Op de trein al een snack bestellen zodat je die tijdens het overstappen enkel hoeft op te pikken bij de stationskiosk? Daar zorgt de Nederlandse app Foodsy voor. Het zou het eerste mobiele pre-order- en betaalplatform in Europa zijn, speciaal voor treinreizigers.
Tot op de minuut vooruitbestellen
Met de app kunnen treinreizigers onderweg een maaltijd of drankje bestellen en vooraf betalen, zodat ze die snel kunnen oppikken en de wachtrij kunnen omzeilen. Je kiest zelf een tijdstip waarop je je bestelling wil afhalen. Aan een apart loket kunnen de klanten dan hun bestellingen kunnen afhalen, zodat ze niet alsnog hoeven aan te schuiven.
“De reiziger kan desgewenst tot op de minuut nauwkeurig aangeven wanneer hij of zij de bestelling wil ophalen. Een eenvoudige manier om de rij te omzeilen en je overstap te halen”, klinkt de redenering. Het systeem van ‘pre-orders’ wordt in de Verenigde Staten al succesvol bij Starbucks gebruikt: een op de drie koffies zou er vooruit worden besteld.
Kwart van de stationsformules
De app is vandaag bij ongeveer een kwart van de foodformules in stations in Nederland in gebruik, van grote ketens zoals The Döner Company en New York Pizza tot zelfstandige zaken. Op termijn moet zowat 90% van alle stationswinkels bij de app aangesloten zijn, ambieert oprichter Sam Eerdmans.
Ook het aantal stations moet sterk uitbreiden, zegt de ondernemer in Management Team: “Momenteel zijn we te vinden op de stations Bijlmer ArenA, Zuid, Centraal en Sloterdijk in Amsterdam, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Uiteindelijk doel is landelijke dekking.”
Automatische betalingen
Betalen gebeurt via de gebruikelijke kanalen, zoals iDEAL, PayPal en creditcard, maar er is ook een mogelijkheid om de betalingen te bundelen en achteraf af te rekenen met Foodsy Easypay. “Daarbij kunnen klanten de bedragen van afzonderlijke bestellingen opsparen tot maximaal 50 euro. Afschrijving van het openstaande bedrag vindt twee keer per maand plaats via automatische incasso”, klinkt het.
In Europa zou Foodsy het eerste platform in zijn genre zijn. De app is vandaag goed voor “zo’n 200 à 300 bestellingen per dag” en werd ongeveer 15.000 keer gedownload. In de toekomst kan het concept eventueel ook uitbreiden naar andere ‘on-the-go’-foodservicekanalen, zoals tankstations langs de snelweg, meent Eerdmans.