Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil | RetailDetail

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil

Frisdrankbedrijven bundelen krachten tegen zwerfvuil
Shutterstock

Coca-Cola, Lipton Ice Tea en Spadel hebben hun krachten gebundeld in Mooimakers, een samenwerkingsverband tegen zwerfvuil. Samen zetten ze een reclamecampagne op poten om zwerfvuil tegen te gaan.

Samen strijden voor één doel

De campagne loopt van 30 mei tot 5 juni en moet consumenten sensibiliseren en oproepen om lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak te gooien. Het is de eerste keer dat drie drankproducenten in Vlaanderen reclameruimte in het straatbeeld gebruiken om gezamenlijk te strijden voor één doel.

 

“De strijd tegen zwerfvuil is er één die iedereen aanbelangt. We zijn erg blij dat we de handen vandaag in elkaar kunnen slaan en dat deze merken mee hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil”, aldus Kelly Baetens van Mooimakers.

 

Bij Lipton Ice Tea, dat deel uitmaakt van Unilever, is de campagne een uitloper van het Unilever Sustainable Living Plan: “België is reeds koploper in Europa op het vlak van verpakkingsrecyclage. Met deze campagne willen we met Lipton Ice Tea het duidelijk signaal geven dat verpakkingen niet in de berm of in een bos horen, maar in de vuilnisbak. Als producent willen we samen werken aan een groenere omgeving”, zegt communicatiemanager Freek Bracke.

 

“Verantwoordelijkheid nemen”

Coca-Cola heeft de voorbije jaren al verschillende opruimacties gehouden rond de eigen sites, waar de medewerkers van het bedrijf aan deelnamen. Daarnaast zijn er ook jaarlijks terugkerende recyclageactivaties op de zomerfestivals. “Al onze drankverpakkingen zijn 100% recycleerbaar, dus door ze in de juiste vuilnisbak te gooien help je ons om ze te hergebruiken en zo de cirkel rond te maken,” voegt communicatiedirecteur Jeroen Langerock daaraan toe.

 

“We willen onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we samen werken aan een duurzame toekomst waarin de hoeveelheid zwerfvuil daalt. We zijn er ons van bewust dat er nog een weg af te leggen is richting een circulaire economie waarbij petflessen enkel nog in de pmd-zak belanden en niet meer op straat of in de natuur. Daarom is deze campagne van belang”, besluit Jean-Benoit Schrans van Spadel.

 

De campagne van Mooimakers en de drie drankenproducten is de komende dagen te vinden in de straten van Aalst, Antwerpen, Borsbeek, Brasschaat, Dendermonde, Geel, Genk, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, Lier, Lokeren, Mechelen, Oostende en Roeselare.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.