IJsboerke in Nederlandse handen | RetailDetail

IJsboerke in Nederlandse handen

IJsboerke in Nederlandse handen
IJsboerke

De Nederlandse miljonair Fons Walder heeft via zijn chocoladebedrijf Baronie ijsproducent Glacio overgenomen, het moederbedrijf van onder andere IJsboerke. Een overnamebedrag werd niet bekend gemaakt.

Diversifiëren

Baronie is niet meteen de bekendste naam, maar het is een van de grootste chocoladeproducenten in België. Dat doet het voornamelijk onder de naam van een aantal huismerken, maar Baronie is tevens de eigenaar van chocolademerken Jacques en Kathy, chocoladetruffelspecialist Duc d’O en het Britse Ashbury. Die kreeg het allemaal de voorbije vijf jaar in handen. Jaarlijks haalt het bedrijf een omzet van ongeveer een half miljard euro. Met de overname van Glacio komt daar nu nog eens 100 miljoen euro bij, schrijft De Tijd.

 

Met de overname van Glacio wil Baronie vooral zijn productaanbod uitbreiden en sterker in de onderhandelingen staan ten opzichte van de supermarkten. Met roomijs heeft het ook een typisch zomerproduct in handen, als aanvulling op de chocolade die veel meer in de koudere maanden van het jaar wordt verkocht.

 

Voor IJsboerke betekent het alvast dat het voor de derde keer in twintig jaar van eigenaar verandert: in 1997 kwam het bedrijf in handen van de Nationale Portefeuillemaatschappij van Albert Frère, Glacio nam het merk in 2013 over en nu is er dus Baronie.

 

IJsboerke is nog steeds een bekende naam, maar verliest al jaren marktaandeel aan de merken van Unilever, dat Ola, Magnum en Cornetto produceert. Ook de hogere grondstofprijzen en het wisselvallige Belgische weer dragen bij tot de mindere prestaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.