RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodservice beleeft omwenteling na corona

iconFood24 september, 2020

De coronapandemie stort de foodservicebrance in een existentiële crisis: de succesformules uit het verleden werken niet langer, het is zoeken naar nieuwe modellen die het vertrouwen bij consumenten en bedrijven weer kunnen herstellen.

 

Vertrouwen herstellen

De conclusies na vier afleveringen van het foodserviceonderzoek van Food in Mind en iVox lijken vrij helder, en het recente onrustwekkende nieuws over een nakende herstructurering bij Lunch Garden bevestigt de teneur: “Een op twee Belgen gelooft niet dat de postcorona wereld ooit wordt als weleer, ondanks de regels van de overheid. Een grote meerderheid wenst veiligheid in te bouwen en zal de social distancing blijven respecteren,” zegt Eddy Bovijn. “Het restaurantbezoek na de lockdown, ligt lager dan voor de crisis en zal in eerste instantie gebeuren met familie en vrienden. Het vertrouwen in een eetgelegenheid herstellen kan alleen door transparante communicatie.”
 

“Afhaalmaaltijden lijken toch niet zo’n succes tijdens de lockdown en worden mogelijk sterk afgebouwd erna. De meerderheid van de bevolking heeft hiermee weinig of geen eerdere ervaring en er is grote onzekerheid omtrent het product (kwaliteit, hygiëne, gezondheid). Remmende factoren zijn de vrees voor besmettingsgevaar door de bezorger, de verpakking of de voeding zelf. Ook de ontbijtfrequentie buitenhuis staat onder druk, maar wordt deels opgevangen door levering aan huis of afhaalboxen.”

 

Evoluties opvolgen

“Bij gemiddeld één op drie consumenten leeft de smetvrees voor de verse groenten. Diepvriesgroenten bieden hierbij een oplossing. Na de crisis blijft de focus op gezondheid, versbereid of voorverpakt en diepvries. De lockdown biedt ook een aantal kansen: namelijk de tijd om vaker te koken. Zo verhoogt de kennis van nieuwe gerechten en nieuwe producten. Een klein kwart van de respondenten toont interesse om verse producten zoals groenten, fruit, vlees of vis online aan te kopen. Gemak, veiligheid, een vers(er) en ruimer aanbod zijn de drivers voor toekomstige online aankopen.”
 

Ook in de bedrijfswereld verandert het gedrag. “20% van de werknemers zegt momenteel meer dan vroeger de eigen brooddoos mee te nemen naar de werkplek; een derde mijdt het bedrijfsrestaurant, koffiepauzes en andere sociale contacten. Dit gedrag blijft ook na de crisis spelen. Voorverpakte producten wijzigen het aanbod van de bedrijfskeuken.”
 

De hotelsector aan de kust deed het wel prima: de grote ketens hebben een duidelijk coronabeleid dat werkt en de klant zekerheid geeft. Cityhotels die leven van business en (internationale) toeristen zullen eind dit jaar nauwelijks een derde van hun budget halen.

 

Grote omzetverliezen

Globaal genomen is het verdict hard, zegt Bovijn. “De totale foodservicesector zal dit jaar nauwelijks 65 à 70% van haar gebudgetteerde omzet halen. De omzetverliezen bij de operatoren worden nu al weerspiegeld in de omzetcijfers van de producenten/leveranciers. Veel bedrijven verklaren nu al dat ze nooit meer de omzet van 2019 zullen halen. Voor sectoren als transportcatering, bedrijfscatering en eventcatering duurt het tenminste tot 2023/24 om opnieuw de winstbijdragen van 2019 te halen. Producenten die hun businessmodel en hun commerciële strategie niet drastisch herzien, dreigen snel uit de boot te vallen…”
 

Voor verdere informatie omtrent het coronaonderzoek : Eddy Bovijn eb@foodinmind.com en www.foodinmind.com

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De coronapandemie stort de foodservicebrance in een existentiële crisis: de succesformules uit het verleden werken niet langer, het is zoeken naar nieuwe modellen die het vertrouwen bij consumenten en bedrijven weer kunnen herstellen.   Vertrouwen herstellen De conclusies na vier afleveringen van het foodserviceonderzoek van Food in Mind en iVox lijken vrij helder, en het recente onrustwekkende nieuws over een nakende herstructurering bij Lunch Garden bevestigt de teneur: “Een op twee Belgen gelooft niet dat de postcorona wereld ooit wordt als weleer, ondanks de regels van de overheid. Een grote meerderheid wenst veiligheid in te bouwen en zal de social...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN