Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil | RetailDetail

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil
Shutterstock

Coca-Cola, Lipton Ice Tea en Spadel hebben hun krachten gebundeld in Mooimakers, een samenwerkingsverband tegen zwerfvuil. Samen zetten ze een reclamecampagne op poten om zwerfvuil tegen te gaan.

Samen strijden voor één doel

De campagne loopt van 30 mei tot 5 juni en moet consumenten sensibiliseren en oproepen om lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak te gooien. Het is de eerste keer dat drie drankproducenten in Vlaanderen reclameruimte in het straatbeeld gebruiken om gezamenlijk te strijden voor één doel.

 

“De strijd tegen zwerfvuil is er één die iedereen aanbelangt. We zijn erg blij dat we de handen vandaag in elkaar kunnen slaan en dat deze merken mee hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil”, aldus Kelly Baetens van Mooimakers.

 

Bij Lipton Ice Tea, dat deel uitmaakt van Unilever, is de campagne een uitloper van het Unilever Sustainable Living Plan: “België is reeds koploper in Europa op het vlak van verpakkingsrecyclage. Met deze campagne willen we met Lipton Ice Tea het duidelijk signaal geven dat verpakkingen niet in de berm of in een bos horen, maar in de vuilnisbak. Als producent willen we samen werken aan een groenere omgeving”, zegt communicatiemanager Freek Bracke.

 

“Verantwoordelijkheid nemen”

Coca-Cola heeft de voorbije jaren al verschillende opruimacties gehouden rond de eigen sites, waar de medewerkers van het bedrijf aan deelnamen. Daarnaast zijn er ook jaarlijks terugkerende recyclageactivaties op de zomerfestivals. “Al onze drankverpakkingen zijn 100% recycleerbaar, dus door ze in de juiste vuilnisbak te gooien help je ons om ze te hergebruiken en zo de cirkel rond te maken,” voegt communicatiedirecteur Jeroen Langerock daaraan toe.

 

“We willen onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we samen werken aan een duurzame toekomst waarin de hoeveelheid zwerfvuil daalt. We zijn er ons van bewust dat er nog een weg af te leggen is richting een circulaire economie waarbij petflessen enkel nog in de pmd-zak belanden en niet meer op straat of in de natuur. Daarom is deze campagne van belang”, besluit Jean-Benoit Schrans van Spadel.

 

De campagne van Mooimakers en de drie drankenproducten is de komende dagen te vinden in de straten van Aalst, Antwerpen, Borsbeek, Brasschaat, Dendermonde, Geel, Genk, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, Lier, Lokeren, Mechelen, Oostende en Roeselare.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".