nog onder de lat gaan: in Halle kunnen ze dat. En dat nieuws domineert nu al de hele week de economierubrieken in alle nationale media. Aan meningen en analyses geen gebrek, over de vrije val van dat voormalige steraandeel. En dan doet RetailDetail lustig mee natuurlijk. Onze experts mochten hun deskundige duiding kwijt in Het Nieuwsblad en bij de vrienden van VTM Nieuws, onder andere. Vanop de parking van de Colruyt achter de hoek. Ze kennen me daar.
Maar wat er toen gebeurde, geloof je nooit: onze woorden waren namelijk nog niet koud of daar zat al een opgefokte Paul D’Hoore klaar in de studio, om de verdediging van het slachtoffer met verve op zich te nemen. “Die succesformule is nog lang niet uitgewerkt”, riep hij uit. Waarna een opsomming volgde van de vele kwaliteit van de enige overgebleven Belgische foodretailer die naam waardig. Voornamelijk verwezenlijkingen uit het verleden evenwel, maar toch. Het kan niet anders of Jef Colruyt kreeg de tranen in de ogen van dankbare ontroering bij het aanschouwen van die onwaarschijnlijke lofzang.
Op zoek naar lichtpuntjes
Een complimentje doet immers altijd deugd, en al zeker als het zo lang geleden is. En wij van RetailDetail durven wel eens scherp zijn, dat is waar. Maar hey, als we zelf geen gebreken hadden, zouden we ze niet zo graag bij anderen opmerken, zoals mijn goeie vriend François de La Rochefoucauld al wist. Op de sociale media waren er toch een paar die de wenkbrauwen héél hoog optrokken. “Hoeveel Colruytaandelen zou die onafhankelijke financieel journalist zélf in portefeuille hebben”, vroeg er eentje. “Probeert hij ze nu weer omhoog te praten?” En nog een andere: “Of wil DPG Media een grote en trouwe adverteerder uit de wind zetten?” Tja, wij suggereren niks, hoor.
Maar bon, we zijn doorgaans van goede wil, en nog meer in de aanloop naar die hartverwarmende kerstdagen. We gingen dus ijverig op zoek naar lichtpuntjes. Dat de omzet bij Colruyt Group toch maar mooi op peil blijft ondanks de moeilijke vergelijkingsbasis? Tja, als je de halve FMCG-wereld uit de rekken keilt, dan moet je ook het volgende semester geen groei verwachten. En dat het marktaandeel ondanks alles niet meer daalt? Niet moeilijk wanneer je concurrenten ofwel dicht zijn ofwel met lege rekken kampen wegens stakingen en logistiek geklungel.
Bloed geroken
De groeistuip van de buurtwinkel is een tijdelijk fenomeen gebleken, misschien is dàt het enige goeie nieuws waar de retailer zich aan kan vastklampen. Het koopgedrag normaliseert. Maar die winstmarges, die komen voorlopig niet terug, en dat beseft Jef beter dan wie ook. Met dank aan de Hollanders, in de eerste plaats. Ahold Delhaize heeft bloed geroken. De voet gaat daar echt niet van het gaspedaal. Jumbo van zijn kant kwam zich deze week gezellig mee in Kuurne vestigen. Het Gele Gevaar is voorlopig nog een klein Geel Gevaartje, maar ze bespelen goed de perceptie. En vergeet vooral ook de Duitsers niet.
Laat de consument intussen maar prijzen vergelijken, off- en online. Die fameuze Rode Telefoon is nu een rode smartphone. Iedereen weet: het zal bepaald niet beteren met de prijs- en promodruk volgend jaar. En dat terwijl de kosten blijven stijgen. Between a rock and a hard place, luidt een toepasselijke Engelse uitdrukking. Dat doet pijn. Eén en ander heeft ongetwijfeld ook z’n impact op de toch al “best pittige” jaargesprekken met de merkfabrikanten. We houden de lege schappen in het oog, de komende weken.
Aderlating
De beurskoers, die wordt stilaan weer wél betaalbaar. Het is dan toch iets. Behalve dan voor de arme trouwe medewerkers die machteloos toekijken hoe hun aandelenbonus verdampt, net nu ze kerstcadeautjes wilden kopen. Dat wordt een sober feestje. Een koude kerst. Hier en daar wijzen beschuldigende vingers richting Jef: na bijna dertig jaar wordt het wel eens tijd voor een wissel van de wacht, volgens sommigen. Die mening weerklinkt niet voor het eerst, maar wel steeds luider. Te hopen van niet: het zou een aderlating zijn. Voor Filet Pur, bedoel ik.
Maar ja, wat wil je? Als er een storm opsteekt, dan kijkt iedereen naar de kapitein. Wat doet die? Blijven vasthouden aan een strategie uit de jaren negentig terwijl concurrenten de shoppers komen verblijden met even lage prijzen, verrassende assortimenten en veel mooiere winkels? Hardnekkig volhouden dat thuisbezorgen niet duurzaam is terwijl Appie vrolijk koers zet richting online marktleiderschap?
Gijzeling
Dat ze bij Retail Partners Colruyt Group enkele weken geleden nog werden voorbijgestoken door de veel kleinere collega Lambrechts, die een slim onlineplatform voor de zelfstandige ondernemers lanceerde, was een veeg teken aan de wand. Ja, nu krijgen de Sparwinkeliers plots ook hun online tool: veel meer dan een veredeld bestelformuliertje is het echter niet. Kortom: er zal uit een ander vaatje getapt moeten worden. En de tijd begint te dringen.
Want Amazon is op weg. Echt. De gigant komt de boodschappen aan onze deur bezorgen. In heel Europa. Meer bepaald de boodschappen van andere supermarktketens, bovendien. Zoals Morrisons in Londen, of Monoprix in Parijs. En in Brussel en wijde omgeving? Dat is nog niet beslist, blijkbaar. Als ik Jef was, dan nam ik de telefoon. Want Amazon kan het niet alleen en wil er alles aan doen om de trouwe Prime-leden nog sterker aan zich te binden. Het begint akelig veel op gijzelen te lijken, zelfs.
Nieuws van het front
Of het dan ook mogelijk wordt om, zeg maar, als inwoner van Sint-Niklaas de boodschappen vanuit Hulst te laten overkomen? Dat zou interessant zijn, want binnenkort zal winkelen net over de Nederlandse grens nog wat goedkoper worden dan het al was. Ze hebben daar namelijk eindelijk een nieuwe regering en die gaat niet alleen een suikertaks heffen – een échte, niet zoals het onding waar Maggie De Block ons mee opzadelde – maar ook de btw op groenten fruit van 9% naar 0% verlagen. Nul procent, dat leest u goed. Dàt is pas een Nutri-Boost. Als Europa het goedvindt, weliswaar, maar toch.
Als uitsmijter heb ik nog opmerkelijk nieuws van het front. De oorlog tussen foodretailers en fabrikanten woedt immers volop in heel Europa. En voor wie dacht dat de retailers aan de winnende hand zijn: think again! De boel escaleert. In Duitsland zet een vastberaden fabrikant de grootste supermarkt het mes op de keel.
Koekje van eigen deeg
Echt waar: Essity, bij ons bekend als producent van merken als Edet, Lotus, Okay of Demak’Up, stopt gewoonweg de leveringen aan marktleider Edeka. Tot ze de tariefverhogingen slikken. Bam! Een koekje van eigen deeg, dus. De multinational levert dan ook een schaars en onmisbaar product: toiletpapier. En veel andere producenten zijn er niet. Dan heb je een onderhandelingspositie. Benieuwd hoe lang ze daar hun kak gaan kunnen inhouden. En of de shit ook naar hier overwaait.
Tot slot nog een dienstmededeling: dit was de laatste Filet Pur van het jaar. Uw dienaar had na al die coronamiserie verdorie nog achttien vakantiedagen openstaan. Die moeten op. Volgende week krijgt u nog het Grote Foodretail Jaaroverzicht, dat wel. Fijne feesten gewenst en tot volgend jaar!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.