RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Pietercil Delby’s
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
  • Personen Stéphanie Teetaert
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Pietercil Delby’s de wereldkeuken op de kaart zet

icon
Food23 september, 2022

Shoppers winnen voor de wereldkeuken: dat doe je niet alleen met producten of merken, maar met laagdrempelige oplossingen en alledaagse inspiratie. Met ‘Food of the World’ bouwt Pietercil Delby’s een categorievisie die ook de omzet in de verscategorieën aanjaagt.

Op zoek naar slagkracht

Met verschillende, complementaire merken een categorievisie uitbouwen: dat doet Pietercil Delby’s met het ‘Food of the World’-schap, dat meer exotisme en variatie in de dagelijkse keuken brengt bij onder andere Carrefour, Delhaize, Colruyt en recent ook Jumbo. “Als je met de trade goed wil samenwerken, dan moet je vertrekken vanuit hun perspectief: de shopper, de categorie. En daar aanknopingspunten vinden. We gaan op zoek naar slagkracht door merken samen te brengen die elkaar aanvullen,” vertelt Business Unit Manager Stéphanie Teetaert. Over die aanpak vertelt ze meer op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen.

De foodbroker heeft een bijzonder businessmodel: “We zijn zelf niet de eigenaar van de merken, we werken in partnership met onze merkeigenaars. Soms gaat het om grote merken, maar soms bouwen we ook merken en categorieën ‘from scratch’. Ons verdienmodel komt niet van de brutomarge die we maken op de verkoop van producten, maar echt van service en expertise. Onze toegevoegde waarde ligt in de last mile naar het winkelpunt: de executie.”

Groeipotentieel

De categorie van de wereldkeuken kende een sterke groei tijdens de pandemie: consumenten konden niet op restaurant, gingen meer thuis koken en wilden daar wel eens iets anders proberen. “Maar nu zien we de markt wat stagneren en moeten we volgende stappen zetten. De verantwoordelijkheid om de categorie verder te ontwikkelen ligt grotendeels bij ons, in partnerschap met de retailers. We hebben geïnvesteerd in consumentenonderzoek en we zien dat het potentieel groot is.”

Dit is voor retailers niet alleen een interessante categorie omwille van het groeipotentieel, maar ook door de combinatie met de verscategorieën: shoppers die deze producten in hun winkelkar leggen, kopen er vaak ook groenten en vlees bij. Wel is er nog veel te doen op het vlak van penetratie en frequentie. “Belgische shoppers koken gemiddeld 1,4 keer per maand een gerecht uit de wereldkeuken, wat nog relatief laag is in vergelijking met landen zoals Nederland, UK of de Nordics.

Een categorieverhaal

Het Food of the World concept illustreert mooi de omslag van een merkenverhaal naar een categorieverhaal. “We moeten ervoor zorgen dat ons aanbod niet zozeer een set van merken is, maar een set van volledige oplossingen. Consumenten leren de categorie kennen nadat ze op reis of op restaurant zijn geweest en ze willen dezelfde beleving op een makkelijke manier thuis creëren . Dus we moeten ervoor zorgen dat we de consument aanbieden  waarnaar hij op zoek is.”

Pietercil bouwt aan een categorieaanpak in verschillende etappes: beschikbaarheid, distributie, schapvisie en tenslotte educatie en inspiratie om in te spelen op de groeiende consumentenbehoefte aan ‘meer exotisme en variatie’ in de dagelijkse keuken. “Stap voor stap, want in een markt waar de maturiteit nog niet hoog is, moet je niet afkomen met high-end recepten.”

Lage drempel

“In Nederland bijvoorbeeld is de Indonesische keuken groot, in België zijn de Chinese en de Mexicaanse keukens de opstap. Sinds Covid kennen ook de Thaise en Japanse keuken hun opgang– mensen gingen bijvoorbeeld zelf sushi maken. Verder is er de keuken uit het Midden-Oosten, van Libanees tot Marokkaans, die ook sterk opkomt. Maar we mogen ons niet vergalopperen: het is verleidelijk om nieuwe keukens toe te voegen, maar de drempel mag niet te hoog liggen. Er is nu bijvoorbeeld wel belangstelling voor Koreaans, maar dat is nog heel pril, daar gaan we de categorie niet mee doen groeien.”

Toch hoopt Stéphanie Teetaert met een leuke primeur te kunnen uitpakken wanneer ze het woord neemt op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen. Zullen die dag ook het podium betreden: sprekers van onder andere Aldi, Pauwels Sauzen en StepUp Consulting.

Exclusief onderzoek

Strategische samenwerking tussen retailers en fabrikanten is belangrijker dan ooit. Hoe maak je van shoppers ook kopers? Hoe win je op het verkooppunt, offline en online? Deze conferentie brengt inspirerende cases én de resultaten van een exclusief onderzoek door expert Luc Desmedt (LD&Co) in samenwerking met Shopperware. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.

Trade & Shopper Marketing Congress
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Shoppers winnen voor de wereldkeuken: dat doe je niet alleen met producten of merken, maar met laagdrempelige oplossingen en alledaagse inspiratie. Met ‘Food of the World’ bouwt Pietercil Delby’s een categorievisie die ook de omzet in de verscategorieën aanjaagt. Op zoek naar slagkracht Met verschillende, complementaire merken een categorievisie uitbouwen: dat doet Pietercil Delby’s met het ‘Food of the World’-schap, dat meer exotisme en variatie in de dagelijkse keuken brengt bij onder andere Carrefour, Delhaize, Colruyt en recent ook Jumbo. “Als je met de trade goed wil samenwerken, dan moet je vertrekken vanuit hun perspectief: de shopper, de categorie. En...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN