RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Interview: Waarom Aldi na 18 jaar een nieuwe slogan nodig had

icon
Food3 maart, 2022

In een snel veranderend concurrentielandschap wil Aldi zich scherper onderscheiden: de discounter is niet enkel voor shoppers, maar ook voor leveranciers een slimme keuze. De retailer zet in op langetermijnrelaties en kiest zo veel mogelijk voor Belgische fabrikanten.

 

Marketingoffensief

Sinds begin dit jaar heeft Aldi in België en Luxemburg een nieuwe slogan: na jaren van “Hoge kwaliteit, lage prijs” – een slagzin die al meegaat sinds 2004 – luidt de baseline nu “Aldi, altijd slim”. Het hele jaar lang wil de discounter dat ook gaan bewijzen, met 52 “waarheden”. Zoals: dat er altijd een Aldi in de buurt is, dat klanten er keuze hebben zonder stress, dat Aldi slim de rekken vult, met de omdozen in het schap, of dat shoppers er besparen op tijd én geld. Ook de visuele identiteit kreeg een makeover: marketinguitingen hebben nu een blauw-witte balkenstructuur, in lijn met het zeer herkenbare logo.

 

De nieuwe baseline keert terug op de wekelijkse folder, maar ook in de media en online. Aldi zet dit jaar opmerkelijk sterk in op radioreclame, met promotionele spots op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, en een merkondersteunende spot op woensdag. Ook tv, sociale media, banners en influencers zitten in het mediapakket. Kortom: een stevig marketingoffensief.

 

‘Slim’ als paraplu

Over het waarom van deze evolutie hebben we een gesprek met directeurs Isabel Henderick (marketing en communicatie) en Natalie Duthoy (categoriemanagement). “Onze internationale merkbelofte houdt in dat we shoppen zo eenvoudig mogelijk maken voor onze klanten, maar we hebben wel de vrijheid om lokale accenten te leggen”, vertellen ze. “De maturiteit verschilt immers sterk van land tot land. In België zijn we al 46 jaar aanwezig, onze marktpenetratie bedraagt hier 80%, dat doet niemand ons na.”

 

Met de nieuwe boodschap wil Aldi zich vooral onderscheiden. Veel retailers verwijzen immers naar prijs en kwaliteit in hun slogans. “Wij willen hiermee onze identiteit meer herkenbaar in de markt zetten. Uit klantenonderzoek zien we begrippen als open, eenvoudig en slim vaak terugkeren. ‘Slim’ is een handige paraplu waaronder ook die belofte van hoge kwaliteit aan lage prijzen valt, net als die van nabijheid of snel en efficiënt winkelen.”

 

Inhaalbeweging in vers

Een ommekeer is dit dus eigenlijk niet, wel een verderzetting in lijn met de recente strategische keuzes. “We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan onze assortimentskeuzes en onze winkelbeleving, maar we blijven dezelfde koers varen. We zijn de uitvinders van de discount en elke innovatie wordt bij ons onderworpen aan een ‘eenvoud-check’. We gaan morgen dus geen drieduizend referenties opnemen. Wel is het zo dat het concurrentielandschap veranderd is. Daarom willen we onze eigenheid beter in de verf zetten.”

 

Het gaat immers goed met Aldi in België, benadrukken onze gesprekpartners: “Dankzij de sterkere focus op vers en het vernieuwde winkelconcept zien we mooie cijfers. We waren toe aan een inhaalbeweging in vers: we hebben hard gewerkt op de kwaliteit van ons aanbod groenten en fruit, we hebben vers vlees toegevoegd aan het vaste assortiment. De inspanningen zijn immens. Sinds anderhalf jaar bezoeken AGF-coaches onze winkels om de medewerkers op te leiden en te begeleiden. Het doel is de kennis voor verse groenten en fruit in de winkels te verhogen op het vlak van presentatie, het bewaken van de versheid, het managen van bestellingen en voorraden… Onze winkelmedewerkers zijn immers polyvalent, we willen ze wat ontzorgen.”

 

Lokale leveranciers

“Altijd slim” is ook een boodschap aan de leveranciers, zegt Duthoy: het is immers slim om aan Aldi te leveren. “We streven goede partnerships na, met het oog op de lange termijn. We hebben de reputatie dat we faire deals maken en we denken mee met onze leveranciers om de efficiëntie in de bevoorradingsketen nog te verbeteren. Doordat we een beperkt assortiment hebben, zijn de rotaties hoog en kunnen de productielijnen efficiënt blijven draaien.”

 

Tijdens de hele coronacrisis heeft de retailer maar weinig bevoorradingsproblemen gekend. “Met veel van onze leveranciers zijn we samen gegroeid, die langdurige relaties zijn een voordeel. Er zijn trouwens veel Belgische bedrijven bij. Samen houden we de vinger aan de pols.” Bekende binnenlandse langetermijnpartners van Aldi zijn bijvoorbeeld Inex, Refresco, Brouwerij Martens, Libeert en Hamlet. “Het merendeel van onze melk, zuivel, vlees en zomergroenten is afkomstig uit België. Dat geldt ook voor heel wat niet-voedingsproducten, zoals papierwaren.”

 

Faire prijsverhogingen

Of die goede relaties niet onder druk komen te staan, met de huidige discussies over prijsverhogingen? “Ik moet toegeven dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. We zien stijgingen voor vele factoren, en met hoge percentages. Dat is echt ongezien”, aldus Duthoy. Dat betekent evenwel niet dat Aldi zomaar mee stapt met elke vraag naar een tariefverhoging.

 

“We hebben tools om na te gaan of de gevraagde prijsverhoging wel fair is. We volgen de kostenevoluties voor grondstoffen, energie, transport en arbeid op de voet. Als het gaat om een faire prijsverhoging, dan kunnen we praten. Er zijn echter ook leveranciers – waaronder ook A-merken – die nu misbruik maken van de situatie, ten koste van de klant. Ze gaan soms kort door de bocht. Dat kunnen we niet aanvaarden: het moet fair blijven.” A-merken vertegenwoordigen weliswaar minder dan tien procent van het Aldi-assortiment. Wat dat betreft blijft de impact dus eerder beperkt.

 

Contracten nakomen

“Wij verwachten dat onze producenten de aangegane contracten nakomen”, benadrukt Duthoy. “Wij respecteren die contracten ook van onze kant. We gaan lopende contracten dus niet openbreken, maar bij nieuwe afspraken praten we in alle openheid.” De prijsverhogingen verlopen gradueel, verwacht ze: “We verhogen enkel waar het moet. We hebben immers niet de marge om alle kostenverhogingen op ons te nemen. Onze prijszetting is voor een groot deel kostengedreven. Maar niet alle producten zijn getroffen. Voor heel wat artikelen zijn verhogingen vandaag nog niet aan de orde omdat de contracten nog lopen.”

 

“Onze boodschap aan de consument is helder: je kan bij Aldi op lage prijzen blijven rekenen, en met onze huismerken boet je niet in op kwaliteit. We zien dat ook als onze maatschappelijke rol: we zijn een gatekeeper van de lage prijzen”, vult Henderick aan. Dat de prijs nu weer helemaal bovenaan de agenda staat, schept alleszins een gunstige context voor de discounter. “Veel gezinnen denken nu twee keer na over hun uitgaven. Onze ‘Hoeveel was’t?’ campagne die we twee jaar geleden lanceerden om shoppers gerust te stellen over hun kasticket, was achteraf bekeken haast visionair te noemen. Dit is voor ons opnieuw het moment om de klant te wijzen op onze uiterst gunstige prijs-kwaliteitverhouding.”

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In een snel veranderend concurrentielandschap wil Aldi zich scherper onderscheiden: de discounter is niet enkel voor shoppers, maar ook voor leveranciers een slimme keuze. De retailer zet in op langetermijnrelaties en kiest zo veel mogelijk voor Belgische fabrikanten.   Marketingoffensief Sinds begin dit jaar heeft Aldi in België en Luxemburg een nieuwe slogan: na jaren van “Hoge kwaliteit, lage prijs” – een slagzin die al meegaat sinds 2004 – luidt de baseline nu “Aldi, altijd slim”. Het hele jaar lang wil de discounter dat ook gaan bewijzen, met 52 “waarheden”. Zoals: dat er altijd een Aldi in de buurt is,...

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food25 september, 2023
    Aldi vereenvoudigt huismerken: Pirato wordt Sun Snacks

    Het bekende chips(huis)merk Pirato verdwijnt uit de winkelrekken: Aldi kiest ervoor om de internationale merknaam Sun Snacks ook in België voor chips te gebruiken. Ook andere huismerken gaan overigens met pensioen.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN