RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Carrefour in Mons de winkelbeleving transformeert

icon
Food10 december, 2015

Overweldigende ervaring

De reacties in de pers zijn unaniem lovend, en terecht. Een bezoek aan het verkooppunt is een tamelijk overweldigende belevenis, in elke afdeling valt wel wat nieuws te ontdekken. De hypermarkt van de toekomst mogen we deze winkel nochtans niet noemen van Carrefour, een testwinkel of labo is het evenmin. Welke elementen springen eruit? Hierbij drie suggesties.

 

1. Het winkelparcours binnenstebuiten gekeerd

Het is even wennen als je binnenkomt. In traditionele super- en hypermarkten vind je de verse producten doorgaans langs de buitenwanden, rondom de winkel, en de droge voeding en non-food in het midden – daarom noemen ze dat ‘center store’. In Mons heeft Carrefour die logica binnenstebuiten gekeerd: vers staat centraal – met de keuken als het hart van de winkel – en daarrond staan de verschillende food- en non-foodboetieks opgesteld.

 

Dat hebben we nog niet vaak op deze manier gezien. Het wordt boeiend om te analyseren hoe die opstelling zal leiden tot een ander klantparcours – en dus een gewijzigd koopgedrag.

 

2. Offline en online komen samen

Supermarkten tonen zich tot nu toe eerder terughoudend als het gaat om digitale technologie. Niet zo in Mons. De grote nadruk op fysieke beleving en verleiding in deze hypermarkt staat een sterk doorgedreven synergie tussen de digitale wereld en de fysieke winkel niet in de weg. Hier zet Carrefour alle middelen in, van interactieve zuilen en schermen tot de intussen wel bekende digitale passpiegel.

 

Vooral de ‘digitale muur’ voor zware boodschappen is een mooie vondst – en een echt relevante service. Hier komen de voordelen van online en offline perfect samen. Het lijkt de piste voor de toekomst.

 

3. Lokaal is het nieuwe normaal

Carrefour heeft goed begrepen dat je als foodretailer altijd lokaal moet winnen om succesvol te zijn. Shoppers maken een keuze uit het winkelaanbod in hun onmiddellijke omgeving. In Mons bedien je de klant uit Mons, en die ligt er niet wakker van of de winkel in pakweg Oostakker wel volgens exact hetzelfde concept is ingericht. En ja, zowat elke supermarkt heeft tegenwoordig een rayon met streekproducten, maar wat Carrefour hier doet, gaat toch nog enkele stappen verder.

 

Precies daarom benadrukte Exploitatiedirecteur Hypermarkten Arnaud de Lauzières op de persconferentie dat het winkelconcept van Mons niet zomaar zal worden uitgerold naar de andere 44 hypermarkten van de keten. Er kan geen sprake zijn van ‘copy/paste’, omdat deze winkel specifiek werd ontwikkeld in functie van zijn lokale markt, in nauwe dialoog met de plaatselijke klanten én medewerkers.

 

Het is erg waarschijnlijk dat Carrefour in een gelijkaardig gesprek met de klanten en medewerkers van bijvoorbeeld Oostakker andere antwoorden zal krijgen. En mocht de retailer beslissen om ook in Oostakker bier te gaan brouwen, dan zal dat wellicht niet in samenwerking met de Henegouwse Brasserie de Silly gebeuren, maar wel met – het is maar een suggestie – Brouwerij Van Steenberge bijvoorbeeld.

 

Uiteraard wil je als retailer een coherent merkimago uitdragen en heb je het schaalvoordeel van een grote keten nodig om competitief te zijn. Retailers streven daarom vaak naar een strak formulebeheer, waarbij verkooppunten onderling haast inwisselbaar zijn en het lokale winkelmanagement enkel dient uit te voeren wat het hoofdkantoor voorschrijft. Maar onvermijdelijk missen ze daardoor unieke kansen om hun lokale shoppers beter te bedienen. Iets wat franchisewinkels doorgaans wél goed doen. Niet voor niets geeft Carrefour al een tijdje een grotere autonomie aan haar hypermarktdirecteurs. Een ontwikkeling om van nabij te volgen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier

    Jumbo zet zijn contract met vaste broodleverancier Bake Five stop om de inkoopkosten te verlagen. Een ongeziene zet, want de bakkerijgroep bakt al twee decennia voor Jumbo en is zo ook sterk van de supermarktgroep afhankelijk.

  • icon
    Food24 juni, 2025
    Colruyt Frankrijk: nog 950 banen in gevaar

    Ondanks de overname van 81 Franse Colruyt-supermarkten door Les Mousquetaires, dreigt nog het verlies van 950 banen. Voor 24 winkels, de distributiecentra en het hoofdkantoor zijn immers nog geen oplossing gevonden.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN