BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller (Ahold Delhaize) over The Future of Food: “Financieringsvraagstuk wordt cruciaal voor succesvolle transformatie”

iconFood9 december, 2021

Coauteurs Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey lieten hun boek The Future of Food vooraf lezen door Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en vroegen hem om een reactie. Het is van groot belang dat we de complexiteit van deze problematiek goed onder ogen zien, benadrukt hij.

 

Transformatie kost geld

“In de voedseltransformatieketen zijn de uitdagingen groot, op uiteenlopende vlakken: denk aan klimaat, voedselzekerheid, ecosystemen, afval, sociale verhoudingen… Daarom is het van belang dat we de gehele keten beschouwen, in al zijn aspecten, van boer tot consument. Dat is ook een voorwaarde om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.”

 

“Daarbij mogen we de economische realiteit niet uit het oog verliezen. Transformatie kost geld. Wie gaat dat betalen? Iedereen in de keten wil ook geld verdienen: de boer, de fabrikant, de retailer… Er spelen concurrentieverhoudingen en we mogen de koopkracht van de consument niet uit het oog verliezen. Transformatie kan daarom alleen succesvol zijn zodra een aantal elementen als pre-competitief worden gezien: de financiering van klimaatinspanningen, stimuli voor regeneratieve landbouw…”

 

Gelijk speelveld creëren

“Financiering en ondersteuning zullen cruciaal zijn om de transitie naar een duurzamer voedselsysteem van boer tot consument mogelijk te maken. De rol die de overheid hier kan spelen, ligt in het creëren van een gelijk speelveld. De Europese Green Deal met zijn ‘Farm to Fork’-strategie geeft een goede aanzet om een beweging op gang te brengen, al kan men ook kritische vragen stellen bij bepaalde keuzes.”

 

“Er ligt een grote taak om de consument bewust te maken en het vertrouwen te herstellen. De voedingssector zal met een overtuigend plan van aanpak moeten komen, open en eerlijk communiceren, zich een betrouwbare partner tonen. We kunnen consumptiekeuzes begeleiden, maar niet voorschrijven. Daarbij zie ik een belangrijke rol weggelegd voor een standaardisering van informatie, met nutritionele etikettering (de Nutri-Score, Guiding Stars… ) en wellicht later ook klimaatetikettering.”

 

Omnichannel-supermarkt is blijver

“Klimaatthema’s en natuurdilemma’s zijn urgent: we moeten streven naar een (netto) nulgroei van broeikasgassen, naar een herstel van de biodiversiteit, naar gezonde bodems… Technologie en digitalisering gaan ons daarbij helpen. Schaalvergroting en technologische ontwikkelingen zullen hand in hand gaan met authenticiteit en natuurlijkheid. Vervangers voor dierlijke proteïnen zijn belangrijk om het klimaat zo veel mogelijk te doen herstellen. Ik denk wel dat omnichannel-supermarkten voor het grootste deel van de consumentenmarkt het belangrijkste aankoopkanaal zullen blijven.”

 

“De Covid-crisis heeft een aantal zaken versterkt qua bewustzijn. Mensen zijn meer thuis gaan koken, en kregen zo ook meer respect voor voeding en productie. Convenience werd nog belangrijker, gezondheid kwam hoger op de agenda, net als aandacht voor het klimaat.”

 

Slotvraag: wat hoopt Frans Muller tegen 2030 op zijn bord te vinden? “Als we goed zorgen voor duurzame visbestanden, kijk ik in 2030 uit naar een lekkere zeetong, tarbot of griet op mijn bord.”

 

The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector wordt uitgegeven door Lannoo Campus in België en Van Duuren Management in Nederland. Er is inmiddels ook een Engelstalige versie. Verkrijgbaar in de betere boekhandel en voor grotere volumes te bestellen via deze link.

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Coauteurs Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey lieten hun boek The Future of Food vooraf lezen door Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, en vroegen hem om een reactie. Het is van groot belang dat we de complexiteit van deze problematiek goed onder ogen zien, benadrukt hij.   Transformatie kost geld “In de voedseltransformatieketen zijn de uitdagingen groot, op uiteenlopende vlakken: denk aan klimaat, voedselzekerheid, ecosystemen, afval, sociale verhoudingen… Daarom is het van belang dat we de gehele keten beschouwen, in al zijn aspecten, van boer tot consument. Dat is ook een voorwaarde om vraag en aanbod beter op elkaar...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be