RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

The Hawaiian Poké Bowl trekt vol ambitie naar Nederland

icon
Food14 juni, 2021

Met een autoritaire “The” voor z’n naam eist The Hawaiian Poké Bowl het merkleiderschap op in z’n niche. Bij Green Park Investment Partners tankt de restaurantketen geld en knowhow voor expansie naar Nederland. “We verkopen geen eten, we verkopen je een vakantie van twintig minuten.”

 

Coronaproof concept

Het is een subtiele maar veelbetekenende rebranding, dat ene extra woordje: zeg binnenkort niet langer Hawaiian Poké Bowl, maar zeg “The” Hawaiian Poké Bowl. Sinds de oprichting in augustus 2018 ging het hard voor de horecaketen, die zich specialiseert in het van oorsprong Hawaïaanse gerecht op basis van rijst, groenten en gemarineerde vis in een kom. In België heeft het bedrijf intussen 14 vestigingen, waarvan er tien geopend werden in volle coronacrisis. Met de hulp van investeerder Green Park Investment Partners schakelt de onderneming nog een versnelling hoger. De ambitie: 35 vestigingen in België en 20 in Nederland de komende drie jaar.
 

“Ons concept is coronaproof,” zegt CEO en medeoprichter Mattijs Hermans in een gesprek met RetailDetail. “Mensen zijn nu meer bezig met gezonde voeding. We willen in onze markt een ‘authority brand’ zijn, we bouwen een herkenbaar, warm merk dat het moet hebben van beleving. We kiezen resoluut voor triple-A locaties, we investeren in een sfeervolle inrichting. Eigenlijk verkopen we je geen eten, we verkopen je een vakantie van twintig minuten.” Het concept spreekt interessante en groeiende doelgroepen aan, zoals vegetariërs en vegans, en ook moslims, een groep die wel eens vergeten wordt door andere fast casual spelers. “We zijn een uitgesproken multicultureel bedrijf.”

 

Verticaal geïntegreerd

Poké bowls zijn geen hype, maar een nieuw marktsegment, is de overtuiging van de ondernemer. “Qua prijs-kwaliteitverhouding is ons product superieur aan bijvoorbeeld sushi of gourmet burgers. Bij ons kan je al komen eten voor tien euro, en je kan je bowl naar eigen smaak samenstellen. Dit is dan ook een gerecht dat je wekelijks kan komen eten.” The Hawaiian Poké Bowl is opmerkelijk genoeg zo’n twee euro per bowl goedkoper dan de meeste Nederlandse concurrenten.
 

Het bedrijf opteerde van bij de start voor een atypische organisatie: de restaurantketen is een geoliede, verticaal geïntegreerde machine. In de restaurants werken geen koks. Alle ingrediënten worden bereid in een centrale hub, van waaruit de vestigingen beleverd worden. Ter plaatse worden de bowls dan samengesteld. “We kopen volledige zalmen in Noorwegen, die we zelf fileren, marineren en in blokjes aan de restaurants bezorgen. Onze komkommers komen recht van de boer.” Die manier van werken is niet alleen efficiënter en goedkoper, het garandeert ook versere producten en een constante kwaliteit.

 

Afhalen

Sinds corona is het consumptiegedrag grondig gewijzigd, ziet Mattijs Hermans, en horecaondernemers moeten zich aanpassen. De bezorgplatforms zijn uitgegroeid tot een factor van belang, maar veel mensen komen hun bestelling ook zelf afhalen, wat goedkoper is. “In sommige restaurants vertegenwoordigt afhalen tot 60% van de omzet. We hebben daarom ons eigen orderplatform gebouwd, en dat is erg succesvol. Mensen halen niet enkel af om thuis te eten, ze spreken vaker elders af, met vrienden: langs de Scheldekaaien of in een park bijvoorbeeld. Dat wordt een blijver, denk ik. In de toekomst evolueren we wellicht naar 70% dine-in of afhalen en 30% delivery.”

 

Schaalvoordeel

The Hawaiian Poké Bowl is het geesteskind van Mattijs Hermans, Albano Gozhina en Ash Shah. Een passie voor gezonde voeding is wat de drie oprichters – die zonder horeca-ervaring van start gingen – samenbracht. “Aanvankelijk werden we afgeschrikt door de horrorverhalen die je hoort over de Belgische horeca: dat je geen geschikt personeel kan vinden, dat je enkel rendabel kan worden als je in het zwart werkt… Maar onze manier van werken focust op operational excellence, en dat brengt snel schaalvoordeel.”
 

Nu Green Park Investment Partners aan boord komt, wil The Hawaiian Poké Bowl het gaspedaal dieper induwen. “In België duurde het twee tot drie jaar om onze draai te vinden en ons concept te optimaliseren. Met de hulp van onze partner kunnen we die drie jaar in Nederland overslaan.” In België verkoopt de keten nu jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bowls in 14 restaurants. De ambitie is om te verdubbelen en door te groeien naar 3 miljoen bowls in 30 tot 35 restaurants. “We zoeken mooie locaties in de centrumsteden.” In Nederland mikt het bedrijf op 20 restaurants tegen 1 januari 2025.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    [Filet Pur] Sfeerbedervers

    Een verjaardagsfeestje wordt bruusk verstoord, terwijl discussies over internationale prijsverschillen alweer voorbijgaan aan de essentie. Wie legt er de vinger op de zere plek van de gemiste kansen? Filet Pur to the rescue!

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN