RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert Heijn
  • Onderwerpen Interview
  • Geografie België
  • Personen Raf Van den Heuvel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Raf Van den Heuvel (Albert Heijn): “Trots op onze rol van aanjager in België”

icon
Food4 oktober, 2024

Albert Heijn blijft voor animo zorgen in de Vlaamse foodretailmarkt, ziet directeur België Raf Van den Heuvel. De retailer groeit door met ondernemers, maar heeft geen plannen om filialen te verzelfstandigen: “Die kunnen nu ook al op zondag open.”

“Voldoende kritische massa”

Nog minstens één vestiging opent Albert Heijn dit jaar in België: half november in Ranst. Het wordt de vierde franchisewinkel voor ondernemer Pieter-Jan Vaes, die al twee Albert Heijn-winkels uitbaat in Merksem en één in Schilde.

Dat de expansie tegenwoordig wat trager verloopt, deert Van den Heuvel niet echt: “Met tachtig winkels zijn we het omslagpunt al even voorbij, we hebben voldoende kritische massa in Vlaanderen voor een gezonde bedrijfsvoering. We blijven groeien, er zitten voldoende projecten in de pijplijn, maar het vergt inderdaad tijd. Ik ben blij dat het nieuwe Vlaamse regeerakkoord de doorlooptijd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen wil verkorten: die bedraagt nu vaak meer dan een jaar, dat zou minder dan negen maanden moeten worden.”

“Zondagsopening is geen argument”

Nieuwe winkels opent de Nederlandse supermarktketen liefst met ondernemers, maar concrete plannen om de 25 geïntegreerde filialen te verzelfstandigen, liggen niet op tafel: “We zijn tevreden met de prestaties van die winkels.”

De zondagsopening is overigens geen argument voor franchising, zegt Van den Heuvel: ook filialen kan je perfect op zondag openen, je moet daarover enkel een akkoord vinden met de sociale partners. Slechts twee supermarkten van de keten zijn niet op zondag open: aan de Gentse Overpoort, in een studentenwijk waar op zondag weinig leven is, en in het winkelcentrum Ring Kortrijk, dat op zondag sluit. Bredene blijft in de winter gesloten, maar is de rest van het jaar wel op zondag open.

“De honger bij ondernemers is groot”

Kandidaat-franchisenemers vinden is geen probleem, al vist Albert Heijn vooral in de eigen vijver: “De honger bij onze ondernemers is groot. Het voordeel voor ons is dat we weten welk vlees we in de kuip hebben. We hebben ook goede ervaringen met de Delhaize-ondernemers die een Albert Heijn uitbaten, in Willebroek, Tongeren en Ingelmunster. Zij kennen hun marktgebied en ze zien dat de twee enseignes perfect naast elkaar functioneren – dat blijkt trouwens ook in Sint-Niklaas of in Sint-Pieters-Leeuw.”

De twee winkelformules verschillen sterk qua concept, assortiment, klanten, zegt de directeur: “Er is altijd een zekere overlap, elke supermarkt verkoopt Coca-Cola, maar wij bouwen ons merk op Hollandse producten, prijzen en promoties. Als groep heeft Ahold Delhaize ondernemers heel wat te bieden.”

“Online witte vlekken afdekken”

Hoe evolueren intussen de onlineactiviteiten? “De dekking is recent sterk toegenomen, we bedienen nu zowat 60% van de Vlaamse markt. Online en offline versterken elkaar, het verdiept de klantrelatie. Tegelijk gebruiken we online om witte vlekken af te dekken: in de Rupelstreek zijn we nog niet vertegenwoordigd, maar we leveren er al wel aan huis.”

Ook in Leuven hanteert de retailer een “online first”-strategie in afwachting van een fysieke vestiging – na de fusie met Delhaize moest de enige winkel in de studentenstad in 2017 immers dicht.

“We brengen wat in beweging”

Trots is Van den Heuvel op de aanjagersrol die Albert Heijn speelt op de Vlaamse markt. “In september viel het me enorm op hoeveel collega’s er nu ook uitpakken met verspakketten, snackgroentjes, stuntpromoties of goedkoop brood. We brengen wat in beweging. Ik voel me goed in de challenger-rol die we hier spelen, met de grote Albert Heijn-machine die achter ons staat.”

“Veel initiatieven komen vanuit Nederland, maar wij gieten er wel onze Vlaamse saus over. We luisteren goed naar onze klanten en sturen voortdurend bij. Onze unieke ‘tone of voice’ vind ik belangrijk. Met de succesvolle campagne ‘De Wereld in het Kleijn’ trekken we de Vlaming binnen in de wereld van Albert Heijn.” Die campagne werd overigens net bekroond met een Zilveren Effie, een award voor de meest effectieve en impactvolle marketing- en communicatiecampagnes. Ook de samenwerking met televisiekok Jeroen Meus is een geslaagde zet: “Hij heeft recepten ontwikkeld met een echt Vlaamse toets. Het klikt, en het smaakt naar meer.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    [Filet Pur] Linzengate

    Terwijl de fiere marktleider een bij voorbaat verloren strijd voert, wordt zowat de volledige Belgische voedingsindustrie door de wetenschap gecanceld. Een bord linzen of een pittig gemarineerde Filet Pur? De keuze ligt voor de hand.

  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN